ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karbenning  (läst 2630 gånger)

2012-02-16, 17:27
läst 2630 gånger

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 12:32
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Torgny!
 
Uppgifter om födelseort och -datum blir inte sällan förvanskade i samband med att de överförs från kyrkbok till kyrkbok. Om du följer Catharina bakåt genom husförhörslängderna, kommer du till Västerfärnebo AI:13, s 2:97 (bild 208 hos AD Online). Där uppges hon vara född i Prästhyttan 1788-08-21, och det ser ut att stämma med födelseboken (Västerfärnebo C:4, bild 220 - AD Online).
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-02-17, 08:16
Svar #1

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Hans Olof!
Tack för hjälpen nu kommer jag vidare.
Mvh/Torgny

2012-03-14, 10:01
Svar #2

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Jag har två frågor på denna familj.
1. Var är Olof Lundberg född, tycker det skall vara Fernbol, men det finns väl ingen socken med det namnet,kan det vara en ort i någon socken, och i vilken?
2. Familjen finns inte i nästkommande hfl,ej heller finns bostadstället Krogen i registret,var kan jag finna dem.
 

 
GID:2346.23.23000,  [Västmanland]  Karbenning,  AI.5, Husförhör, 1775 - 1785, 40-0,  Bild 47 av 180    
Tacksam för svar.
Mvh / Torgny

2012-03-14, 11:17
Svar #3

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2021-05-06, 16:26
    • Visa profil
Torgny!
 
Olof är född i Fernebo idag Västerfärnebo
 
Familjen finns i AI:6 1786-1795 Krogen sid 89 (Arkiv Digital)
 
Mvh Anita

2012-07-28, 21:05
Svar #4

Utloggad Pernilla Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 19:50
    • Visa profil
Har ett problem. Följer mina anor i Karbennings socken, Hästbäck. 1780 så tar husförhörsnoteringarna plötsligt slut. Det finns dock ingen notering om vad som händer? Hittar de inte på avlidna, hittar de inte på någon annan plats i församlingen. Finns inte heller några flyttningslängder för den tiden. Har försökt googla, men inget finns skrivet om de.
 
Någon som kan hjälpa mig?
 
Det gäller Catharina Danielsdotter (änka efter Thomas Barsk, då boendes i Norberg), hennes dotter Catharina Barsk och dotterns make Daniel Bay(er).
 
 
Västmanland Karbenning (Hästbäck) AI:5 1775 - 1785 s. 30 GID 2346.23.22000  MN-463
 
Skulle bli jätteglad om någon kan ge tips om vart jag ska leta?
//Pernilla

2013-05-02, 20:40
Svar #5

Utloggad Lars Bagge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 21:20
    • Visa profil
Hej!
Har problem med att hitta föräldrarna till Anna Johansdotter i Hedkärra, Västanfors gift med Lars Jakobsson. Enligt dödboken i Västanfors F:4 1766 nr 3 är hon född i Karbenning och Örbäck. Fadern är Bergsman Johan Johansson modern NN. I marginalen antecknas födelsen till 1699 januari 3.
 
Enligt födelseboken i Karbenning 1699 C:1 är det Johan Matssons barn i Örbäck Anna.
 
Någon präst måste ha skrivit fel. Födelseboken borde vara mer pålitlig
 
Kan inte finna någon lämplig Johan Matsson i Örbäck.
 
Kan någon hjälpa mig ?
 
Mvh
Lars

2013-05-03, 13:14
Svar #6

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Johan Mattsson, född 1666-12-03 i Örbäck, Fernbo, död 1749-02-03. Bosatt i Hästbäck, Karbenning. Gift med . Anna Matsdotter, född 1675-11-01  
Hittade detta!

2013-05-03, 16:17
Svar #7

Utloggad Lars Bagge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 21:20
    • Visa profil
Hej Maritha !
 
Jag har också varit inne på den Johan Matsson du anger. Problemet är att han tycks gifta sig 1702 medan Anna Johansdotter är född 1699. Tidigare hustru som är moder ? Hur lösa problemet ?
 
Mvh
Lars

2013-09-03, 17:50
Svar #8

Utloggad Christina Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 14:44
    • Visa profil
Någon som vet ?
 
Karin Persdotter f 1684 Hästbäck levde i Nyhyttan med make Erik Eriksson f 1686 Nyhyttan, tror jag ev har hittat Karins far i DB. Vet någon om Per Andersson f 1636 död 1697, Karbenning F:1 s.10, är Karins far ??
Naturligtvis vill jag gärna veta vem som är hennes mor också.
 
Mvh Christina Lundin

2013-11-13, 17:39
Svar #9

Utloggad Pernilla Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 19:50
    • Visa profil
Behöver er hjälp!
 
Katarina Danielsdotter, f 18 aug 1813 i Kylsbo, Norberg (U). Hon är gift två gånger, med Erik Larsson och Thomas Brask. Hon blir änka 1763 och flyttar 1769 in som inhyses änka hos svärsonen och dottern Katarina Brask Tomasdotter i Hästbäck, Karbenning (U).
 
Husförhörslängden i Karbenning är uppdelad på 1775-1780 och 1780-1785 i samma bok. Jag hittar familjen i den första delen, men ingen notering om att de flyttar eller avlider. När man kommer till den andra halvan så kan jag bara inte hitta på de. Någon som har träffat på de eller som vet vart de tar vägen?
 
Hoppas på turen! Pernilla

2014-06-13, 08:28
Svar #10

Utloggad Ulla Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-06-13, 18:26
    • Visa profil
Gustaf Valdemar Jansson Boo född 1900-09-18 i Eda, Värmland
Sista HF där jag hittat honom är
Svar: Karbenning HF A II a/4 (1914-1927), sid 559 bildid: F0005504_00230
Snytsbo N:r 1 1/7 mtl, Ekbacken N:r 3, Äg Banvakten Jan Henrik Hansson Boo
Jan Henrik Hansson Boo, f Banv.förman, 1855 8/8 Ö Fogelvik Värmlands l, gift 1878 26/10, in fr s 592 1923, b, ut t NB 646 1927
h Anna Bengtsdotter, 1858 26/8 Väse Värmlands l, in fr do, b, ut till do
s Gustaf Valdemar Boo, Bruksbokhållare, 1900 18/9 Eda Värmlands l, in fr do, a, Värnpl: 118 53/20, ut t do
Hittar honom inte i CD Sv Dödbok 1901-2009 eller i Sv Befolkn 1970
Är det någon som vet vad som hände honom och var/när han dog
Tacksam för hjälp, Ulla Fjellström

2014-06-13, 18:26
Svar #11

Utloggad Ulla Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-06-13, 18:26
    • Visa profil
Tack Solweig Källman och Helena Orebratt
Nu vet jag att han var obefintlig enligt
Karbennings kyrkoarkiv, Flyttningslängder, SE/ULA/10509/B/4 (1916-1943), bildid: F0005507_00071
Är det någon som har stött på honom sedan?
Med vänlig hälsning Ulla Fjellström

2014-10-25, 18:24
Svar #12

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-07-30, 12:09
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda en text.
Det gäller FB Karbenning C:1 sid 40, högra sidan, tredje barnet nerifrån: Anna som föds 18/8 1711. Fadern är (väl?) Mats Andersson i Olsbenning med vad heter modern?  
Jag kan inte se vad som står här. Mats ska vara änkling sen 6 månader vid tillfället så det går inte ihop. Eller är jag helt fel ute?

2014-10-26, 00:07
Svar #13

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1451
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:08
    • Visa profil
Björn
 
På den här tiden var det fäderna som födde barnen  
 
Jag får också det till Matz Andersson.
 
De namn som står under är faddrarna.
 
Har man tur står moderns namn i husförhörslängden, men du tycks inte ha sådan tur för den första börjar först 1731...
 
Mvh
Christina

2014-10-26, 00:30
Svar #14

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-07-30, 12:09
    • Visa profil
Hej
Tack. Ja det var ungefär som jag själv tyckte. Mats var gift 3 gånger och fru no.2, Elisabet Byrilsdotter ska ha avlidit tidigare 25/2 1711. Han gifte sig sedan igen 1713. Frågan är vem som är mor till Anna? Det var länge sedan jag bokförde detta och upptäckte felet med Disgens notiskontroll.  
Frågan är hur det hänger ihop? Jag kan ju ha fler fel här...
 
Björn

2014-10-26, 09:09
Svar #15

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-07-30, 12:09
    • Visa profil
Jag har funderat lite på denna situation. I dödboken (Karbenning F:1 sid 50 post 3) efter Mats Andersson står att han hade haft tre hustrur. No 2, Lisbet Byrilsdotter avled 25/2 1711 i en ålder av 70 år, och henne skulle han enl. DB ha fem barn med. Anna föds 18/8 1711, långt efter tre av hennes syskon som hade fötts 1688-1693. (Vilket också är orimligt då Lisbet var född 1641 och således 52 år 1693).
Någon mamma står ej angiven. Mats gifter sig igen 1713 (vid 72 års ålder) med Sara Holstensdotter som han får ytterligare två barn med.  
Skulle det kunna vara så att han fick Anna med Sara Holstensdotter men eftersom han var änkling och ogift betraktades den avlidna hustrun Lisbet som mor till oäkta Anna i kyrkoböckerna? Förekom sådana lösningar?
 
Det finns även ett glapp mellan Mats och Lisbets vigsel 1677 och det först dokumenterade barnet (som jag funnit) Gustaf som föds 1688. Det borde ha tillkommit ett antal ätteläggar däremellan.
 
Detta är en situation att fundera en hel del över. Hur hänger det egentligen ihop. Det lär vi väl aldrig få veta. Eller kan någon bringa ljus över röran?

2014-12-27, 14:41
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1658
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 05:13
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En gång för några år sedan ställde jag en fråga i tillämplig avdelning efter någon kyrkoherde Gustaf Hallin i Söderbärke. Strax före jul kom jag äntligen på att kolla en rimlig ingång till att börja följa min farfars mormor Carolina Charlotta (Lotten) Hallin bakåt, och kunde vederlägga den felaktiga uppgift jag hade om födelseort Söderbärke. Hon hade i vuxen ålder blivit felaktigt avskriven som född där, i likhet med sin fostermor. Födelseorten var Karbenning, och hon visar sig vara syster till den fd fanjunkare Carl Gustaf Hal(l)in född 1839 som Torbjörn Norman nämnt i ett inlägg för 10 år och 24 dagar sedan, som svar på Emy Lundbergs fråga efter sin gammelmormor Anna-Maria Halin. Ska testa att maila Emy också. Anna-Maria var ett av fyra barn till Carl Gustafs son Axel Folke, 1886-1963, i hans första gifte. Anna-Marias mor dog tidigt, och fadern både fick barn med och gifte sedermera om sig med sin hushållerska och fick en lång rad barn i detta nya gifte. Jag lär ha väldigt mycket ny släkt att hitta bara bland fanjunkarens ättlingar. Dessutom var Carolina Charlottas och Carl Gustafs far, vice pastor ANDERS Halin, född i Romfartuna, där även min mor har rötter. Det ser dock inte ut som om jag kommer att hitta några släktskap där mellan mamma och pappa. Roligast hade ju varit om Lotten hade haft de Val-anor. (Min mors agnatiska släkt som verkade ett par generationer i Valla och Äs Tull, Romfartuna.) (Halin-rötterna kom från Östergården i Hallsta, Romfartuna.)

2015-04-30, 19:20
Svar #17

Utloggad Inglis Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2019-03-06, 17:16
    • Visa profil
Hej och trevlig valborg. Jag behöver hjälp med att hitta min kusins dödsorsak. han avled 1962 den14/3 i karbenning Nickebo 4:3. Han föddes i Hedesunda 25/6 1941

2016-01-18, 22:56
Svar #18

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3601
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 08:15
    • Visa profil
Hej!
 
Vart flyttade Inspektor Kjellstedt med familj 1820-21?  
Jag tycker det står Ramnäs men jag kan inte hitta dem där.
Karbenning AI:9 (1817-1827) Bild 75 / sid 73 (AID: v72651.b75.s73, NAD: SE/ULA/10509)
 
Mvh
Marianne

2016-01-19, 08:10
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 19483
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 20:54
    • Visa profil
Familjen flyttade mycket riktigt till Ramnäs:
Ramnäs AI:10 (1824-1834) Bild 201 / sid 193 (AID: v73689.b201.s193)
 
Därifrån till Stockholm 1824.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2016-01-19 08:13)
Hälsar vänligen
Maud

2016-01-19, 08:43
Svar #20

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3601
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 08:15
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna