ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fässberg (Mölndal) släktforskare efterlyses  (läst 576 gånger)

2005-05-02, 14:16
läst 576 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jag efterlyser personer/forskare som håller på med födda och vigda i Fässberg 1700-talet där även Råda, Kållered och Askim ingick under många år.

2005-05-02, 16:16
Svar #1

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Hej.Jag har släktforskat på Fässberg och dess grannsocknar i många år.

2005-05-03, 14:03
Svar #2

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jan Flyrin. Har du uppgifter om vigda i Fässberg t ex 1700-talet?  
 
Den person jag är intresserad av är Cajsa Höög, kanske född i Fässbergs församling omkring 1746 då lysning ofta togs ut i den församlingen kvinnan var född i.  
 
Då det skulle bli vigsel 1770-talet mellan henne och en Bengt(Benedictus)Wollter avstannade lysningen efter en gång då alla papper inte var helt i sin ordning från Stralsund där han vistats tidigare. Dessutom har det framkommit att denne B W varit trädgårdsmästare på Gunnebo innan själva nuvarande Gunnebo kom till. Om det någonsin blev en vigsel vet jag inte utan det är min fråga.  
 
När paret tänkte gifta sig ville de helst ha pastor Osbeck som skulle viga dem. De var vid denna tidpunkt bosatta i Erska i Västergötland och senare stod de som utflyttade till Göteborg. Sedan försvann paret för mig och senare återfinns paret i Tölö i Halland där de fick 3 barn till förutom en dotter född 1778 Cajsa Britta (födelseort okänd).  
 
Det är lite att bita i denna gåta som du förstår men om du har något att tillföra jättetacksam om du vill kontakta mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna