ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västgötar till Bergslagen på 1600-talet  (läst 976 gånger)

2005-02-20, 12:23
läst 976 gånger

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
På koppar- och järnrushens tid drogs mycket folk till Bergslagen. Här efterlyser jag några anor som flyttade från Västergötland till Västmanland och Dalarna under den tiden och hoppas på tipps, som kan hjälpa mig att söka släktförbindelser.  
 
1. Arwed N.N., vars söner flyttade till Västmanland:
a. Anders Arwedsson,  f. 1603, Roasjö sn., Kinds hd, - d. 1696 Sunnanfors, Skinnskatteberg (bergsman)
b. Mats A., f. ? - d. 1668, Simonsbo, Skinnskatteberg
c. Jon A., f. ca 1610/1620 - d. 1681 , Gethyttan, Skinnskatteberg (kolare, gruvdräng)
 
2. Sven Svensson, f. ca 1602 - d. 25.11.1686, Aspebo, Skinnskatteberg (bergsman, nämndeman)
3. Bengt Svensson, f. ca 1588 (?) - d. 1.1699, Gruvriset, Ljusnarsberg (gruvfogde)
4. Gudmund Bengtsson, f. ca 1621 - d. 20.4.1715, Skinnskatteberg (skomakare)
 
Jag har inga indicier på att  Sven, Bengt och Gudmund var släkt.  
 
5. Sten Ryting, vars barn flyttade till Dalarna och Västmanland:
a. Margareta Stensdotter Ryting, f. ca 1610, Kyrkefalla - d. 5.2.1705, Gethyttan, Skinnskatteberg (g.m. Jon Arwedsson 1.c)
b. Sven Ryting f.? - d.? förmodligen i Stora Kopparberget, Falun. (krögare)
 
Mvh, Samuel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna