ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Undenäs (R) Lars """"kolarken"""" bostad skallebo död 16/8 1694  (läst 2111 gånger)

2001-07-24, 16:43
läst 2111 gånger

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Finns det någon forskare som arbetat med denne man? Lars (efternamnet var troligtvis vallonskt) han kallades för kolarken och levde i skallebo Undenäs (R), dog ihjälslagen av midsommarstång. Dog 16 augusti 1694, begravdes 26 augusti 1694 i Undenäs (R). Fanns det vid denna tid något bruk i Undenäs? Finns det i så fall något register över anställda vid detta, eller register över valloner som var inflyttade? Lars hustru som var från ett mckt gott hem hette Elisabeth Töresdotter Sonen deras blev senare mjölnare vid Forsviks kvarn, denne son hette även han Lars omdöpt av prästen till Lars Larsson Uuf pg.av krångligt efternamn, som skulle varit vallonskt. Om någon känner till dessa personer får ni gärna höra av er till mig.

2001-07-24, 22:22
Svar #1

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Forsviks bruk ligger i Undenäs församling, ett av sveriges äldsta bruk. Även Sätra bruk ligger i Undenäs församling. Dessutom har nog funnits några mindre bruk.

2002-02-05, 12:57
Svar #2

Lennart Staberg

Hej Kent!
 
Detta lät intressant. Denne Lars är min förfader på morfars sida. Jag har uppgifter om att han skulle heta Åkesson i efternamn. Om Elisabeth vet jag inte mer än att hon var gift med Lars. Har letat efter henne i dödboken utan att finna henne.
Lars hade en son som hette Jeremias , och som blir min anfader. Jeremias låter ju lite exotiskt. Har Du mer uppgifter om dessa människor?

2002-02-05, 19:39
Svar #3

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Lars! Kan din Jeremias Larsson möjligen vara identisk med den Jeremias Larsson som jag har fått uppgift om att vara far till Per Jeremiasson i Tällåsen? Jag härstammar från Pers son Jeremias Persson f 1724 och d 1794 i Undenäs, boende i Wallsjöfallet. Om så är fallet är jag mycket intresserad av dina uppgifter om Jeremias Larsson och Lars Åkesson.
MVH  
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2002-02-07, 12:37
Svar #4

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Gärd och Lennart. Är det Per Jeremiasson f 11 mars 1699 i Holmgillret Undenäs du talar om är vi alla på samma gren. Jeremias Persson Torpare f 7 dec 1724 Tellåsen Undenäs död av vattusot 15 dec 1794 i Fallstugan Undenäs. Gift 2 ggr, första hustrun dog tidigt, 6 barn hann de med att få.
Vänliga hälsningar Kent Anderson.

2002-02-07, 19:17
Svar #5

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Kent! Det stämmer precis med mina uppgifter om Jeremias Persson. Jag härstammar från hans son Jon född 1764. Uppgiften om Pers födelsedata var roligt att få efersom jag bara hade året tidigare och inte hunnit kontrollerat uppgiften ännu. Har du mer uppgifter om Jeremias Ps anor?
 
MVH
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2005-12-18, 10:33
Svar #6

Lennart Staberg

Låter kanske lite konstigt att dra upp detta ämne efter fyra och ett halvt år. Efter att ha läst Bertil Kjelldorffs utmärkta bok om finnivandringen i Tiveden undrar jag över det vallonska ursprunget. Kan det inte vara så att kolarken i själva verket är av finskt ursprung? Bara en fundering, men ändå... Är det någon som har några uppgifter om hustrun Elisabeth Töresdotters härstamning.
 
Mvh
 
Lennart Staberg

2006-11-06, 15:05
Svar #7

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Inga svar blir för gamla. Hej igen Kolarkforskare. Varför inte Finland eller rent av Ryssland/Baltstaterna, det enda vi vet är att namnet skall ha varit svårt att uttala och skriva för prästen och ryktesvis vallonskt, det flyttades nog en hel del däremellan p.g.av krig. mvh Kent.

2006-11-06, 22:34
Svar #8

Lennart Staberg

Hej Kent!
 
Kan Du ge mig ett exempel på när prästen haft svårt att skriva hans namn? Jag har bara sett hans namn när han dör och - tror jag - när ett av barnen föds.  
 
Jag härstammar från hans son Jeremias. Jag har även en anfader vid namn Esaias Larsson. Enligt en uppgift jag fått skulle Kolarken även haft en son Esaias. Har Du några uppgifter om honom.
 
Mvh
 
Lennart Staberg

2006-11-07, 12:28
Svar #9

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Lennart:Är det denne du menar?
Esias Larsson
Levde först Pukatorp sedan Kashultatorp slutligen bygget på Vikaskogen  
 gift 1:o Kerstin död 30/7 1727 Bygget Undenäs.
 Gift 2:o 1/11 1728 med pigan Ingeborg Håkansdotter,
 (Han hade 10 barn med sina 2 hustrur
.................
Jeremias Larsson.  Gift 14 april 1695 med Margareta Eriksdotter.  
                       Jeremias dog, 1723. Kronorättare i Holmgillret  Undenäs. Död januari 1723,
                       Begravd 3 feb 1723 i Undenäs (han hade 9 barn)
.......................
 
Barn till Lars kolarken Åkesson och Elisabet : (dessa skall ha varit av valonsk  börd ?????)
 
        Jeremias Larsson.  Gift 14 april 1695 med Margareta Eriksdotter.  
                       Jeremias dog, 1723. Kronorättare i Holmgillret  Undenäs. Död januari 1723,
                       Begravd 3 feb 1723 i Undenäs (han hade 9 barn)
      Esias Larsson gift 1:o Kerstin död 30/7 1727 Bygget Undenäs. Gift 2:o 1/11 1728 med
                      pigan Ingeborg Håkansdotter , (Han hade 10 barn med sina 2 hustrur)
          Seved. Levde i Nolgården Igelstad, Undenäs. Gift med Annika Isaksdotter.  
                      (de hade 3 barn)
           Töres. Mjölnare, Levde i Nolkvarn, Havsmon, Undenäs gift 29/12 1707 i Undenäs
                       Med Elisabet Hindriksdotter, Töres dog, 29 feb 1720 i Undenäs. Begravd 6/3
                      1720. ( de hade 5 barn)
         Åke Larsson  mjölnare i Forsvik,  Om honom står att läsa följande: Flyttar Till
                      sågekvarn= Orekvarn  
                    bjöd 60 D Smt För kvarnen men ville ha full skatte Mannarätt.  
                    (källa mantalslängd 1713)
                       Ny mjölnare  vid Forsviks kvarn år 1715 Var Lars Uuf (brodern). Levde i
                   Nolgården, Igelstad, Undenäs.
 (fm ff ff f)  Lars Larsson/Uuf  född omkring 1682 Levde som dräng 1703 i Galtabolet,  
                      där han också bodde,
                      Undenäs ( R) (vigdebok) Namnet Uuf skall komma från gården Uvetorp i
                      Undenäs. Mjölnare vid Forsviks kvarn åtm, 1715-25 enl mantalslängd
                      sedan åter Mjölnaredräng 1725 förmodligen p.g.av sjukdom,
                     död trefaldighetssöndagen  23/5 1725 i Forsviks kvarn, Forsvik, Undenäs (R ).  
 ......................
Elisabet Töresdotter
Född runt 1647
 
1670, mckt osäkert gifte Lars sig med Elisabet.
1671, mckt osäkert föddes äldste sonen Jeremias.
1682, mckt osäkert föddes yngste sonen Lars.
1694 den 16 augusti dör Lars Åkesson (runt 47 år gammal) i skallebo.
Begravdes 26 augusti 1694 i Undenäs ( R) (dödbok)
1695 Jeremias Larsson.  Gifter sig den 14 april  med Margareta Eriksdotter, och flyttar  
förmodligen samtidigt till Holmegiler.  
1697, Efter maken Lars död, gifte Elisabeth (förmodligen år 1697-98) om sig med en man som  
hette Nils Månsson  
 
1698, I domboksutdrag från Valla ting 21 februari 1698 står, Jeremias Larsson i Holmegiler
Tillika med sin broder Jesaia Larsson, framträdde inför tinget med besvär över sin styvfader  
Nils  
Månsson i Skallebo, det skulle han nyligen trädt i gifte med deras moder Elisabeth  
Töresdotter,  
utan att först avvittra hennes barn av förra giftets fäderne. Kyrkoherden i Undenäs Haqvini  
Undenius. Bengt Andersson i Skallebo. Johan Börgesson i Kopparhult.
 
I domboksutdrag från Valla ting 15 februari 1707 står att läsa, Alldenstund av ett nu insinuerat  
contract nogsamt inhämtats, att Nils Månsson i Skallebo i sitt inträde uti gifte med Lars  
Åkessons efterleverska IBM, angående barnens arv m.m Ryttmästaren Länk och HR Boy.
 
1703 den 15 november, gifter sig yngste sonen Lars Larsson/Uuf med hustru 1: Pigan i  
Galtebo Ingeborg Jonsdotter f,? i Tyskatorp Undenäs (R)  
1704 får paret första barnet Lars Larsson f, 20 april  
1707 den 29 december, gifter sig sonen Töres. Mjölnare, Levde i Nolkvarn, Havsmon,  
Undenäs i Undenäs Med Elisabet Hindriksdotter,  
1715, 15 januari Gifte fm ff ff f Lars Larsson/Uuf sig med hustru nr 2, fm ff ff m Maria  
Jonsdotter, f 1695-96, Maria kom att bli min anmoder och var vid giftet runt 19-20 år gammal  
Lars runt 33 år.                    
..............
Hoppas det är ngt du kan ha nytta av. Hör gärna av dig igen mvh Kent.

2006-11-07, 22:45
Svar #10

Lennart Staberg

Hej Kent!
 
Jag tackar och bugar för denna gedigna information. Vet Du om Lars och Elisabeth var bosatta i Skallebo hela tiden?
 
 
Mvh
 
Lennart Staberg

2006-11-08, 12:08
Svar #11

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Lennart. Har inte kollat om de levde där hela tiden. Om du är med i Disbyt kan du få mckt mera info jag lagt in kring denna spännande släkt. Du får gärna återkomma om du har ngn ytterligare fråga om någon specifik person i släkten (som är mckt stor). mvh Kent.

2006-12-03, 14:54
Svar #12

gunnel malmlund

Söker rötter bakåt på Sven Jonson f. 3/4 1805 från Vispås, tror det ligger i Undenästrakten samt Maja Olofsdotter f.11/8 1813 från L:Udda, troligen i samma trakt. Dessa var min mormorsmormor och morfar.
 
Gunnel i Gävle

2006-12-03, 21:52
Svar #13

gunnel malmlund

Kan någon ge upplysningar om Johanna Eriksdotter f.14/11 1842 i Undenäs förs. Likaså om hennes barn Frans Leonard f.17/5 1869, Johanna Josephina f.10/1 1873, Hildur Vilhelmina f.17/4 1875 samt Emma Genoveva f.31/10 1878. Johanna Josephina hamnade som fosterbarn i Luleå 1875. Vad hände sen? Vem eller vilka var fader eller fäder till barnen? Emma blev min mormor. Maila mig gärna på : smultron45@hotmail.com
 
Gunnel i Gävle

2014-10-27, 21:01
Svar #14

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! Lars Larsson Uuf ovan uppges som son till Lars Åkesson. Hur vet man att han kallades för Uuf? När jag har försökt kontrollera uppgifterna hittade jag inte någonstans i kyrkböckerna för Undenäs namnet Uuf. Inte heller i släktnamnsregistret för Valla härad.  
 
Och var kommer uppgiften ifrån att han var son till Lars Åkesson och Elisabeth Töresdotter?  Det stämmer att det fanns en dräng Lars i Galtebo 1703 enligt mantalslängden. Åren före antecknas i Galtebo Lars med son Lars. Är denne Lars fadern kanske?
 
Lars Åkesson avled ju 1694 i Skallebo. Det är ju konstarerat. I mars 1709 avled Lars i Uggletorp, som där kallade Kolarken (om jag tyder det rätt Undenäs C:1 (1689-1711) Bild 115 / sid 109). Tolkar jag detta rätt så var det inte vår Lars Åkesson död 1694 som var Kolarken. Vad tror ni övriga?  Men Lars död 1709 skulle ju kunna vara fadern till Lars gift i Galtebo 1703.
 
Om jag har sett rätt så var inga av Lars Åkesson andra söner faddrar till Lars Larssons barn. Ej heller var han fadder till deras.  Däremot var de faddrar till varandras i några fall.
 
Att Jeremias och Esaias var söner till Lars Åkesson kan man utläsa av de domboksutdrag som Kent nämner ovan. Sonen Åke har jag troligen hittat som avliden i Bällefors 7 juli 1751. som föräldrar angavs Lars Andersson och Lisbetta ?dotter. sonen Seved kan kanske vara den Seved som avled 14 juli 1753 i Sättra, Undenäs, föräldrar Lars och Ingeborg. Vilket inte stämmer helt det heller.
 
Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna