ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carolina Maria Widström f 2/5 1794, Hovförs, Stockholm  (läst 579 gånger)

1999-05-12, 00:48
läst 579 gånger

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Har någon i sin forskning hittat fröken Carolina Maria Widström f 2/5 1794 i Hovförsamlingen, Stockholm.
Hon föddes som dotter till den på sin tid berömda författarinnan Ulrica Carolina Widström, född Forssberg, som avled i Mariestad 1841.  
Carolina Maria Widström flyttar 1817 från Irsta församling i Västmanland till Västergötland (ingen församling angiven tyvärr).
Jag hoppas att någon kan ge mig tips om vart hon tog vägen i Västergötland, för annars blir det förfärligt många församlingar att leta i.
 
Monica Svenske

1999-08-23, 21:09
Svar #1

Arne Sträng

Har Du funnit henne i Västergötland. Jag, pensionerad
länsbibliotekarie i Skara, har talat med Göran Töllborn som skrivit om hennes moder men vi har inte funnit Carolina Maria i Skaraborg. Däremot finns hennes
dödsfall i Post- och Inrikes 1853:66 enligt den notisen
dog hon i Arboga den 3 jan 1853.
I moderns bouppteckning står bara döttrarnas namn
ingen adress. Den andra systern bodde ju tillsammans
med modern när hon dog men flyttar samma år till
Mariefred.
Hälsningar
Arne Sträng
e-mail: arne.strang@swipnet.se

1999-08-28, 23:32
Svar #2

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Tack Arne för upplysningen. Skall genast kasta mig över Arbogas DBU. Hittar jag något så hör jag av mig.  
 
Många tacksamma hälsningar
Monica Svenske

1999-09-17, 23:32
Svar #3

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Hej Arne igen.
Efter idogt sökande har jag kommit en bit på väg beträffande Carolina Maria Widström och hennes syster Augusta Widström.
 
Carolina dör mycket riktigt i Arboga 1853 3/1. Hon bor då hos sin syster Augusta som 1842 gift sig med stadsläkaren Wilhelm Mauritz Bergmanson bördig från Synnerby.  
 
Bägge damerna Widström har innan flytten till Arboga 1842 bott hos familjen Claes Lilljeström och Anna Elisabeth Åstedt på herrgården Södra Värhulta i Västermo socken, Västmanland.
 
Jag har ännu inte kunnat fastställa om Augusta flyttat via Mariefred från Mariestad eller om hon flyttade till Västermo och sedan till Arboga.
 
Carolina Maria var däremot något rörligare. Hon kom inflyttande från Mariestad 1841 till Västermo, därefter till Arboga 1842, åter till Arboga 1843 via Enhörna samt återigen till Arboga från Odensvi 1847. Mellan 1817 och 1841 vet jag inte var hon hållit hus.  
 
Carolina Maria dör som ogift fröken. Det finns ingen bouppteckning, tyvärr. Stadsläkaren Bergmanson dör 22/8 1874 och Augusta dör 15/12 1880. Tyvärr var paret Bargmanson barnlöst.
 
Det finns en del kvar att forska, t.ex bouppteck- ningar från paret Bergmanson, tidningsnotiser mm.
 
Med hälsning
Monica Svenske

2000-04-06, 09:45
Svar #4

Torsten Daun

Lilljeström.
Är intresserad av den Lilljeström du nämner. Vågar man hoppas på att du har mer om denna familj? Jag har Anna Lilljeström född 1773 i Västmanland. Vet du om hon är släkt?  
Mvh
Torsten

2000-04-06, 09:51
Svar #5

Torsten Daun

Lilljeström.
Är intresserad av den Lilljeström du nämner. Vågar man hoppas på att du har mer om denna familj? Jag har Anna Lilljeström född 1773 i Västmanland. Vet du om hon är släkt?  
Mvh
Torsten

2000-05-24, 01:07
Svar #6

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Hej Torsten
Jag har inga andra uppgifter om Lilljeström annat än att mina fröknar Widström var anställda hos familjen en kortare tid. Tyvärr!
 
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna