ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Stålnacke (amer. Stolnacker)  (läst 445 gånger)

2000-01-17, 13:08
läst 445 gånger

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag söker föräldrar till  
WILLIAM  
STOLNACKER (Stålnacke)  
Född den 16 maj år 1897 i Västergötland(?)  
Död i dec 1971 i IL, USA.  
 
Hälsningar:  
Christer Rosenbahr  
Pedagoggränd 1C-3  
907 30 Umeå.

2000-07-16, 20:23
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Jag har inte någon direkt information om det du söker, men likväl är du kanske intresserad av nedanstående:
 
Avskrift av arvsskifte:
 
År 1869 den 5 April förrättades af undertecknad, på derom af wederbörande gjord anmodan,  laga arfskifte efter inhysesmannen Petter Stålnacke wid Åboholm, som afled den 5 November 1857, och hans efterlemnade enka Fredrika Stålnacke, som dog 15 juni 1867. Mannen Petter Stålnackes efterlefvande arfvingar woro bemälte enka Fredrika och med henne under äktenskapet sammanaflade sex barn, näml: sonen Gustaf Otto samt döttrarne Anna Sofia, gift med hemmansegaren Erik Folkesson i Delnäs; Carolina, gift med skolläraren E. [Erik] Tilander i Sannerud; Wilhelmina, numera gift med statkarlen Johan Gustafsson i Hammar; Augusta Charlotta, ännu ogift; och Ottiliana Christina, numera gift med torparen Anders Pettersson i Damtorp. Enkan Fredrika Stålnacke efterlemnade sig såsom arfvingar de förenämnde sex barnen samt sin oäkta dotter Ulrika, gift med förpantningsegaren Carl Jonsson i Ykullen. Alla arfvingarne äro myndiga. /.../  
 
Jag har sett din imponerande hemsida:
 
http://www.angelfire.com/ri/stolnacke/
 
Carolina Stålnacke som nämns är min ff fm. Det skulle vara roligt att få köpa ett exemplar av din gamla eller nya upplaga av din släktbok. Skicka gärna bok och inbetalningskort till:
 
Åke Tilander
Gnejsvägen 18 B, bv
752 42 Uppsala
 
Om Carolina Stålnacke är en av de du är intresserad av så kompletterar jag gärna med det jag känner till av hennes ättlingar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna