ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Svensson f. 1779 runt om Hålanda  (läst 411 gånger)

2004-07-19, 13:09
läst 411 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Kanske har jag tur och någon har det enklare än jag att titta efter, om det föddes en Jonas Svensson den ?06.08.1779 in en av församlingarna runt om Hålanda, Ale kn; t.ex. Ale-Skövde, Skepplanda, Erska, St.Mellby osv. Jonas har gift sig 1809 och noterades då som dräng från (Hålanda-)Verle. I tidigaste Hfl från 1811 står att han var född 06.08.1797 i västergd (litet svårläslt), som egentligen bara kan avse Verle Västergd, därför han bodde då i Bodakärr i Verle Rote. Tyvärr finns i Hålanda C:3 varken hans födelse eller några passande föräldrar, inte ens en ogift mor e.d.
Jag själv måste för att få sådana en-blick-informationer låna hem SVAR-mikrokort, vilket jag gärna vill göra också, om jag via efterlysning bara får en anknytning till en församling.
 
Tacksama hälningar från Tyskland
    Walter

2004-08-27, 10:09
Svar #1

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Igår blev jag uppmärksammad att Jonas Svensson inte är född 1797 utan 1779. Jag ber om ursäkt för tabben! Dessutom fick jag hänvisningen, att noteringen i Hålanda AI:1 kunde tydas som född i Viste hd. Kanske kommer nu fart på projektet.
 
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna