ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möller, Gustav Adolf, föddes i Västergötland den 1 februari 1844  (läst 595 gånger)

2001-02-19, 20:46
läst 595 gånger

Einar Möller

Han är min farfars far, och flyttade i sinom tid till Norge. Därifrån kan jag bara få fram att han föddes i Västergötland. Vilken församling han föddes i framgår inte, och den uppgiften behöver jag för att komma vidare i mitt letande!
Om någon kan hjälpa mig med detta är jag mycket tacksam!

2001-02-20, 01:25
Svar #1

Eva Ström

Sven Karl Möller, veterinär, föddes 1794-02-02 i Rommele sn, P-län. (källa: Onsala AI:10 sid. 112).
I Åsaka sn., Västergötland (finns tyvärr flera Åsaka att välja på, jag vet inte vilket) föds 1823-03-24 hans son sjökapten Peter Samuel Möller. (Onsala vigselreg 1856.)
Jag vet inte om det kan vara något att gå på? Det är ju lite som att leta efter en nål i en höstack, men om du inte har alltför stora förhoppningar så kan det ju i alla fall vara ett halmstrå. Just dessa män flyttade till Onsala, Halland, men det kanske fanns släkt kvar i Västergötland? Om det inte t.o.m. fanns flera släkter, vilket väl är troligt.  
 
Kolla annars med Göteborgs landsarkiv, de har ett register över släktnamn för massor av socknar i Västergötland före 1800, visserligen, men det kanske ändå kan vara till hjälp.

2001-02-21, 21:33
Svar #2

Einar Möller

Tack för hjälpen!
På måndag skall jag till Landsarkivet i Gbg. och leta, det skall bli spännande!
Hälsningar
Einar Möller

2001-02-26, 16:21
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Einar!
Det fanns en familj Möller i Långaryd. Flera av barnen flyttade o hamnade i bl a Redslared under mitten av 1800-talet. Kan det finnas någon koppling, så kan jag gräva fram mer info.
mvh Dag

2001-02-26, 20:28
Svar #4

Einar Möller

Hej Dag!
Letandet på Landsarkivet förde inte till något i dag, men skam den som ger sig!
Efter som det enda spåret jag har är Västergötland, så är jag självklart tacksam om du vill hjälpa mig med att gräva i de spår du kan känna till!
Mvh Einar

2001-02-27, 10:57
Svar #5

Linda Wickstrom

Det finns en slakt Moller som kommer fran Bellefors (har tyvarr inte a,a,och o pa mitt tangentbord (fd Skaraborgs lan). Det ar min mormors styvfars slakt.  
Har sjalv inte forskat pa den grenen pa mycket lange och jag har inga papper tillgangliga sa tyvarr kan jag inte hjalpa till mer an sa.
 
Lycka till !

2001-03-04, 21:02
Svar #6

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Einar! Tyvärr visade det sig att de Möllerbarn som flyttade t Redslared i Västergötland inte använde det efternamnet. De söner som kallade sig Möller dog i Långaryd i Halland.

2001-03-05, 20:18
Svar #7

Einar Möller

Till Dag:
Tack för att du försökte!
Till Eva:
Har börjat anteckna församlingar med Möller från släktnamnsregistret på landsarkivet, som du föreslog!
Hoppas det ger napp!  
Mvh  
Einar M.

2001-05-21, 22:43
Svar #8

Eva Jacobsson

Hej Einar Möller !
Det fanns en släkt Möller på gården Munkebo
i Väne-Åsaka.
MVH Eva

2002-03-20, 23:08
Svar #9

Einar Möller

Hej igen alla!
 
Nu har det snart gått ett år, och jag har sannerligen inte legat på latsidan!
I alla de församlingar i Västergötland jag har kunnat få fram (det är 18 a-4 sidor) har jag tittat i födelseböckerna på den 1 februari 1844, men farfarsfar gäckar mig fortfarande!
Så nu skickar jag ännu en vädjan,eller skall vi kalla det nödrop(?), har någon något som kan hjälpa mig i mitt letande skulle jag bli väldigt glad och tacksam om jag fick ta del av det!
 
Hälsningar från
Einar den hoppfulle.

2003-07-22, 15:31
Svar #10

Jorunn Marthinsen

Hei
Min farmos mor het Anna Elisabet M?ller. Hun var gift med Anders Janson fra Kila i Vämland. De kom til Glemmen i østfold med søn familie i 1878 fra Hunnebostrand i  Bohuslän. Anna Elisabet var født 11. april 1820. Kan det være samme familie?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna