ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygflottilj F1 i Västerås  (läst 1512 gånger)

2007-04-01, 10:32
läst 1512 gånger

lennart Lndkvist

Hejsan. Jag undrar om någon känner till om F1 även hade luftvärnssoldater?
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2007-04-01, 20:24
Svar #1

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Lennart!
Jag har inget direkt svar på din fråga,men jag tror inte det fanns några luftvärnssoldater på någon flottilj! Jag låg själv på F13 mellan 1961-62,men det fanns luftvärnskanoner i små hus på flottiljen,men sköttes nog i kristider av utbildade soldater från något luftvärnsregemente!
För ingen av oss fick någon utbildning på dessa kanoner!
 
Hälsningar Lasse Andersson Norrköping.

2007-04-01, 23:21
Svar #2

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Lasse. Jag tackar för ditt svar. Så som du beskriver kan det också vara. Jag försöker söka klarhet i två kort jag har. Det är soldater och dom bär uniform m1939. Det måste vara under kriget. På kragspeglarna ser man den karakteristiska granaten med vingar, samt att på baksidan av kortet står det, Blom Västerås. Det fanns en fotograf som hette Ernst blom här i västerås och jag misstänker att det är han eller barn till honom som har tagit korten. Då är frågan den om det inte fanns under kriget och mobiliseringen luftvärnare som skulle vakta F1 om den lede Fi kom  
 
Jag känner i allafall att jag kommer närmare gåtans lösning med hjälpen jag får så tack så mycket.
 
Vänligen
Lennart

2007-04-02, 06:41
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej igen Lennart!
Av åldern på gubbarna att döma rör det sig om ett repmöte eller också är bilden tagen under beredskapen.  
Har bilderna anknytning till Västerås skulle jag tro att utbildningsförbandet var Lv3 Norrtälje, som sedan levererade besättning till de pjäser som skyddade, i det här fallet Västerås-flottiljen.
Nu har jag inte hittat litt äldre än till 1960, vilket innebär en risk att förbandsbeteckningarna har ändrats. Norrtäljeförbandet KAN således ha anna beteckning än Lv3.
 
Hälsn
 
RolfL

2007-04-02, 07:55
Svar #4

Utloggad Monica Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2010-07-09, 11:09
    • Visa profil
Hej Lennart!
Luftvärnet låg under artilleriet vid den här tiden, först 1942 blev luftvärnet eget truppslag. Självklart skulle flygplatser bevakas med luftvärnskanoner. Roslagens luftvärn låg under A 10. Förutom vingarna på granaten - kan Du se om det finns någon siffra eller liknanden ... (Har Du lagt ut bilden här på forumet?)
MVH/ Monica (f d luftvärnsofficer)

2007-04-02, 09:18
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Monica!
Då kanske du också vet när emblemet, den bevingade granaten infördes. 1942 det också??
Det skulle kunna hjälpa till att datera den bild som finns införd under en annan diskussion, som jag just nu glömt benämningen på.  
Här kommer nog Lennart in och förtydligar  .
 
Mvh
 
RolfL

2007-04-02, 09:18
Svar #6

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Monica och Rolf.
Jag tackar för era svar. Det är snällt när kunniga personer kan hjälpa till.
 
Monica: nej bilderna ligger inte här ute utan på min hemsida.
Du hittar bilderna   här
 
Jag tackar för all hjälp jag kan få.
Vänligen
Lennart Lindkvist

2007-04-02, 13:26
Svar #7

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Den bevingade granaten infördes redan 1939. På den tiden kallades det för luftvärnsartilleri och var som nämnts en del av artilleriet fram tills 1942.

2007-04-03, 06:32
Svar #8

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej simon jag tackar även för ditt svar . Då kan vi konstatera följande.
Personerna på bilden bär m1939 och troligen kom dom från LV3 norrtälje. fotades av västeråsfotograf blom och det var under krigstiden så att dom kan ha varit stationerade här för skydd av F1. Gubbarna är äldre så att det kan va repmöte eller så tog dom in folk som hade vart med tidigare.
 
Det är mycket man kan få fram ur en bild.  
 
Är det någon som kan tipsa hur man går vidare?
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2007-04-03, 08:02
Svar #9

Utloggad Monica Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2010-07-09, 11:09
    • Visa profil
Hej Lennart!
Såg att mitt inlägg inte har kommit (?) ... Jag skrev att troligen tillhörde personerna Östgöta luftvärnsregemente (A 10) som bildades 1938 som låg under det östra arm?fördelningsområdet vid den här tiden. De hade bl a ansvar för Västerås. Du kan dessutom se på en av bilderna att de tillhör artilleriets luftvärn då de bär både granat utan och med vingar på kragspeglarna. F1 har ett museum och en kamratförening: http://home.swipnet.se/f1-kamratforening/
MVH/ Monica

2007-04-03, 08:39
Svar #10

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Monica.
Tack för ditt svar. Det är säkerligen som du skriver. Jag har varit i kontakt med ordföranden i föreningen. Jag har även skickat bilderna via mailen dit. Han skulle kolla med medlemmarna om dom kände igen någon vid torsdagsträffarna.
 
Skall nu också söka mer information på nätet angående A1o
Tack för all hjälp
Vänligen
Lennart

2007-04-03, 09:27
Svar #11

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Garnisonsmuseet i Linköping bör vara rätt instans. Regementet bytte senare namn till LV 2.
 
Som Du påpekar, är det äldre män på bilderna. Detta var beredskapstjänstgöring under kriget.
 
Per Thorsell.

2007-04-03, 10:17
Svar #12

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Per.
Tack även för din hjälp.
Nu ytterligare ettt steg närmare lösning.
 
Skall kontakta dem för att se om jag kan få någon information.
 
Vänligen
Lennart

2007-04-04, 07:07
Svar #13

Utloggad Monica Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2010-07-09, 11:09
    • Visa profil
Hej Lennart! Ett tillägg för att mer datumbestämma bilderna. Båda bilderna innehåller M/39 - den kom först ut till förbanden sommaren 1940! Personen som är ensam har ju enbart luftvärnstecken så den bilden är nog tagen senare än 1942 (då Lv blev eget truppslag), festbilden ligger troligen mellan 1940 - 1942 (kan ju ändå vara fram till krigsslutet).
MVH/ Monica

2007-04-04, 13:38
Svar #14

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Monica.
Jag tackar för dina svar här i anbytarforum.
 
Det jag har kollat upp nu är följande.
 
Fotografen hette Ernst blom som sedan blev hovfotograf har jag för mig.
Jag lånade en bok av honom på biblioteket och i boken stog att han hade skänkt sin samling bilder över västerås 5000 negativ plåtar till Västmanlands fornminnesförening. Dom i sin tur har skänkt fotona till Västerås museum.
 Jag var i kontakt med dom och dom har arkiv över vad och vilka som har blivit fotade. Dom sa att jag var välkommen dit för att kolla i deras pärmar.  Ett digert jobb framför mig men spännande.
 
Vi får se hur det lyckas annars återkommer jag.
Vänligen
Lennart
 
Jag vill också rikta ett stort tack till alla härinne som har hjälpt mig att komma vidare i denna gåta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna