ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sätra Brunn  (läst 459 gånger)

2005-10-01, 22:40
läst 459 gånger

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej!
 
Jag undrar var jag finner Sätra Brunn i kyrkoböckerna??
 
Jag har 3 barn födda och angivna i Kila socken födelse- och dopböcker C:4 mellan åren 1790-1794 och där fadern anges vara Brunnsmästare vid Sätra Brunn. Jag har sökt efter Sätra Brunn i både Kila husförhörslängder och även Fläckebo men hittar det inte. Tillhör det någon annan församling?

2005-10-01, 23:39
Svar #1

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Ur Rosenberg:
Sätra i Vestmanlands län, Norrbo hd. (Östra S.) By i Fläckebo sn vid Badelundsåsen och Sätra brunn; en gård V. Sätra som eges till Axholm ligger vida vestligare.

2005-10-02, 17:12
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I Sätra Brunn fanns/finns ett kapell, men de som bodde intill Sätra Brunn, t.ex. i byn Bennerstigen, tillhörde i alla fall Kila socken. Det är också möjligt att brunnen inte var någon åretruntöppen verksamhet, och att det därför inte fanns några mantalskrivna där. I så fall är det troligt att de kan vara bokförda i sina respektive hemförsamlingar.
Min farmors pappa var från Bennerstigen i Kila socken, och många släktingar till honom fick ovanligt fina faddrar vid sina dop. Det kunde röra sig om grevar, biskopar, höga militärer, osv. vilket fick mig att fundera en hel del... Jag nöjde mig dock till slut med att konstatera att dopen nog måste ha varit ett trevligt söndagsnöje för de gamla överklassåldringarna som tillbringade somrarna med att dricka (unket) vatten (jag har smakat på det) på Sätra Brunn.
Inte heller dessa högdjur fanns att finna i husförhörslängderna för Kila socken, så de var säkert skrivna någon annanstans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna