ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berglund,Johan Erik,1686-1749,Möklinta?  (läst 591 gånger)

2001-09-20, 19:25
läst 591 gånger

Gudrun Algvere

Bruksbokhållaren vid Hanshyttans kopparbruk i Möklinta,Johan Erik Berglund,1686-1749 och hustrun Margareta Berglund f.1683 i Hedemora hade bl.flera barn dottern Greta Berglund,f 1710 och gift med smeden och hovslagaren Peter Simmerlund,boende Tillinge-Björksta.
Känner någon till mer om släkten?

2001-11-18, 15:04
Svar #1

Anette Rosberg

Gudrun! Det verkar som om Peter Simmerlund och
Greta Berglund gifte sig i Norberg 1739. Kanske
kan vidare forskning här ge mera upplysningar...

2010-03-15, 10:49
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Har någon fått fram ytterligare någon information om bruksbokhållaren (Johan) Eric Berglund och hans släkt sedan ovanstående inlägg gjordes 2001?
 
I Hanshyttan verkar han bara ha funnits en mycket kort period i början av 1710-talet. Jag tror också att han en tid kring 1715 fanns i Älgsjöbohyttan i Söderbärke, men var bodde han och hans familj senare?
 
Gudrun Algvere nämner ovan bara ett av barnen, Greta. Var föddes hon, och vilka var de övriga barnen?
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-03-16, 15:20
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Efter lite forskande har jag fått fram en del uppgifter.
 
Eric Berglund var enligt dödsrunan (Björksta F:1, 1749 nr 24) född i Falun 1687, där hans far var konstvaktare. Föräldrarna dog tidigt, men han fick lära sig läsa, räkna och skriva i Falu skola. Därefter togs han om hand av brukspatronen Cederberg på Norns bruk, där han fick sin utbildning till bruksbokhållare. Där träffade han också den blivande hustrun Margareta, som var född 1683 och dotter till hammarsmedsåldermannen Anders Larsson Knöper.
 
Totalt fick paret tio barn, varav tre söner och tre döttrar överlevde sina föräldrar. Den längsta tiden, nära 20 år från mitten av 1720-talet, bodde familjen vid Humbo gruva i Norrbärke församling, där Eric står som arrendator (Norrbärke AI:3, s 205).
 
Två av sönerna blev organister och klockare - Anders (f 1715) i Odensvi församling och Eric (f 1717) i Björksta församling. Den tredje sonen, Johan (f 1721),  tycks ha gått i faderns fotspår och blivit bokhållare. Åtminstone en tid på 1740-talet bodde han i Kylsbo i Norbergs församling, men jag har inte lyckats hitta några andra uppgifter.
 
Det är framför allt Johan (eller Jan som han kallades i födelseboken) som intresserar mig, och jag skulle vara mycket tacksam för alla tips om var han fanns, särskilt från omkring 1760 och senare.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna