ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amnelius Jonas, kyrkoherde i Odensvi  (läst 922 gånger)

2002-01-18, 23:41
läst 922 gånger

Emily Gustafsson

Jag söker information om Odensvis kyrkoherde Jonas Amnelius. Han verkar ha blivit kyrkoherde där 1695 och var det fram till sin död någon gång 1710. Finns det några uppgifter om hans fru, barn och vilka hans föräldrar och syskon var?

2002-01-19, 21:01
Svar #1

Nina M.Nordby

Her fantes det en hel del!Antar at det er de du leter etter, om de fikk flere barn vet jeg ikke. Kilde:Familysearch.
 
Jonas AMNELIUS, f.24.Feb 1653,Västeras.
Far: Jons JONSSON    
Mor: Karin OLSDOTTER  
---------------------------------------
John AMNELIUS SAXELL ARON,gm. Brita OLOFSDR  
4.Jan 1680,Ihrsta, Vastmanland.
--------------------------------
Brita AMNELIUS,f.1700.
Parents:  
Far:Jonas AMNELIUS    
Mor:Brita OLOFSDOTTER  
--------------------------------
Catharina AMNELIUS, f.1700.  
Far:Jonas AMNELIUS    
Mor:Brita OLOFSDOTTER  
--------------------------------
Christina AMNELIUS,f.1684,Västeras.
Far: Jonas AMNELIUS    
Mor: Brita OLOFSDOTTER  
 
Christina AMNELIUS gift med Johan NORIN i 1710,Odensvi.
--------------------------------
Magdalena AMNELIUS,f.1700  
Far:Jonas AMNELIUS    
Mor:Brita OLOFSDOTTER  
--------------------------------

2002-01-20, 01:02
Svar #2

Emily Gustafsson

Tack så mycket för hjälpen Nina! Det var precis vad jag ville ha!

2002-10-26, 22:12
Svar #3

Anna-Karin Mattsson

Amnelius Brita f. 1700 som nämns i inlägget ovan, var gift med Pehr Siljefors, enl. mina uppgifter. Pehr föddes 1691 (92) i Leksand som (Hammar) Päder Hansson men bodde i Odensvi, prästvigdes 1718 och tog sig namnet Siljefors. Paret fick barn men livet var inte alltför lätt för familjen och flera barn dog unga. En son, Johan, blev soldat. Min fråga är om någon har uppgifter om Johan och eventuella barn till honom och om något mer barn till Brita och Pehr nådde vuxen ålder och bildade familj. Jag har ingen uppgift om födelsedatum för Johan.
(Uppg. om Pehr är hämtade av Karl Liljas och Olof Hansson, Leksand, från V-ås stifts herdaminnen )
 
Vänliga hälsningar och tack på förhand.
Anna-Karin

2003-06-22, 19:49
Svar #4

Utloggad Emily Lekman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 22:09
    • Visa profil
Jag har tyvärr inga uppgifter om ovan nämnda Johan, men det skulle vara intressant att veta lite mer om honom.
Brita Amnelius och Pehr Siljefors hade som jag känner till två döttrar, Anna Catharina (f. 1728) och Magdalena (f. 1732), men om någon av dem uppnådde vuxen ålder vet jag inte. Detta enligt Muncktell, Joh. Fr, Västerås stifts herdaminne.
 
MVH
Emily

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna