ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var fins systrarna Märts Astrid och bror oskar födda 1905 1908 1909  (läst 556 gånger)

2007-07-07, 09:19
läst 556 gånger

Mona Johansson

dom är födda i slätte pappan är född 1870 den 12 mars och mamman hilda larsson född 1872 14 maj.det är min farfars syskon som jag undrar vart dom tog vägen.mvh mona johansson

2007-07-07, 12:07
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Mona, du skriver inte vad pappan heter, det underlättar om du skriver så mycket som möjligt om föräldrarna. Jag tror dock att jag har lyckats hitta honom i källan Sv. Dödbok 1947-2006.
 
 
18700312-595
Larsson, August
Svenningstorp
Död 30/8 1959.
Kyrkobokförd i Fredsberg, Töreboda kn (Skaraborgs län, Västergötland).
 
Född 12/3 1870 i Lyrestad (Skaraborgs län, Västergötland).
 
Änkling (27/2 1944).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Fredsberg, Töreboda kn (Västra Götalands län, Västergötland)
Födelseförsamling i källan: Lyrestad (Skaraborgs län)
Källor: DB, FS, PA / DOR 52-60
 
 
Beställ kopia på hans bouppteckning från Landsarkivet i Göteborg, i den framgår ev. ättlingars namn och ibland även adresser. Då har du något mer att utgå från att söka vidare på.
 
 
Mvh Hanne

2007-07-07, 13:42
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Mona, var ligger Slätte? Jag hittar ingen församling som heter så.  
 
Vid ett försök med Björkäng som födelseförsamling (Töreboda hette så tidigare) hittar jag personer som kanske, kanske kan vara de tre du söker. Men då det är en ren gissning genom att jag utgick från Töreboda pga att August Larsson bodde där vid sin död, kan jag inte skriva ut uppgifterna från dödboken här. Det kan ju vara helt fel personer.
 
Jag letade också efter Slätte i Björkäng på Sv Bef 1890 (fältet förs.+plats), men något sådant gårdsnamn fann jag inte.
 
I Lyrestad finns fyra gårdar Slättevalla, men en sökning i dödboken med Lyrestad som födelsesocken för personer med de förnamn och födelseår du angivit gav ingen träff alls för Märta och Astrid. Oskar gav fyra träffar.
 
För att det ska vara möjligt att hjälpa till, behöver du alltså förtydliga uppgifterna.
 
Mvh
Ingegerd

2007-07-07, 15:44
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
I Fredsberg finns det en plats som heter Slätte, upptäckte jag när jag kom på tanken att söka på CDn Svenska Ortnamn. Och det var ju faktiskt där och inte i Björkäng som August Larsson bodde.  
 
Sökningar efter personer födda i Fredsberg de år du angivit, Mona, ger inga träffar på Märta 1905 men fler vardera för de två andra syskonen.
 
Det bästa är nog att du följer Hannes råd och beställer bouppteckning.
 
Mvh
Ingegerd

2007-07-08, 14:11
Svar #4

Mona Johansson


2007-07-08, 14:15
Svar #5

Mona Johansson

TACK ingegerd för att du har letat kan du säga hur man e-postar till lanndsarkiveti göteborg.mvh mona johansson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna