ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göta Kanal Stenhuggare  (läst 514 gånger)

1999-10-21, 19:40
läst 514 gånger

Leif Johansson

Hej!
Finns det någon som släktforskat om ryssarna som hjälpte till att bygga Göta Kanal. Min farfars farfars far var stenhuggare från ryssland. Han heter Fredrik Kittow och fanns kring trakten av Lyrestad omkring 1819.

1999-10-21, 21:22
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Leif!
Min mormors farfars far var också en av ryssarna vid Göta Kanal. Vad han jobbade med däe vet jag inte, men han står som corpral när han gifte sig 1815 i Fägre. Han verkar då varit stationerad vid Tåtorp, Ekeskog och hette Gregorius Schiikoff, med flera variationer på efternamnet. I en av de böcker som är skrivna om Göta Kanal nämns Ryssarna lite grann. Boken är skriven av Karl-Gustav Häll. Titeln är jag inte säker på men den kan vara Göta Kanal - Sveriges blåa band och handlar mest om tillblivelsen av kanalen. Jag är också mycket intresserad av att få kontakt med någon som har forskat om ryssarna. Jag tror att det kan finnas en del uppgifter i Göta Kanals arkiv på landsarkivet i Vadstena, men ännu har jag inte haft möjlighet att åka dit.  
Hälsningar Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna