ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygolycka 17 juli 1940  (läst 1506 gånger)

2003-11-15, 20:01
läst 1506 gånger

Britta Zachs (Zachs)

Hej! Någon som känner till vad det var för flygplan som störtade öster om Tibro sommaren 1940. Har läst om händelsen i August Karlssons dagbok, avskriven i vår hembygdsbok. Vem var det som omkom? Vem var han som blev skadad? Vart hörde planet hemma? Många frågor som skulle vara intressant att få svar på. MVH Britta

2003-11-15, 21:18
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Detta är väl samma sak som du frågade efter förra lördagen?

2003-11-15, 21:26
Svar #2

Britta Zachs (Zachs)

Hej Bo! Jo, jag har ställt om frågan eftersom jag inte fått någon som helst reaktion när frågan stod under Kyrkefalla. Hoppas flera läser efterlysningen. MVH Britta

2003-11-15, 22:15
Svar #3

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:21
    • Visa profil
Hej Britta!
Jag har egentligen ingen som helst aning men däremot ett förslag på hur Du kan få veta mer om olyckan. Detta borde väl ha skrivits om i tidningen, åtminstone den lokala. Kolla på biblioteket som eventuellt har tidningen på mikrofilm. Bor Du på annan plats i landet så kolla på närmaste bibliotek, de kan låna hem lämplig film för Din räkning.
 
På Kungliga Bibliotekets hemsida www.kb.se kan Du se en förteckning över vilka tidningar som är mikrofilmade. Utges tidningen fortfarande idag, så kan Du förmodligen få tillgång till tidningen på deras redaktion.
 
Tag bara god tid på Dig när Du skall läsa. Man hittar massor av annat intressant på vägen till just det som skulle läsas.  
 
Lycka till, hälsar  
Maiken
Maiken Arvidsson

2003-11-15, 22:42
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Britta, i Svensk Flyghistorisk förening finns gott om människor med den typen av kunskaper. Jag har faktiskt tänkt leta i mina böcker och tidningar men inte hunnit...
 
Besök deras hemsida - www.sff.n.se. De har ett forum där du säkert får ett svar snabbt.

2003-11-16, 06:38
Svar #5

Gunnar Gran

Följande uppgifter är hämtade ur boken Svenska Vingar 4 av Bo Widfeldt:
Planet var en SK 14 från F5-90.
Flygförare var Resoffasp J. Douglas Johnsson.
Flygspanare var Resoffasp Erik Festin.
Olyckan inträffade 17 juli 1940.(kollision med träd). Planet var utlånat till F6.
Båda två omkom vid olyckan.
/ Gunnar

2003-11-16, 09:47
Svar #6

Janne Högdin

På hemväg från skolan såg jag ett flygplan som bröts sönder i luften och störtade i Utkälen, Mattmar, Jämtland. Det kan ha varit 1942, men jag är inte säker. Eftersom min hemby låg i inflygningsriktningen till Frösö flygplats kom det ofta plan med hackande motorer på väg mot basen från uppdrag vid gränsen. Några nödlandade i socknen, många lyckades ta sig hem till basen, men detta plan störtade och piloten omkom.
Vet någon vem piloten var och orsaken till olyckan? Var kan man läsa om den? Eftersom det var under kriget så var tidningarna sparsamma med uppgifter.
Tack!
Janne Högdin

2003-11-16, 10:26
Svar #7

Gunnar Gran

Följande uppgifter är hämtade ur boken Svenska Vingar 4 av Bo Widfeldt:  
Planet var en B5C från F4-100.
Flygförare var Major Gösta L. Nydahl.
Flygsignalist var Korpral Ernst A. Dahlin.
Båda två omkom.
Olyckan inträffade 25 nov 1941 pga explosion
i bränsletank,vingbrott,troligen lossnat
tanklock.
/ Gunnar

2003-11-16, 11:23
Svar #8

Britta Zachs (Zachs)

Hej! Stort tack till alla som hjälpt till med att lösa fallet. Skickar med delar av August Karlssons dagboksnoteringar för den 17 juli 1940.MVH Britta
 
Mitt för ”Lofallars” villa stod en hop folk och titta på en flygmaskin som kom surrande över oss, även jag stannade och tittade på den fastän flygmaskiner numera inte är något ovanligt. Även då jag körde genom Tibro hörde jag motorsurret. Då jag kom hem och hade lastat av, gick jag in till Ida. Hon sade då att Karl just kommit hem från Tibro och inne hos Frydéns affär hade de sagt att en flygmaskin hade gått ner och förolyckas vid Fröstorp. Den ene i maskinen hade dödats och den andre hade svårt skadats. Senare klippte jag Karl och därefter Valdemar, den senare talade även om samma historia men sade att den ramlat ner i Fröstorps skog. Var visste han ej. Vid 6 tiden på kvällen körde jag iväg bortåt Fröstorp för att förvissa mig om att det ej var falskt rykte, men jag kom snart på det klara med att något hänt. På vägen upp mot Fröstorp cyklade flock efter flock, personer i alla åldrar och kön. Jag följde bara efter. Vägen gick förbi Sörsågen mot Gren. I närheten där Kvick bor såg vi framför oss en brokig massa folk och cyklar utom tal. Man förstod att här måste det vara. Jag ställde cykeln och trängde mig fram. Ett tjockt rep var spänt utefter vägkanten i skogen och innanför, vid pass en 20-30 meter därifrån låg den störtade maskinen  i en enda skrothög. Några vakter med gevär gick innanför repet och de hade ett styft jobb att hålla folket på avstånd. Jag tog fram min kamera och mixtra med en god stund, knäppte av, men det var rätt mörkt i skogen och träd och buskar skymde sikten. Jag stod där under några minuter inte ont anande. Då först kom vakten, fick syn på kameran och sade med myndig ton: ”Här får inte förekomma någon fotografering, det är strängt förbjudet”. ”Kors” sa jag, ” det var då förväl att jag inte hunnit med ännu”. Han blev då lugnad och jag talade ytterligare några ord med honom, men folk omkring började skratta och jag drog mig skyndsamt tillbaka, ty det hade hänt att vakterna tagit ifrån personer kameran och släppt in ljus i den. Jag stannade därför knappast mer än 10 minuter. Det var inte heller mycket att se när man inte fick komma närmare. Folk kom oupphörligt tillstädes

2003-11-16, 17:21
Svar #9

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Till Janne Högdin:
 
Jag vet inte hur mycket du vill veta mera men major Gösta Laurentius Nydahl var tremänning med min mor och jag har letat så mycket jag har kunnat.
 
I Östersundsposten 25/11 1941 finns olyckan beskriven: Major Nydahl utförde landningsövningar. Vid en sväng på cirka 800 meters höjd förlorade flygplanet farten och råkade i spin. Föraren lär enligt åsyna vittnens utsago ha lyckats häva spinnrörelsen men höjden var då för låg för att störtningen skulle kunna förhindras. Vid nedslaget mot marken fattade flygplanet eld. Flygvapnets haverikommission har beordrats till platsen.
 
Där finns också en bild på honom. Dagen efter finns bild på även omkomne Ernst Arne Dahlin. Båda begravs i en gemensam högtid som finns beskriven i Östersundsposten den 1/12
 
Hälsningar från Isa Kilsbo

2003-11-16, 17:59
Svar #10

Janne Högdin

Isa och Gunnar!
Tack båda för upplysningarna! Den här olyckan hände ungefär 1 km från där jag var. Eftersom jag på den tiden var 10 år och snabb på cykel var jag en av de första på nedslagsplatsen. Jag såg då bara en av besättningsmännen. Han hade hoppat men skärmen hade inte löst ut på grund av för låg höjd. Föraren hade troligen inte lämnat planet. Personal ur F 4 ville någon dag efter händelsen att jag skulle beskriva vad jag hade sett. Jag har funderat länge på den här händelsen, men nu ska jag äntligen få läsa om den!
Hälsningar/Janne Högdin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna