ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Catharina (Cajsa) Björn  (läst 402 gånger)

1999-05-19, 09:46
läst 402 gånger

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 21:25
    • Visa profil
Söker uppgifter om Anna Catharina Björn. Hon arbetade som piga på Skinnskattebergs bruk.
1803 09 10 föder hon en utomäktenskaplig dotter vid namn Seraphia Fredrika.
 
Känner någon till något om Anna Catharina? Jag har inte ens hennes födelsedata. Är även intresserad av hennes förfäder.
 
Hoppas på svar gör
Britt-Marie

1999-11-20, 20:15
Svar #1

Utloggad Örjan Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-01-09, 15:48
    • Visa profil
Hej!
Det skulle kunna vara den Anna Cajsa som föddes 1776 26/11 vid Rockesholm i Grythyttan som dotter till mästersven Erik Andersson Björn och Lisa Turesdotter. De fick flera barn där. Just 1776 har prästen skrivit Björnroth som släktnamn, men av hustruns namn framgår att det rör sig om mästersvennen Erik Björn. Troligen har det blivit en sammanblandning med den samtida skräddaren Erik Eriksson Björnroth som också var verksam i Grythyttan.
 
Under Smedsläkter i avdelningen släkter finns ett diskussionsforum om smedsläkten Björn.
 
Hälsningar
Örjan Hedenberg

1999-11-23, 15:09
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 21:25
    • Visa profil
Hej Örjan och tack för försök till hjälp!
 
Jag har hittat min Anna Cajsa. Hon var född 1777 09 17 i Skinnskatteberg. Föräldrar var Petter Björn f 1741 06 01 Skinnskatteberg och Sara Ersdotter f 1748 Västanfors. Petter var smed.
 
Hälsningar
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna