ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ericus Christophori Scarinius 1597-1667!  (läst 1710 gånger)

2003-03-03, 09:05
läst 1710 gånger

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej!
Jag söker ättlingarna till Kyrkoherden i Dala.
Sönerna tog namnet Dahl.
 
Botanisten Andreas 1751-1789
Språkforskare och Psalmförfattare Christopher 1758-1809.
 
Jag har hittat upplysningar om en Johannes Christophori Dahl som gifter sig med Maria Mallett från Berlin och flyttar till Fröjered.
Kan det röra sig om språkforskaren?
 
Är de två ovanstående möjligen barnbarn till Ericus?
Själv ska han vara gift med dottern till Nicolaus Andreae Bechius.
 
Alla uppgifter är av intresse.
Hälsningar
Berith Hemmingberg

2003-03-03, 18:48
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Berith Hemmingberg,
Vad jag kan se är alla de personer Du nämner ovan nämnda i Lundqvist, Västgöta nation i Uppsala, band I och II. Där finns en uppsjö av uppgifter som blir lite mycket att delge här. Obs! Missa inte att varje band har kompletteringar inlagda före personregistren.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-03-03, 19:01
Svar #2

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Tack Olle!
Ska kontrollera detta närmare.
Hälsningar
Berith

2003-03-11, 23:14
Svar #3

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Hej Berith,
 
Som du kanske redan sett är Johannes Dahl i Fröjered sonson till Ericus Christophori Scarinius. Johannes far hette Christopher och var också kyrkoherde i Dala. Johannes hade en bror som tog över efter fadern när denne dog 1714 som hette Erik Dahl. Denne Erik var farfar till botanisten Andreas Dahl. Blomman dahlia har fått sitt namn efter honom. Språkforskaren och psalmförfattaren Christopher var en bror till Andreas. De är alltså barnbarnsbarnbarn till Ericus. Deras far hette Christopher och var pastor i Saleby.  
 
Är du även intresserad av Johannes (Johan) Dahls maka Maria Mallet? I så fall kan du kika på Mallet under övriga släkter här på anbytarforum. Jag har mer om denna släkt om du är intresserad.  
 
Ett tips är också Skara Stifts herdaminne, Warholm.
 
Är du släkt med Ericus Christophori Scarinius och hur?
Min man är släkt med honom genom Johan Dahl i Fröjered.

2003-03-12, 06:20
Svar #4

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Tack för uppgifterna och ja, jag är väldigt intresserad av mer.
För att svara på sista frågan, så vet jag inte riktigt.
Jag håller på att leta efter länken.
 
När jag växte upp hörde jag att någon förfader tog sig namnet Dahl för att han kom från Dalarna/Dalsland eller något liknande. Varför inte Dala, tänkte jag?
3 generationer kallar sig Hurtig, Per dä f.1717, Per dy f omkr 1737 och Gustaf f.1787.
Gustaf får två söner som oförklarigt tar sig namnet Dahl bägge två. Varför? Då dök det där gamla jag hört i min barndom upp, och jag undrar om inte de helt enkelt tog tillbaka namnet.
 
Men det här är bara mina teorier än så länge, jag har som sagt inte hittat någon koppling ännu.
 
Hälsningar
Berith

2012-08-04, 15:35
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Ericus Christophori Scarinius kan vara min mm mf ff ff mf, den tveksamma länken är det sista m-et. Tillbaka till mm mf ff ff, Laurentius Andrae Insulan (1677-1754) - pastorsadjunkt i Dimbo, är säkerställt av Jan Jutefors. Sedan finns det uppgifter om att Laurentius mor ska vara Anna (Beata) Dahl, dotter till Ericus Christophori Scarinius. Men här känns det som om man är ute på svag is - är det någon som har fakta i fallet?

2012-08-12, 15:11
Svar #6

Utloggad Håkan Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 13:30
    • Visa profil
Beata Dahl var gift med Lars Otter som blev Pastor i Dala efter sin Svärfar,men detta satte Anna Bonde stopp för och han blev sedan Kyrkoherde i Broddetorp. Ericus är min mm mm mf mf ff. se även i Arkiv Digital Dala C:2 (1724.1763) Bild 231/sid 501 där finns mer om Ericus bla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna