ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Sahlén (Saleen) f omkring 1690  (läst 1090 gånger)

2002-08-02, 21:32
läst 1090 gånger

Utloggad Lennart Liliengren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 17:13
    • Visa profil
I Släkt och Hävd nr1 1971 finns en komplettering till Karl XII:s officerare,om Olof Salh?n står följande :  Bondson från Västergötland, student i Lund 1711. Löjtnant, begr. i Kristianstad 1734 8/2. Gift antagligen i Kristianstad med Maja Roluff, född omkring 1682. Någon som vet mer om denne Olof ?

2003-02-20, 23:30
Svar #1

Lotta Wickman

Hej Lennart!  Tyvärr så har jag inte mycket mer om Olof mer än hans barn om det är av intresse. Om det finns någon som vet i vilken församling Olof är född så vore jag tacksam.

2017-10-05, 12:33
Svar #2

Utloggad Ulla Rosander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-01-19, 22:47
    • Visa profil
Jag letar också efter Olof Sahlén (Sallen, Saleen) på Lunds Universitet kallad Olaus Salenius, i Vestgöta Nation, Olof Salenius.
Tyvärr står det inte mer än namn.
Och i biografin som finns (Registret av Barbro Edlund till Lunds Universitets Matrikel 1667-1732) handlar det om giftermål, militär karriär o s v. inte var han kom ifrån.
Han måste ju gått på gymnasium innan han åkte till Lund. Hur gammal var man när man gick på gymnasiet runt 1700? Och vilka gymnasier fanns det i Västergötland?
Han skrev in sig i Lund 1711 och blev militär 1712. Enl biografin gift 1713.
Många frågor, hoppas det finns några svar därute!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna