ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagmansered, Anna Greta Andreasdotter född 1854 Lerslätta...  (läst 1177 gånger)

2004-12-27, 15:56
läst 1177 gånger

inga

Hej,
Finns någon som har upplysningar om föräldrar etc till Anna Greta Andreasdotter, piga född 1854 i Lerslätta Lagmansereds socken. Hon fick en son år 1882-01-29 Pontus. Hon var vid detta tillfälle ej gift. Vem var hennes far och mor ? Kom hon från något torp som hette Lerslätta? Syskon?
 
mvh
inga

2004-12-27, 18:25
Svar #1

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej!
Jag forskar på samma släkt, fast Anna Gretas syster Christina Andreasdotter född 1861-10-17, troligen i Lagmansred, men kan inte kolla upp det, eftersom Genline inte har lagt ut det födelseåret än.

2004-12-28, 13:48
Svar #2

inga

HEJ.
 
Fredrik,
 
Jag blir nu mycket intresserad. Har Du något material att delgiva? Jag har nämligen absolut ingenting, trots att detta är min farfars mor...
- Är vi släkt?
- Vad känner Du till om ovanstående familj???
 
Blir glad om Du vänligen svarar och berättar allt Du vet!
 
- Eller kanske någon annan vill blanda sig in i diskussionen, som känner till något och på så sätt kan tillföra både Fredrik och mig något för vidare forskning...
 
mvh
inga

2004-12-28, 18:02
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Inga!
Detta är vad jag har fått ihop.
Jag har inte kunnat kontrollera Christina och Anna Gretas födslar, för Genline har inte lagt ut Lagmansreds födelseböcker än.
Lerslätta är nog detsamma som torpet Ledslätten, som det heter i 1852-64 år husförhör i Lagmansred.
Alida Andersdotter är mormor till min chatt-kompis.

2004-12-29, 09:49
Svar #4

inga

TACK, FREDRIK.
 
Var mycket roligt att höra av Dig och Din forskning. Jag hoppas Du lägger in dina ev. nya rön här, eller ännu hellre till min epost ( vet inte om du ser den?) Jag har som sagt inte så mycket, men finner jag ut något kan jag göra detsamma.  
Det jag ser är att Du skrivit 1861-10-17 som födelsedatu för Chistina, var det i Lagmansered? Jag tittar i Släktdatas register, men där är ingen född just 17 oktober som heter Christina.
Däremot finns det flera Christina i närliggande datum. - Var inte Christina o Anna Greta födda i Lagmansered kanske?  
Jag har också ett gammalt foto bevarat, där finns Anna Greta och Hennes Mor!  
Jag har bara vetat att det var Anna Greta, men ej moderns namn, skulle således vara Maja...  
 
mvh
inga
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-12-29, 11:17
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Inga!
Ja det är just det som är konstigt, att Christinas födelse inte finns i födelseboken.
Jag har fått födelsedatumet från husförhöret.
Kanske föddes hon i en grannförsamling, eller så har prästen helt enkelt missat att föra in födseln.
Vad intressant med ett foto på Anna Greta och hennes mor!
Skulle du kunna skicka det till min mail?
Om du klickar på mitt namn kommer mailet upp.
Jag skickar det nya jag forskar fram till din mail.

2004-12-31, 11:36
Svar #6

inga

HEJ IGEN.
 
Jag skulle gärna skicka kortet via mail, men det finns två skäl att jag icke kan detta;
 
1/ Jag vet inte hur man får in ett kort och skickar detta! ( jag är förmodligen äldre än Du och inte född i dataåldern förstår Du!)...
 
2/ Problem två är värre; Kortet är slitet och tyvårr lite brutet och inte bra. MEN jag har tänkt att gå till en fotoaffär och jag hoppas att de kanske kan hjälpa mig att få det kopierat, eller kanske sådär scannat som man gör nu förtiden... Det har jag ändå tänkt, eftersom jag tycker det vore roligt att få det gjort iordning, om det går vill säga...
I så fall skickar jag gärna en kopia (gratis) via  
posten till Dig. Men då får Du skriva Din adress till mig på min epost.  
 
Jaså, Du har också sett att Christina ej fanns med, ja man undrar varför.. Jag har hört med en släktforskare att just i Lagmansered var under 1800-talets mitt en mycket slarvig präst, han skrev dåligt vet jag, kanske slarvade han även med införandet av folk?!
 
mvh
inga

2005-06-04, 16:57
Svar #7

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej,
 
Eva!  - Du som skickat epost och berättat att Du är släkt med ovan nämnda Christina...
Vore intressant att få Din epost. Jag har väl inte så mycket upplysningar, men något, om Anna- Greta och Du kunde lämna vad Du vet om Christina och deras härkomst.
 
Mvh
inga

2005-06-05, 07:06
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Inga.
Om du trycker på svara i mailet, så kommer hennes mailadress automatiskt upp.
Hon har även en liten hemsida, där hennes mailadress finns.
http://web.telia.com/~u36117693/evassida2/

2019-03-31, 22:31
Svar #9

Utloggad Eva Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 00:21
    • Visa profil
HEJ detta var ett tag sedan någon skrev på denna sida . min mormors mor är kristna hon flyttade hemifrån som ung. och bosatte sig i Upphärad gifte 18 mars 1898 sin Patrick

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna