ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hård Af Segerstad  (läst 1060 gånger)

2001-07-02, 23:51
läst 1060 gånger

Eric Hård

Hej jag forskar i den adliga ätten Hård Af Segerstad och jag undrar om någon vet nåt om denna släkt har levat i Västmanland.
Denna släkt är en vitt urgrenad släkt med många medlemmar många har säkert sjunkit under ståndet och kallar sig endast Hård eller något annat namn
däremot är det inte sagt att alla som heter Hård härstammar från denna släkt, många ofrälse Hårdar tog just Hård under mitten av 1800-talet och framåt då namnet inte var skyddat.
 
är det någon som vet någonting om denna släkt snälla hör av er t.e.x. om någon eller flera som levat i Västmanland sp. vid Lindesberg,Fellingsbro och Vedevåg.
 
Naturligtviss kan det vara aktuellt med ekonomisk ersättning förutsatt att det är av värde ang. min förfrågan.
 
HÖR AV ER !
 
tack på förhand
 
mvh Eric H.
 
                          Eric Hård
                          Gustavsgatan 11a
                          691 34 Karlskoga
                          erik.hard@spray.se

2001-07-03, 05:41
Svar #1

Anders Karlsson

Hej Erik,
Det finns åtminstone två telefonnummer i Västerås telefonkatalog som går till personer med efternamnet Hård af Segerstad. Kanske kan du börja att kontakta dessa för att få svar på ev frågor.

2001-07-03, 10:05
Svar #2

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Eric!
Jag förmodar att du använt dig av Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor utgiven mellan 1925 och 1934. Av denna framgår ju var de flesta ättemedlemmarna varit bosatta, och vad de sysslat med. Om jag inte minns fel finns det också ytterligare en Hård-släkt, Hård af Torestad eller dylikt, som har samma ursprung som Hård af Segerstad.  
Hälsningar
Göran

2001-07-03, 21:55
Svar #3

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Eric!
Jag har stammar från Hård af Segerstad genom Wendla Hård af Segerstad f 1803 i Ölme, Värmland och död 1840 i Stockholm. Hon var dotter till kapten Johan Ludvig Hård af Segerstad och hans hustru Maria Charlotta von Vicken.  Wedla gifte sig med prästen Mattias Leonard Wikland. De fick tre söner men bara en av dem uppnådde vuxen ålder Thorsten Thorben Wikland. När Wendla avled var hennes make bataljonspredikant vid Svea Artilleri Regemente och hon kallas enbart Hård i bouppteckningen.  
Mvh Linda Wikland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna