ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Haldorsson f. ca 1740 i Värmland, men var?  (läst 861 gånger)

1999-05-25, 20:10
läst 861 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Faderns namn var Haldor Andersson.
Jonas gifte sig 1769 med Cathrina Jonsdr. f. i
Grefbäck. De fick barnen Carl f. 28/9 1770,
Johannes f. 15/10 1773, Lars f. 2/8 1776,
Sven f. 5/1 1780 d. 14/7 1785 och Ingrid f.23/10
1783. De bosatte sig i N. Fågelås.
Jonas dog 1803 och Cathrina 1805 i Sventorp.
Ev. hade Jonas en bror som hette Peter Haldorsson.

1999-05-27, 09:40
Svar #1

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Marie!
Trevligt att möta en släkting på nätet. Jag kan förvisso hjälpa Dig med Jonas Haldorsson (äv. Hallorsson) eftersom vi har honom gemensamt.
Jonas är född 15/11 1742 på Fageråsen i Ölmes socken i Värmland. Hans hustru Cathrina Jonsdotter är född 1738 i Grevbäck.
Som Du säger så dör Jonas 17/2 1803 i Sventorp på Löfhägnen under Dagstorp. Cathrina dör 15/9 1805 på Rofhägnen under Dagstorp i samma socken.  
 
Jonas föräldrar Haldor (Hallor) Andersson och Cathrina Olofsdotter brukar gården Fageråsen fram tills de flyttar till N. Fågelås 17/12 1752.
Hallor är född 1713 och död 5/8 1772 på Hult under Sjöbonäs i Hjo landsförsamling. Hans föräldrar heter Anders Hallorsson och Britta Andersdotter. Anders dör 14/3 1738 på Jonsbol i Visnums socken i Värmland.
Cathrina Olofsdotter är född 18/1 1703 på Lund i Väse socken i Värmland och dotter till Olof Larsson och Kirstin Olofsdotter. Cathrina är gift första gången med Bengt Persson, död 173.. Med honom har hon barnen Kerstin född 1732 och Olof 1735. År 1738 gifter hon sig med Hallor och får barnen Annika 1739, Jonas 1742, Petter 1745 och Anders 1749.
Om Olof Larsson vet jag att han är född på gården Litzerud i Ölme socken, gift 1696 med Kirstin Olofsdotter som är född på Fageråsen.
 
Om Cathrina Jonsdotters föräldrar vet jag följande: Föräldrarna heter Jonas Larsson och Ingrid Larsdotter och gifte sig 29/12 1726. De brukade en gård i Grevbäck (??) och fick sju barn med namnen: Kirstin född 1733, Maria 1734, Jonas 1736, Cathrina 1738, Carl 1741, Swen 1743 och Lars 1745.
Det var vad jag har i mitt släktarkiv. Från vilket av Jonas Hallorssons barn stammar Du? Jag kommer från sonen Johannes Jonsson, född 15/10 1773 på Hult under Sjöbonäs i Hjo landsförsamling och död 1841 på Rofvehägnet under Källsäter i Locketorps socken. Johannes gick under namnet Rofven och är min mormors farfar.  
Hör gärna av Dig till släktingen Kent

1999-05-27, 20:13
Svar #2

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej Kent!
Tack så hemskt mycket för alla dina upplysningar! Det är spännande att få veta att man har rötter någon annanstans än i Skaraborgs län. Vi har rötter i Blekinge också, det antar jag att du vet. Kanske i Småland också.
Jag stammar också från Johannes Jonsson, han var min mm.mm.ff.
Jag visste faktiskt att det fanns någon i släkten som hette Kent och som har forskat mycket. Är det du som bor i Göteborg? I så fall är vi ganska nära släkt, jag tror att din mor och min mormor (Elsa Larsson) var systrar.
Släktforskning har jag hållit på med några år, men har alldeles för lite tid att ägna åt denna fascinerande sysselsättning.
Detta var roligt, hoppas att vi hörs igen!
 
Hälsningar Marie i Skara

1999-05-31, 09:35
Svar #3

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tjena igen Marie!
Du har så rätt min mor Svea och Din mormor Elsa var förvisso systrar och jag bor i Göteborg. Våra Blekingska anor känner jag till även om jag inte gjort så mycket där. Vi härstammar på den grenen från Backaryds socken. Vad har Du om våra Småländska rötter? De är okänd för mig. Som Du säkert vet står Din mormors mor som o.ä. i födelseboken men jag har letat reda på fadern och även träffat Marias halvbror som mycket väl kände till detta och var mycket lik sin halvsyster, som i Locketorp kallades Roves-Mari och hennes moder Roves-Kristin.
Hör av Dig!
Släktingen Kent i Götet

1999-06-02, 22:18
Svar #4

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej Kent!
Det skulle glädja mig mycket om du ville berätta nån gång om Marias far och hur du bar dig åt för att hitta honom. Jag minns ju August och Maria mycket väl, träffade dom ofta när jag var barn. Jag har brev som August skrev till min mormor på 50-talet och även en del gamla fotografier.
 
Om dom småländska rötterna vet jag inte så mycket, eftersom jag aldrig har kollat upp dom. Men så här är det (med reservation för att något kan vara fel):
Om vi börjar med Maria Christina Eriksdotter (Augusts mor) så var ju hennes föräldrar Erik Carlsson (son till Carl Ask) och Maja Lisa Johansdotter.
Maja Lisa föddes 9/10 1809 i Segerstorp, Skövde. Hennes mor hette Stina Leonardsdotter f. 23/2 1782 i Fröjered och d.5/12 1839 i Änngården, Käpplunda i Skövde. Fadern hette Johannes Svensson. Han var född 15/10 1783 i Forshem och son till Sven Westberg som var smed vid Årnäs. Sven var född 1735 i Småland. Socknen kan jag inte identifiera, men du hittar detta i XY 141 Forshem A1:2 sid. 7 Årnäs.Sven var tidigare smed vid Mariefors bruk i Ova.
S.W. var gift med Maria Jansdotter f. 1748 i Götene. Paret hade två söner till, Sven f. 30/1 1775 i Ova och Andreas f. i Vättlösa. Till Årnäs kom familjen 1781.
Detta är vad jag har hittat, men observera att alla uppgifter inte är kontrollerade.
Hoppas ändå att du kan få ut något av det.
 
Med vänliga hälsningar  
släktingen Marie

1999-06-03, 08:36
Svar #5

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen Marie!
Intressant med Sven Westberg. Jag har honom född 1744 1/8 i Hulegården i Forshem. Spännande om jag har fel och det är en Smålänning i stället. Måste kontrollera detta vid nästa besök på Landsarkivet.
I sitt äktenskap med Maria (som är hans andra hustru) saknar jag sonen Sven. Jag har följande barn: Bengt född 1770, Kirstin 1773, Stina 1775, Jonas 1777, Johannes 1783 och Magdalena 1784.
Har även Du dessa barn?
Hälsningar
Kent

1999-06-03, 16:53
Svar #6

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej Kent!
Det enda av mina barn som stämmer med dina är
Johannes 1783. Kan det finnas två Sven Westberg?
 
Hälsningar Marie

1999-06-04, 16:56
Svar #7

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej igen Kent!
Har hittat Stina f. 11/8 1772. Både hon och Sven f. 30/1 1775 är födda i Ova, barn till Sven Westberg och Maria Jansdotter vid Mariefors bruk. Detta enligt XY 2857 Ova C:1 1664-1781.
På samma rulle A1:1 1772 finns smeden Swen Westberg f.1735 med hustru Maja Jansdotter f. 1748.
Hälsningar Marie

1999-10-10, 18:37
Svar #8

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Hej Marie och Kent!
Jag har följt er dialog, som verkar intressant. Anledningen att jag blev intresserad är min ana Andreas f. 1773 (?) med eftn. Fogelblad. Han kom omkr. 1800 till Kungsbacka och bosatte sig i Valda/Släps församling. Där finner vi honom i vigselboken som Anders Fogelblad gift 1804 och i Släps kyrkoboks register vara kommen från Fogelås och med efternamnen Bengtsson-Fogelblad.
I Er dialog finner jag två söner till Maria Jansdotter och Sven Westberg, Andreas f. ? samt Sven f.1775.  
Jämte min ana har jag inte funnit fler än för mig kända ättlingar i Kungsbackatrakten - samt vidare en Sven Fogelblad i Minnesota i USA - som om möjligt kan vara en bror till min ana Andreas ?  
Det finns ytterligare anknytningar ex. med orten Årnäs och att namnet Fogelblad har ett samband med antingen Fogelås eller Fogelvik ?.  
Mina fortsatta frågor är samtidigt gissningar: I er dialog anges att det skulle finnas två Sven Westberg och vidare att Sven Westberg hade en andra hustru. Är Maria Jansdotter och Maja Jansdotter syskon - kanske tvillingar eftersom de har samma f.-år 1748. Kan de två söner som nämns vid Andreas och Sven - barn till Maria J. och Sven W. ha förlorat sin mor vilket utgör att Maja Jansdotter  får ta över vårdnaden om Andreas o Sven ? Tillika som Maja J. själv fått barnen Bengt/Kirstin/Stina/Jonas med en man vid förnamnet Bengt vilket barn 1 påvisar med sitt namn Bengt (jag målar kanske en tragisk bild) vidare att denne Majas man Bengt på något sätt försvunnit ur familjebilden. I detta läge står Maja ensam med minst 6 barn. Är inte Sven Westberg en och samme man ? Först jämte  Maria, för att sedan bli det par med Maja som får Johannes 1783 och Magdalena 1784 ?
Hos min ana Andreas Fogelblad talar tillägget av namnet Bengtsson om en situation och att detta efternamn kan ev. härröra sig till Majas familj och hennes förste man där alla barnen på en social grund kanske fick bära eft.namnet Bengtsson ??
Om ni, Marie och Kent funnit mer fakta under tiden som gått, är mina förhoppningar att denna min gissning med resp. nyckelord  antingen blir avfärdad eller vem vet - kanske kan ge en möjlig ledtråd ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna