ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till Rydholm i Fåglavik  (läst 849 gånger)

2001-04-22, 16:22
läst 849 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Anna Lundgren som är min ff m kommer från Fåglavik utanför Herrljunga, hon föddes 1872 med Rydholm som flicknamn. Hon gifte sig med Karl Oskar Lundgren och gemensamt fick de min farfar.
Enligt Sveriges Bibligrafiska Lexikon kommer hon från Hudene socken strax söder om Herrljunga.
 
Hennes föräldrar dog tidigt och syskonskaran spred ut sig åt alla håll, de var sju-åtta stycken och hon hamnade på Stora Mellbys prästgård (prästgården går att läsa i Svenska Öden).  
 
Det gjorde en återträff senare, men det var ingen större succe för dem.
 
Det skulle vara kul att stöta på de efterföljande släktningarna i denna syskonskara.
 
MVH
Stefan Lundgren

2001-04-29, 21:20
Svar #1

Utloggad Helge Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 19:25
    • Visa profil
Jag känner inte till Anna Lundgren men Karl Oskar Lundgren hade två bröder. Jag har kontakt med sonson resp. sondotter till en av bröderna. Är Du intresserad av denna gren så kontakta mig så får tel.nr till sonsonen.
Hälsningar Helge

2001-05-02, 13:38
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Vem av dem har du kontakt med?
En av sönerna till detta par är Hans Lundgren som levde 1905-54, han är Karl Oskar o Anna Lundgrens yngste son och Hans är Far till tre barn, varav en av dessa är min pappa.
 
MVH
Stefan Lundgren

2001-05-03, 08:15
Svar #3

Helena Johansson

Hej,
Min pappa är född 1935 i Hudene på ett ställe som heter Kärtared. Min farfar hette Valter Johansson och farmor Märta (född Fihn). Vad jag vet har dessa ingen anknytning till vare sig Lundgren eller Rydholm, men jag kan höra efter med min pappa om han känner till dem. Jag undrar också om någon känner till något om min släkt från Hudene?
 
Mvh  
Helena

2001-05-03, 08:47
Svar #4

Utloggad Helge Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 19:25
    • Visa profil
Hej Stefan
Karl Oskar hade en bror som hette Albert. Han i sin tur hade en son Gustaf (Gösta). Det är den senares båda barn jag har kontakt med.
Hälsningar Helge

2001-05-03, 15:26
Svar #5

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej Helge
Isåfall kan du ge deras telefonnummer då, de kan även få min email.
 
iggesund2000@hotmail.com

2001-05-03, 15:32
Svar #6

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Tillägg
 
Anna Lundgren(Rydholm) hade sex-sju syskon, en av dessa hette Ellen som kom kontakt med henne igen i vuxen ålder. Båda två ligger i Lundgrenska släktgraven på Lerums kyrkogård (den min ff f Karl Oskar Lundgren också begraven). Dock ligger inte min Far Bengt Lundgren där för han ligger begravd i Länna Kyrka i Roslagen.
Det är Annas och Ellens syskon som jag vill veta lite grann om deras öden och efterföljande generationer.
 
MVH
Stefan Lundgren

2002-05-30, 20:07
Svar #7

Rigmor Andersson

Hej Stefan
Gustav(Gösta)Lundgren bodde i Fåglavik och hade affär.Jag är lika gammal som hans son.Så jag kännde dom väl.Gustavs föräldrar hette Albert o Anna.Gustav hade 4 Systrar,de har barn som jag känner till.Vill du vet mer så ställer jag gärna upp
 
Moster33@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna