ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knut  (läst 700 gånger)

2004-10-19, 11:29
läst 700 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en känsla, att Elin Knutsdotter, född omkring 1655, gift före 1693-07 med Truls Carlsson i Skepplanda-Raddegården, inte är barnfödd i Skepplanda socken. Har någon påträffat namnet Knut runt omkring Skepplanda under midden av 1600-talet? Vore tacksam för tips.
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-10-19, 20:36
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Skepplanda sockens mantalslängder tar åtminstone under åren 1658-1675 upp en man Knut i Ryk. Enligt 1670 års mantalslängd hette han Knut Björsson. Han kan ju möjligen ha varit far till Elin Knutsdotter, helst som Raddegården ligger i Ryk.
Bengt Johansson

2004-10-20, 08:28
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack så mycket, Bengt!
 
Din information om Knut (Björsson) i Ryk var viktig för mig, även därför att jag fick bekräftelse att Raddegården ligger i Ryk. (Jfr mitt inlägg under landskap/socknar/Skepplanda häromdagen! Över helgen har jag upptäckt möjligheten att online titta i en av lantmäteriets historiska kartor av 1720, där det fanns en Raddegård i Ryk; men det kunde ju finnas fler.)
 
Mitt första mål för min släktforskning i Sverige var att i hela bredden av Birgittas farsida nå gränsen som kyrkoböckerna sätter, dvs sena 1600-talet. Dit hinnar jag nog snart. Sen återstår steget över gränsen i mantalslängdernas och jordeböckernas värld, ty mätt är jag inte.
 
Jag har tittat redan i NAD-katalogen. Om jag inte såg fel, så finns det för Älvsborgs, Bohus och Skaraborgs Län inga mantalslängder på mikrokort. Därmed blir det svårt för mig som sitter här i sydvästraste Tyskland att forska på egen hand i dessa källor. Filmerna som verkar finnas i Bibliotek går väl inte att låna hit, - tänker jag.
 
Kan du kanske ge mig ett tips, hur jag kunde göra för att komma åt materialet? Hur gjorde du t.ex. för att i går kväll så snabbt kunna forska igenom ett tjugotals mtl-årgångar av Skepplanda?
 
Hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-10-20, 20:48
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Walter
 
Att jag hittade Knut i mantalslängderna beror helt enkelt på att jag för en del år sedan skrev av några (långt ifrån alla) av Skepplanda sockens mantalslängder för 1600-talet på Landsarkivet i Göteborg. Den första längden som jag hittade honom i (av de längder jag skrivit av) var 1658 års och den sista 1675 års.
När jag skrev av dem skrev jag från rullfilmskopior, eftersom Landsarkivet i Göteborg inte har några originalböcker när det gäller Älvsborgs läns mantalslängder. Vill man se dem måste man besöka Riksarkivet.
 
Bengt
Bengt Johansson

2004-11-16, 11:44
Svar #4

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Under tiden har jag fått upplysning från SVAR att man håller på med att scanna in alla läns mantalslängder bakåt till 1642 och att man med abonnemang kommer sen att få tillgång till dessa bilder och att Älvsborgs län skall inscannas efter årsskifte. För mig i min speciella situation är det en bra nyhet och jag ställer tillbaka alla forskningar som behöver intensiv insyn i Mtl.
 
Får jag i min otålighet ändå be dig om en hjälpsam titt i dina uppteckningar? Kunde du vara snäll och se efter i Skepplanda-Vadbacka år 1675 (- det är nog det senaste år du har -?) om det finns en gård e.d. med en innehavare som heter Jon. Om det är fallet så skulle jag vara intresserad av hans patronymikon och allt som framgår betr. hans familj.
 
Jag har kommit bakåt till en Isac Jonsson från Vadbacka. Enligt hans dödsnotering borde han vara född omkring 1686. Det ligger nära att anta att en Jon Håkansson i Vadbacka som med sin hustru Bengta Persson 1693 ff. får flera barn är även Isacs far. (Födelselängden börjar på riktigt först 1693.) Men jag tvekar att gå denna väg. Visst förekommer Bengta som namn bland Isacs barn och barnbarn, men inte en enda Håkan. Å andra sidan verkar namnet Isac ha en tydlig anknytning till Gunntorp, vart även Isacs äldste son senare flyttar. Jag har allstå förhoppningen, att en blick i mantalslängden för Vadbacka (och evt. Gunntorp) kunde skapa klarhet eller åtminstone hjälper till att utesluta den ena eller andra teorien.
 
Tack på förhand!
 
Walter

2004-11-16, 19:53
Svar #5

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Walter
Du får nog dessvärre ingen hjälp av mantalslängderna i det här fallet. Uppgifterna är mycket knapphändiga och familjemedlemmarna namnges inte. Ofta anges bara förnamnet. Några av mantalslängderna tar upp följande namn i Vadbacka:
1665: Bengt, Per, Erik
1668, 1670: Bengt Assmundsson, Per Carlsson, Erik Persson
1675: Peder, Erik
1681: Per, (kronorättare)
Sedan är det en tråkig lucka i den bevarade serien av mantalslängder från 1683 till 1698. 1699 års mantalslängd tar i Vadbacka upp namnen Per och Jon.
Man kan väl anta att denne Jon är identisk med den Jon Håkansson som du har funnit i födelseboken, men du får som sagt inte reda på något nytt. Eftersom Isac Jonsson är född omkring 1686 föddes han alltså i luckan av de bevarade mantalslängderna, varför man inte vet om det vid den tiden möjligen bodde flera personer i Vadbacka med namnet Jon, eller om det överhuvudtaget bodde någon person med namnet Jon där.
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2004-11-17, 00:26
Svar #6

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Det var synd! Men jag tackar dig, Bengt, att du gjorde dig så mycket arbete. För övrigt är dina resultat inte helt utan betydelse även om de inte dyger att bevisa eller motbevisa nånting. Min teori eller fantasi var ju, att det var Bengta Persson som var hemma i Vadbacka, och att en man eller kanske två män efter varan kom till utifrån, och att båda män hette Jon; den förste, Isac Jonssons far, kanske från Gunntorp med en Isaak-anknytning, den andre sedan Jon Håkansson, möjligtvis härstammande från trakten Skår, Blinneberg, Lid.
 
Denna teori fick ju en viss stöd därigenom, att du har hittat (minst) en Per i Vadbacka som kunde ha fungerat som Bengtas far! (Och en farbror eller farfar Bengt som namngivare?)
 
Men det finns många andra möjligheter också. Isac Jonsson, - hans beräknade födelseår är förresten inte 1686 utan 1684! -, behöver t.ex. inte alls vara född i Vadbacka; han kan ha kommit dit som dräng eller genom ett av sina tre giften. Osv!
 
Jag säger tack en gång till och God Natt!
 
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna