ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elvira Karlsdotter f 1890-10-10, Varnum - fosterdotter hos Ivar Norling f 1857  (läst 246 gånger)

2003-05-17, 12:39
läst 246 gånger

Britt-Marie Hedman-Danielsson

Hej!
Jag efterlyser min farmor Elvira Karlsdotter f. 1890-10-10 i Varnum.  
Finns två Varnum, även ett i Värmland enligt sökning... Elvira blir senare fosterbarn hos Ivar Norling f.1857, Kroppa och hans hustru Kristina Olsdotter f. 1861, Varnum. De har även barnen Emma Kristina f 1882, Visnum o Agda Maria f. 1887, Visnum. Alltså INNAN min Elvira är född. Eftersom Elvira då är född Karlsdotter så BORDE hennes far ha hetat Karl... Från min faster har jag fått reda på att hon har en broder som heter Karl Kalle Karlsson, bosatt och död i Kil... Skall även finnas en riktig syster som bosatte sig och dog i Stockholm. Finns inget namn där på systern, enbart att hon fick en son som heter Valter som fastern har träffat.
Så frågan är alltså helt klar antar jag... :o)Varför hamnade hon hos fosterföräldrar? Vilka var egentligen hennes riktiga föräldrar? Då Elvira och Kristina Olsdotter är födda på samma ort, är de släkt?
Tacksam för all hjälp som tänkas kan i röran...
Må så gott...
Och tack än en gång till Peter som fick fram Elvira åt mig!!!

2003-05-17, 15:34
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hej, inser först nu att jag nog lurade dig när jag skrev Varnum, Västergötland (här) Jag tänkte inte på att det ju finns ett Varnum även i Värmland..  
-Så mest troligt är ju förstås att du inte skall behöva dra iväg så långt bort som hit!
 
-Skall jag kanske (som Anbytarvärd) flytta över detta till Värmland istället..? Och egentligen ligger nog frågan bäst under Värmland: Socknar: Varnum istället. Förresten; var det inte 1892 Elvira var född..?

2003-05-17, 21:32
Svar #2

Britt-Marie Hedman-Danielsson

Hej...
... hrm... nu blir det rörigt... ;o)  
Visst är hon född 1892!!! Tur att du finns som kan hålla kolla på virrpannan här. Hon studsar nog mest omkring här nu när hon hittat sin farmor som hon aldrig träffat. Och dessutom var fosterbarn hos en man som hennes egen dotter alltid trott varit moderns far.  
Jag tror att jag lade in en förfrågan om Elvira på Värmland också. Skall gå och kolla var jag plockade in henne då också kanske... Säkerligen står det fel födelseår på henne där också... Tack för att du håller efter oss här ute...
 
Må så gott...
Bim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna