ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Invandring av tyskar till Bergslagen  (läst 1327 gånger)

2005-03-20, 00:24
läst 1327 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
När skedde invandring av tyskar till Norberg med omnejd? Var det på 1500-1600-talet? Vilka yrkesgrupper? Finns det något källmaterial som berör vanligt förekommande namn på tyska invandrare? Jag är kanske frågvis i mesta laget men jag misstänker nämligen att det finns anor från tyskar i den forskning jag håller på med? Tacksam för alla kommentarer.

2005-03-20, 09:57
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Invandring av tyskar till Sverige har pågått
så länge vi kan se tillbaka. Hansan var tidigt intresserad och föräldring av svenskt råmaterial skedde längs södra Östersjökusten. I L?beck-
och Danzigområdena t ex.
Kompetens har vi inhämtat därifrån och från Harzområdet. Gustav Vasa rekryterade regelbundet med hjälp av utsända värvare kompetenta tyskar.
Givetvis fanns det perioder då tillflödet av tyskar
ökade eller minskade.
hälsning  
Gustaf   www.g-gruppen.net

2005-03-20, 11:08
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack för svaret Gustaf. Varför jag frågar:
 
Har nämligen stött på en familj som levde i Norberg på 1600-talet. Fadern hette Hans Gissel (Gitzel)och var malmletare.Tre av hans barn hette Casper, Gabriel och Wancell(Wantzel). Är mina misstankar obefogade?

2007-12-11, 20:25
Svar #3

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
Hej alla.
 
Jag har just fått napp på en tysk smed. Han var född i Amstein vid Main och råkar dö i Sala under en period, när prästen skriver en liten levnadsberättelse. Tyvärr kan jag inte läsa yrket och efternamnet på den man som värvade och tog hit min anfader Conrad Tuthe. Det ser ut som Brberaren Sahlig Adam Banils, men kanske finns källor i Salatrakten om denne man, Adam.
Någon som vet,
undrar Birgitta.

2007-12-11, 20:35
Svar #4

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
P.s
Conrad Tuthe kom under den period då det var vanligare med vallonsmeder. Han var nämligen smed(hyttsmed står det) och född 1660 enligt Salas dödbok.
En tysk smed denna tid stämmer inte med min uppfattning, det är förbryllande faktiskt tycker,
Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna