ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spelemän från Herrljungatrakten  (läst 591 gånger)

1999-08-14, 18:29
läst 591 gånger

Rune Eklund

Jag söker namn och ort på spelmän från Herrljunga med omnejd. (Larv ,Tarsled,Fölene,Eggvena)

1999-08-15, 00:04
Svar #1

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 23:04
    • Visa profil
Hej Rune!
I Herrljunga-boken kan man på sidorna 232 - 233 läsa om div. spelemän från trakten bl.a Sven i Lia i Tarsled och Tuli(Tåli) från Fölene. Sven var känd som en skämtsam, kvick och vältalig man.Han var en s.k vandrande trubadur, som färdades vida omkring i landskapet med sin fiol.
I boken kan man också läsa att bygdens spelemän på 1850 - 1860 -talet var följande personer:
Pear i Assaragården och hans son Johannes(senare gästgivare i Herrljunga), Bengt Larsson i Kroken(Hallebo) i Tarsled, bröderna Johannes och Gustav Karlsson från Orrholmen i Stenunga(Hudene församl.), Johan i Hägnan(Bråttensby) samt klarinettblåsaren Lille Anders i Herrljunga. Alla nämnda musikanter, med undantag av Bengt Larsson i Kroken, spelade på gehör och hade otroligt gott musikaliskt sinne. Bengt spelade dansmusik ur minnet men folkmusik och religiös musik efter noter.Han var dessutom en god sångare. De båda orrarna var synnerligen skickliga fiolspelare, kända och därmed mycket anlitade vida omkring i bygden.
Hoppas att detta tillsammans med husförhörslängd kan ge dig mer fullständiga namn i din vidare forskning.
 
mvh. Sverker

1999-08-15, 18:42
Svar #2

Rune Eklund

Tack!
Detta skall jag vidarbefordra till vårt barnbarn  
som arbetar med en avhandling om Spelemän
från de trakter där jag har mina rötter.
Hon spelar fiol och dansar folkdans.

1999-08-16, 22:05
Svar #3

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Hej Rune
 
I Filip Engqvists häfte Folklåtar från Västergötland (1966) står att läsa om spelmanstävlingen på Kinnekulle 1909. Då fick två spelmän från Larv pris, Hj. Linder och Hj. Lundborg. Låtarna 139 - 142 i häftet är efter Hjalmar Lundborg.
 
Dessa båda spelmän borde väl gå att få uppgifter om via pastorsexpeditionen. Ditt barnbarn får väl titta lite närmare i de olika låtsamlingar, med Västgötalåtar som finns utgivna.  
 
Mvh Anders

1999-08-18, 15:13
Svar #4

kerstine

Hej Sverker!
 
Vad är Herrljunga-boken?
 
Mvh,
   Kerstin

1999-08-19, 17:32
Svar #5

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 23:04
    • Visa profil
Hej Kerstin
 
År 1958 utgavs Herrljunga-boken. Det är en beskrivning över de gamla socknarna i Herrljunga köping. Upprinnelsen till boken var en pristävling som JUF tillsammans med Sv. Landskommunernas förbund utlyste. Det är en beskrivning över socknarna Herrljunga, Tarsled, Remmene, Fölene, Eggvena samt Bråttensby. Beskrivningen över de olika socknarna varierar både i innehåll och omfattning.
Jag skulle förmoda att man kan få tag i boken på antikvariat eller på någon bokauktion där Västgöta-litteratur säljes.
 
M v h
Sverker

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna