ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-18  (läst 1040 gånger)

2002-08-16, 03:37
läst 1040 gånger

Gwen Brogdon

SGT408
 
This is a research query submitted for the SwedGenTour 2002. Anybody is welcome to contribute with additional data. If you post your comment before August 17, please also send an email with the info to swedgentour@dis.se . Write the research query number in the subject field. More info about  SwedGenTour at www.dis.se/swedgentour !
 
Researcher
Gwen Brogdon, 7873 Newport Way, Salt Lake City, UT
E-mail: gbrogdon@dpconline.com
 
Research query
Looking for decendants of Anders Adolf Englund, b Sept 27, 1851 in Norrbärke, Grangärde, Kopparberg, died in Stora Skedevi, Kopparberg. Want to find living relatives for a planed visit in July/Aug 2003.
 
Result

2002-08-19, 01:17
Svar #1

gruflars

Jag söker anfäder till min
MF MF
Jan Jansson född i Norrbärke
1802-02-01
 
mvh
Lars Andersson, Riddarhyttan

2002-09-15, 18:02
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Torbjörn Näs!
För en tid sedan så skrev du om Vadfors Byalängder. Eftersom jag är ägare till alla dessa längder och haft stor möjlighet att kontrollera deras riktighet, så vill jag nog säga emot dig lite. Vi har talat om detta tidigare. Att det förekommer felaktigheter i materialet vet vi redan.Vadfors påpekar ju själv i sitt förord att fel kan förekomma. Men på det hela taget så är dessa längder ett mycket bra hjälpmedel i forskningen. Om man skall varna för felaktiga släktforskarutredningar så finns det ett antal att nämna, vilket jag inte tänker göra. Har hittils inte hittat en enda utredning som varit korrekt.Varken de köpta eller de som varit gratis.
Men det är ju bara om sina egna anor och sin egen forskning som man kan yttra sig. Om man gjort forskningen själv vill säga. Har man ”plankat” andras uppgifter, så kan man om man har otur hamna snett i forskningen och då kanske man inte upptäcker felen.  
Anna-Lisa

2002-09-16, 08:56
Svar #3

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anna-Lisa!
Jag har helt motsatt erfarenhet av Vadfors' s.k. byalänger. Ju mer jag använder dem, desto mer förvånad blir jag över hur många fel och tvaksamheter som förekommer i dem, även för tiden efter kyrkobokföringens införande - fel som uppkommit p.g.a. felläsningar, sammanblandningar och felaktiga slutsatser av källmaterialet.
 
Felaktigheter kan förekomma i alla släkutredningar, som du påpekar. Ingen är ju ofelbar. Det är därför det är så viktigt att man anföra sina källor. Så länge man anger dem, kan den som läser utredningen alltid kontrollera om uppgifterna är korrekt återgivna och om källan är trovärdig. Så är dock inte fallet med Vadfors' byalängder och det är detta som är den allvarligaste kritiken mot dem, som jag, Torbjörn Näs och andra forskare framfört. Se senast Anders Winroths kritik i Släktforskaren nr 84 (2002), s. 7 rörande Knutsbo.
 
Vadfors redogör tyvärr inte för varifrån uppgifterna kommit i varje enskilt fall, när de inte hämtats direkt från en primärkälla i kyrkbokföringen. Majoriteten av uppgifter om släktskap för tiden innan kyrkbokföringen förefaller vara mer eller mindre väl grundade gissningar, t ex utifrån patronymikon, uppgift om arvejord i en viss by eller annat oklart, vilket inte alls framgår av byalängerna där de anförs utan reservationer.  
 
För den som inte själv gått igenom domböcker och skattelängder för Norrbärke och Grangärde, är det omöjligt att avgöra när Vadfors bara gissar eller när han faktiskt har dragit rätt slutsatser av uppgifter han träffat på i det juridiska och kamerala källmaterialet. Detta är givetvis ett allvarligt och oförsvarligt metodfel, vilket lätt hade kunnat undvikas om Vadfors angett källor (där de inte är självklara) och aldrig angett släktskap utan reservationer och klargörande resonemang när de enbart grundar sig på gissningar.  
 
Med tanke på hur snabbt information idag sprids, inte minst genom Internet (Vadfors' källösa byalängder citeras flitigt i Anbytarforum utan reservationer), borde detta vara en självklarhet för alla som delar med sig av sina forskarmödor till andra. Ingen, inte ens Vadfors, är en så stor auktoritet att han inte behöver redogöra för sina källor. Vad hjälper då en liten reservation på försättsbladet om att felaktigheter kan förekomma, när kontrollmöjlighet saknas?  
 
M v h
Torsten Berglund

2002-09-16, 12:59
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Torsten Berglund!
Tack för ditt svar. Jag väntade faktiskt på det. Att avsaknad av fullständiga källhänvisningar är en miss är helt korrekt. Men är man tillräckligt intressad så försöker man själv kolla alla andrahandsuppgifter. Nu menar jag inte bara Vadfors, utan överhuvudtaget. Det är vad jag gör själv i alla fall. Just nu är det 1600-talets domböcker som nagelfars. Har tidigare läst igenom en del från Dalarna, där jag hittade en del uppgifter jag kände igen, från bl.a. Vadfors och någon mer, tror det var Winroth. Så tyvärr Torsten Berglund, jag håller fast vid vad jag tidigare sagt, om man använder sitt sunda förnuft för orimligheter, så tycker jag fortfarande de är
värda att använda, vilket de nu är köpta eller lånade. Det beror väl också på hur mycket man har som är intressant för en själv, och personligen har jag mycket,säkert halva min forskning berör Norrbärke-Söderbärke och Grangärde. Så jag är då glad åt mina byalängder. Så jag får väl göra som centerledaren Maud Olofsson gjorde vid ett tillfälle säga punkt slut.
Vänligen Anna-Lisa Göransson
 
 
Fortsatt diskussion kring Kjell Vadfors byalängder sker under Dalarna: Allmänt: Vadfors byalängder. /Anbytarvärden

2002-09-17, 21:02
Svar #5

Utloggad bjornblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2018-12-06, 18:46
    • Visa profil
Finngården i Norrbärke
1846 gifte sig Stina Lisa Persdotter f 18240923 i Norrbärke med Jan Olsson f 1818 i Grangärde.
De fick sex barn Sara Gustava 1848,Maja Lisa 1852,Per Johan 1854,Johanna Kristina 1855,Anders Gustaf 1857,Carolina 1858.
Stina Lisa dog 3 juli 1858 i samband med sista förlossningen.Jan Olsson flyttade efter hustruns död till Grangärde som kolare.
Vet någon något om vad som hände med barnen i Norrbärke ?

2002-09-19, 14:31
Svar #6

Utloggad drwat

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2011-08-09, 18:28
    • Visa profil
Hej på er släktforskare!
Jag har forskat ett tag på min fars sida, men rotar nu även på min mors sida, som har stor del av släkten i norrbärke (smedjebacken). Tiden är från 1686 till nutid. Har också en hel del personfoton kring sekelskiftet, brev, vykort etc också från andra släkter i norrbärke, jag hoppas kunna forska fram fakta kring, så andra får ta del av dess foton. Ex. på släkter jag har foton på kring sekelskiftet är:
 
Bäck
Andersson
Axel Lundgren
Karl Lagerbäck
Singne Lundgren
Hildur Vestberg
Robert Fox (eller fax?)
Ingrid Gustavsson
Hilda Karlsson
Emil Bång
Käll
Harry Eriksson
Karl Östling
Valfrid Asplund
M.många fler..
 
 
Axplock av mina norrbärkesläkter:
Johan Andersson f1697
Lisbet Johansdotter + 7 barn
---------------
Johan Johansson
Cherstin Jansdotter f.1686
barn Erich f1720-05-24
---------------
Anders Jansson f1721
Anna Michelsdotter + 3 barn
---------------
Erich Johansson f.1720
Catharina Pehrsdotter f.1725 + 5 barn
---------------
Jonas Jonsson f.1709
Brita Nilsdotter f.1708 + 4 barn
--------------
Jonas Jonsson f.1748 på enfastbo
Christina Ersdotter f.1752-07-30, nedre starbo.
Barn:
Eric f.1774
Pehr f.1777
Catharina f.1781
Anna f.1786
Jonas f.1794
----------
Med betydligt många fler senare i tiden..  
Återkommer med ytterligare fakta i detta forum.
 
MVH Christian Ståhl

2002-09-20, 16:00
Svar #7

Utloggad andersl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
För c:a 5-6 år sedan fick jag släkt-uppgifter från en avlägsen släkting på mina anor från Norrbärke s:n. Rättelser och kompletteringar mottages tacksamt!  
 
--------------------------------------------------
 
p
Kerstin Andersdotter
Född 1741-04-23 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
Död 1771-02-22 på Solberga ägor, Skultuna s:n.
 
--------------------------------------------------
 
f
Anders Hansson Skarf
Född 1717-10-03 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
Flyttade till Engelsberg, senare till Skultuna.
Gift med:
 
m
Maria Jansdotter
 
--------------------------------------------------
 
ff
Hans Persson
Född c:a 1692.
Död 1718-05-03 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
Gift c:a 1713 med:
 
fm
Kerstin Andersdotter
Född 1682-12 i Spjutsbo, Norrbärke s:n.
Död 1719-10-22 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
 
--------------------------------------------------
 
ff f
Per Jönsson
Född 1655 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
Död 1732-01-08 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
Gift 1684 med:
 
ff m
Sara Matsdotter
 
fm f
Anders Andersson
Född c:a 1641 i Spjutsbo, Norrbärke s:n.
Bosatt i Spjutsbo, Norrbärke s:n.
Uppsyningsman.
 
--------------------------------------------------
 
ff ff
Jöns Hansson
Född c:a 1627 i Torrbo, Norrbärke s:n.
Död 1690 i Stimmerbo, Norrbärke s:n
Gift med:
 
ff fm
Karin Göransdotter
Född c:a 1639 i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
 
ff mf
Mats Ersson
Bosatt i Vibberbo, Norrbärke s:n.
Gift med:
 
ff mm
Sara
 
fm ff
Anders Olsson
Gift med:
 
fm fm
Kerstin
 
--------------------------------------------------
 
ff ff f
Hans Jönsson
Bosatt i Torrbo, Norrbärke s:n.
Gift med:
 
ff ff m
Kerstin Hansdotter
Född i Torrbo, Norrbärke s:n.
 
ff fm f
Göran Göransson
Bosatt i Stimmerbo, Norrbärke s:n.
Gift med:
 
ff fm m
Margareta
 
--------------------------------------------------
 
ff ff mf
Hans Jönsson
Bosatt i Torrbo, Norrbärke s:n.
Gift med (vigd i sitt första äktenskap med NN Persdotter):
 
ff ff mm
NN Persdotter
Möjlig moder till Kerstin Hansdotter.
 
--------------------------------------------------
 
ff ff mm f
Per Oluffsson
Bosatt i Torrbo, Norrbärke s:n.
 
--------------------------------------------------
 
ff ff mm ff
Oluff Klaffensson
Bosatt i Torrbo, Norrbärke s:n.
Nämnd 1518, såsom nämndeman i Norrbärke s:n.
Nämnd 1571 (Älvsborgs lösen).
 
Skattepliktig förmögenhet vid Älvsborgs lösen 1571:
77 1/2 lod silver.
1/2 lispund tenn.  
3 kor.
4 tre-års ungnöt.
3 ett-års ungnöt.
2 får.
14 getter.
4 svin.
1 veckosten malm.
30 stigar kol.
Sammanlagda värdet = 683 mark, 6 öre.
Skatt = 68 mark, 3 öre.
 
--------------------------------------------------
 
MVH
Anders Lindström, Gävle.

2002-09-21, 00:37
Svar #8

Anna- Lisa Göransson

Anders Lindström!
Mats Ersson i Vibberbo som du nämner ovan, har du ngt ungefärligt föd.data på honom?
Mvh Anna-Lisa

2002-09-21, 10:25
Svar #9

Utloggad andersl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Anna-Lisa !
Några flera uppgifter om Mats Ersson i Vibberbo, har jag tyvärr ej.
MVH
Anders Lindström, Gävle.

2002-09-21, 17:56
Svar #10

Utloggad winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Vibberbo ligger i Söderbärke socken, så fråga där! (Jag känner tyvärr inte till något om dessa människor, men jag är intresserad av alla byarna, inklusive Vibberbo.)
 
Hälsningar
 
Anders

2002-09-26, 17:56
Svar #11

Robert Ström

Hej! Är det någon Norrbärkeforskare som har några anor kring en Erik Ersson f 1790-12-05 som levde och verkade i Åsmansbo? Bl a gifte han sig 1:a 1810 med en Katarina Jansdotter (1781-1825) och fick med henne åtminstone 2 söner (Jan 1822-06-29 och Anders 1817).
mvh

2002-11-06, 07:11
Svar #12

Utloggad ingerk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2010-07-04, 11:44
    • Visa profil
Morgården, Norrbärke
 
Jag har bland mina anor Eric Backström f 1785-12-12 i Norrbärke. Föräldrar Hammarsmeden Anders Backström och hh Stina Persdotter Morgården, efter står (som jag tolkar det till) Modv:29.
 
Min frågor: Är Morgården en by eller en gård, om det är en gård, i vilken by ligger den?
Vad kan det som står efter Morgården betyda?
 
Jag är mycket tacksam om någon kan svara på mina frågor.
Med vänliga hälsningar
Inger Kölestam

2002-11-06, 08:23
Svar #13

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Morgården är en by, där även Morgårdens smedja (senare kallat Morgårdshammar) låg. Noteringen efter modern brukar vara hennes ålder.  
 
Du finner den aktuella familjen under Morgårdens smedja i Norrbärke AI:5B, andra delen, s. 40 (första delen rör tiden 1776-1784; andra delen 1785-1799. Obs att sidnumreringen börjar om mitt i längden!). Familjen flyttar till Hagge bruk i Norrbärke omkring 1789.

2002-11-06, 12:02
Svar #14

Utloggad ingerk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2010-07-04, 11:44
    • Visa profil
Torsten!
 
Tack så mycket för dina uppgifter. Nu kan jag gå vidare. 1795 har jag familjen i Norn fs. Där blir Anders och hh kvar tills de avlider 1832 resp. 1808.I dödboken står bl a att Anders blivit utmärkt med en penning att bära på bröstet.
 
Sonen Eric som är min mmmf flyttar med sin familj till Norberg 1830. Han var mästersvän så de kom väl till något bruk också. Känner du till om det finns något bruk i Norbergstrakten som heter Pershyttan eller något liknande?
 
Hälsningar
Inger

2002-11-14, 13:08
Svar #15

Utloggad andkar

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon som vet något om Lars Jöransson f 1622 (Pjantbo, Norrbärke). Jag vet vad hans fru hette och vad ett av deras barn hette, men undrar t.ex vilka som var Lars Jöranssons föräldrar.
 
mvh
 
Anders

2002-12-01, 13:21
Svar #16

Utloggad johan_b

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2019-06-21, 08:28
    • Visa profil
Hejsan alla forskare.  
Jag vet inte om jag befinner mig rätt socken men någon kanske kan hjälpa mig.  
Jag söker efter en person vid namnet Ludvig Andersson f 1862.07.31 i Smedjebacken, senare avflyttad till Stockholm och där i funktionen som bagare.  
Kanske någon eldsjäl kan leda mig till den församling som Smedjebacken är placerad i.  
 
Tack  
 
MVH  
Johan Börjesson  
Helsingborg
 
 
Inlägget hitflyttat till 'rätt' socken.. /Anbytarvärden}
 
-När jag mailade dig om detta fick jag följande lätt kryptiska svar: De meddelande som innehåller kända avsändaradresser besvaras inom ett dygn under vardagar. Övriga skickas vidare till okänd ort, detta pga av risken för infekterade mail. - så du kanske inte nåddes av mitt meddelande då.. (Var ligger okänd ort tro..?)

2002-12-08, 15:10
Svar #17

Utloggad cgd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2013-02-18, 10:46
    • Visa profil
Hej!
Per Larsson enl uppgift f 1829-05-29 gm Stina Lisa Persdotter f 1832-09-03. Bodde i Kohlares, Finnbo till 1871, då familjen flyttade till Koppslahyttan i St Tuna (W) pgr av att det (av Finnbo Bruk)förhyrda torpet brann ner. Jag har bl. a. en del rättegångsprotokoll, som handlar om orsaken till branden, olyckshändelse eller ovarsamhet?
Per Larsson är min farmors far.
Någon som vet mer om honom och hans släkt?
Mvh
Cg

2003-01-01, 18:20
Svar #18

Gunnar Leksell

Hej!
Jag söker efter förfäder till följande person:
Kristina Matsdotter född 1716-02-27 i Smedbacken, död 1773-04-02.Hon gifte sig 1739-09-18 med Johan Matsson född 1716-09-03 i Grufberget.
Tacksam för upplysningar.
MVH
Gunnar

2003-01-07, 16:41
Svar #19

Utloggad bosseo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
jag söker min farfars fars anor. Per Simon Pettersson, f. 1848 i Norrbärke enl. FR1890. Gift med Maria Charlotta Kristina Carlsten f. 1853 i V. Färnebo. Första barnen, Anna -76 och Ragnhild -78, f. i Sala. Senare flyttade familjen till Fullsta, By (W).
 
Bosse (utlandssvensk)

2003-01-11, 04:54
Svar #20

Utloggad clydedpeterson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2009-04-06, 02:49
    • Visa profil
Hej,
Jag söker efter förfäder till Stina Jansdotter , f Dec 1787 i Norrbärke (W).
Tack så mycket!
Clyde D Peterson

2003-01-26, 17:25
Svar #21

Siri Barnå

Söer anor till
Johan Alfred Lindblads (f 1853 i Norrbärke) hustru: Karolina Pysander f 1856 6/11.
I Födda 1856 finns en Karolina född som är dotter till pigan Brita Cajsa Andersdotter.
Faders namn är ej angivet. Hur blev namnet
Pysander och hur kan jag komma vidare?
Tacksam för hjälp om någon vet.
Siri

2003-01-27, 00:32
Svar #22

Arne Högberg

Hej Siri!
 
Är Johan Alfred Lindblad möjligen lillebror till Per Erik Lindblad f. 1850-03-26 i Stimmerbo, Norrbärke? Han är min mormors far. Hans föräldrar var Anders Lindblad f. 1825-10-12 vid Norsbro, Norrbärke, och Johanna Persdotter f. 1824-03-08 i Stimmerbo, Norrbärke.  
 
Tyvärr har jag förnärvarande inget svar på dina frågor.
 
Mvh /Arne

2003-01-27, 19:14
Svar #23

Utloggad hulja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 822
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 19:34
    • Visa profil
Johan Alfred Lindblad född 26/4 1853 Smedjebacken, Norrbärke (W)
och  
Per Erik Lindblad född 26/3 1850 Stimmersbo, Norrbärke (W) är släkt, men inte bröder utan släktskapet finns på längre håll.
Tyvärr Siri har jag ingen uppgift på din fråga.
 
//Mvh

2003-01-27, 20:28
Svar #24

Arne Högberg

Tack Jan!
 
Flera generationer av mina Lindblad-anor bodde i Norrbärke och Grangärde, så släktskapet behöver ju inte vara helt nära.

2003-01-28, 19:32
Svar #25

Utloggad hulja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 822
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 19:34
    • Visa profil
Johan Alfred Lindblad född 26/4 1853 Smedjebacken
I
Carl Abraham Lindblad född 5/9 1822 Lernbo
I
Jan Persson-Lindblad född 1777 Grangärde (W)
*********************
Per Erik Lindblad född 26/3 1850 Stimmersbo
I
Anders Lindblad född 12/10 1825 Lernbo
I
Petter Lindblad född 27/2 1799 Born
I
Jan Persson-Lindblad född 1777 Grangärde  
 
Så här ser kopplingen ut enligt mina anteckningar.
 
//Mvh

2003-01-29, 08:23
Svar #26

Carina Pettesson

Hej jag undrar om Narfgården. är det gård i Hagge Norrbärke, har   anor som var födda o bodde där på 1600-1700-talet tex Widich Andersson f1644 Anders Larsson f 1611 (far till ovan) mm.mm är det någon som vet o finns det något idag kvar som heter så Tack för mig Carina P

2003-01-29, 22:18
Svar #27

Siri Barnå

Hej och tack för släkten Lindblad. Kvarstår problemet med Pysander. ???
Om någon har upplysningar vore jag mycket tacksam.
Mvh Siri

2003-01-30, 14:41
Svar #28

Siri Barnå

Hej Igen. RÄTTELSE:
Karolina Pysander f 1856 var dotter till
Spelmästare Dan Jansson Pysander f i Ludvika.
Hittade underlag vid förnyade sökningar i Riksarkivets kort.
-
Så kan det gå om man inte är noggrann och söker i flera socknar samtidigt.
Klart
Hälsningar
Siri

2003-02-18, 19:36
Svar #29

Utloggad majbrith

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Snälla Anna-Lisa Göransson och Torsten Berglund .
Får jag be Er om att avdela era meningar med
 skifttangenten lite oftare.
Det är väldigt jobbigt att läsa så långa meningar
för den som inte är så ung och har dålig datorvana.
Hoppas att Ni förstår problemet och att det absolut ej är någon kritik från min sida.
Utan endast en önskan.
Hälsningar och tack på förhand.
Maj-Brith i Leksand.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna