ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-06  (läst 3441 gånger)

2006-07-31, 00:13
läst 3441 gånger

Utloggad Margareta Kustus Forsgran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Björn Sonesson!
 
Vet du om Lindjo Lars Gabrielsson f 1758-09-25
är bror med Lindjo Halvard Gabrielsson f 1746
 
MVH Margareta Kustus.

2006-07-31, 01:48
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Margaretha. Nej, jag kan inte avgöra detta. De är troligen bröder eller åtminstone kusiner. Men det är mina antaganden på dels gårdsnamnet, dels det ovanliga farsnamnet Gabriel. Men det kan också vara en av dem som är ingift med en Gabrielsdotter.  
 
Ett kollande genom ortregistret i publ. Saköreslängder för Malung, Lima och Äppelbo socknar i Dalarna böteslängder 1732-1819, an avskirft gjord av Chris Henning ger : en möjlig far till Halvard; Gabriel Halvardsson i Fors, dömd 1760-02-25, då laga häradsting hölls med Malungs, Lima och Äppelbo socknar uti Malungs sockenstuva. Han och ytterligare 27 stycken män dömdes till vardera 2 daler silvermynt i bot för försummad skallgång.  
 
mvh Björn

2006-07-31, 10:18
Svar #2

Utloggad Margareta Kustus Forsgran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Tack för ditt snabba svar.
 
MVH Margareta

2006-08-01, 12:14
Svar #3

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hej Björn
Går det att få tag på Saköreslängder för Malung, Lima och Äppelbo socknar i Dalarna böteslängder 1732-1819?

2006-08-01, 18:21
Svar #4

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Ingri Anne-Marie!  
 
Ring Chris Henning, i Stockholm. Jag tror han bor i Hägersten. Skulle han ha slut på upplagan och inte ha gjort en ny, finns den på vissa bibliotek. Fjärrlån går att göra på hembiblioteket ifall de inte har den.  
 
mvh Björn

2006-08-06, 21:52
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Margareta Kustus
 
Den Karin Kristoffersdotter som gifte sig 1717 med Johan Eriksson Urpiainen var dotter till Kristoffer Tomasson Havuinen. En mycket känd finne på den tiden. Han är mycket omskriven, bl a i Valter Bergs bok om Brunnbergsfinnarna. En mycket bra bok för övrigt!!
 
Du nämner i sammanhanget en Kristoffer Jönsson Havuinen. Jag förutsätter att du menar den finne som levde i Sundsjön under första hälften av 1600-talet. Om du ursäktar vill jag gärna kommentera ditt påstående ytterligare. Han har i olika sammanhang tyvärr försetts med ett felaktigt släktnamn. Det är inte Havuinen utan med alla sannolikhet Honkainen, vilket den timide finnforskaren Arne Östman efter ett helt livs forskargärning kom fram till.  
 
Jag tror att det hela började med Petrus Nordmans (en känd författare som skrev Finnaren i mellersta Sverige) felaktiga slutsatser. Han har blandat ihop de båda Kristoffer. Jag har tidigare skrivit om dessa felaktigheter här på rötter.  
 
med uppriktiga forskarhälsningar
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2006-08-08, 16:29
Svar #6

Leif Mörkfors

Margareta Kustus. Jag härstammar från den Lindj Halvar Gabrielsson du nämner ovan och har anor på honom några led bakåt. Hör av din om det är av intresse.
Mvh Leif M

2006-09-10, 00:27
Svar #7

Lennart Lindgren

Hej.
Söker efter byn Äggen i HFL AI:1A och AI:1B.
Hittar endast 1 sida med Äggen. sid 129 i AI:1A.
Är det den enda sidan över Äggen? När jag har letat i nästa HFL finns det många sidor från Äggen.
mvh Lennart

2006-09-11, 09:45
Svar #8

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej, Lennart.  
 
Detta beror på att denna husförhörslängd är defekt. 15 gårdar i Äggen finns därför inte med i längden. Eftersom dessa sidor inte finns någon annanstans i arkivet, så har de antagligen skattat åt förgängelsen. Även några av de andra böckerna är defekta. I arkivförteckningen som finns innan hfl AI:1a brukar det anges på vilket sätt det är defekt (om skrivarna är noga). Annars finns uppgifter om defekterna i Josef Sjögrens bok från 1963 när han beskriver källmaterialet som finns i Malungs församlings arkiv. På den tiden fanns folkbokföringsdelen av socknens arkiv ännu kvar i Malung - numera finns dssa handlingar sedan några år i Uppsala.  
 
Mantalslängderna är den främsta ersättningskällan för att få fram hushållen.  
Tyvärr har man inte filmat alla mantalslängder som gått att filma mellan 1750-1820, såsom fallet blev för de äldre längderna som börjar omkring 1631/1642 (olika för olika delar av Sverige). Bara vart femte år har filmats 1750, 1755, 1760, 1765 etc fram t.o.m. 1820.  
 
Jag misstänker att det som finns i SVAR:s digitala forskarsal är digitalisering av de redan filmade volymerna.  För att se de emellanliggande volymerna får du nog lov att titta i originalen eller ev. vänta tills SVAR filmar de aktuella volymerna eller siduppslagen.  
 
mvh Björn

2006-09-11, 16:53
Svar #9

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Björn !
 
Tyvärr måste jag rätta dig - nuförtiden finns samtliga bevarade mtl för Kopparbergs län 1643-1820 på Svars hemsida, inte bara de vart 5:te år. Dessa är tillgängliga om du har abbonemang.
 
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-09-12, 10:24
Svar #10

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Stefan! Men det var ändock en rättelse med ett positivt besked! Vad glad jag blir.  
 
Dalarna är relativt lyckligt lottad med som har nästan alla längder bavarade idag i sådant skick att de har kunnat filmas eller skannas.  
mvh Björn

2006-09-12, 12:15
Svar #11

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Björn !
 
Jag misstänkte nästan att det var på det viset. Mtl före 1643 torde väl finnas i något av de län som funnits i nuvarande Västmanlands län - tyvärr har jag inte lagt ner någon tid på att kolla detta, men SVAR lär väl scanna även dessa längder (1633-42) så småningom så svar lär väl komma.
 
Har du bra koll på Malungsfolket på 1600-talet ? Jag har någon ana som levde i Malung i slutet av detta sekel.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-09-13, 09:57
Svar #12

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Fick svar av SVAR: Kolla under Säters län 1642-1646 finna Västerdalarna (inkl Malung) där. Från 1647 sedan i Kopparbergs län. 1641 tillhörde V-dalarna också Säters län men ingen mantalslängd är inskannad.  
Äldre mantalslängder finns 1631-1640 för Västmanlands län och Västerdalarna är med där. Den gången var Västerås vår residensstad. De första längderna är kvarntullsmantalsländgerna som började föras under 1620-talet. Men hur det ser ut där beträffande Västerdalarna törs jag inte svara på. Men de finns i samlingen boskaps- och kvarntullsmantalslängder etc. (Från början en tullskatt på malen säd i kvarnar så blev den en personskatt istället.)
 
Har för lite kännedom om 1600-talets person- och släktförhållanden. Kan lite grand om vissa byar. Men kanske kan hjälpa ändå
 
mvh Björn

2006-09-15, 19:27
Svar #13

Lars

Hej! Undrar om någon kan hitta Anna Ersdotters,f omkr 1650 Yttermalung,Malung,sannolikt Nordanåker i Yttermalungs kapellfs.Gift 1671 till Äppelbo med Nils Larsson i Storbyn. Mvh Lars

2006-09-16, 10:33
Svar #14

Lennart Lindgren

Tack Björn för din information angående HFL om byn Äggen.
Hälsningar Lennart

2006-09-19, 11:06
Svar #15

Maria Ås

Hej. Jag har en misstanke om att det kan ha smygit sig in ett fel i vår antavla. Min f.f.f hette Jan Jan Jansson f. 1881-03-16 Ö. Fors. Då han under livet kom att bo granne med en annan Jan Jan Jansson så bytte han till sin (enligt muntlig sägen) mors gårdsnamn och kom att heta Ås Jan Jansson. Men i den antavla (sträcker sig till tidigt 1700-tal) som jag fått av mina släktingar så hittar jag INGEN Ås. Som Ås Jans mor så står Ingeborgs Kerstin Ersdotter f.1851-11-08 och hennes mor har gårdsnamnet Torp. Så var kommer Ås ifrån? Har det smygit sig in ett fel? Är inte Ingeborgs Kerstin min f.f.f.m? Kan någon hjälpa mig med detta mysterium?

2006-09-19, 12:03
Svar #16

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej! Här kommer en lista över de mantalslängder 1631-1820 som det är lite problem med:  
 
De flesta är skannade och finns tillgängliga på mikrokort, rullfilm eller via nätet. Här är endast problematiska mantalslängder med eller de som ännu inte har filmats eller skannats.  
 
Mantalslängder 1631-1641 (Kammararkivet, Riksarkivet) finns bevarade för följande år, men är inte skannade eller filmade (vad jag vet):
Västmanlands län 1631-1632    
Västmanlands län 1633-1640  
Säters län 1641    
 
Mantalslängder 1642-1820 Finns bevarade i gott skick för de flesta år och är i allmänhet filmade/skannade.
 
Kammararkivet  
Säters län  
1642-1646
Volym År Anmärkning
1  1642  delvis skadad - men Västerdalasidorna har alla klarat sig tror jag
Kammararkivet
Kopparbergs län
1647-1820  
Volym År Anmärkning
21      1667 viss textförlust upptill - EIII:1a 1659-1703 i ULA kan komplettera - se text här nedan!
33 1679 viss textförlust upptill - EIII:1a 1659-1703 i ULA kan komplettera - se text här nedan!
34 1680 viss textförlust upptill - EIII:1a 1659-1703 i ULA kan komplettera - se text här nedan!
40 1686 på rullfilmen saknades pagina 450-451 - vet ej om de återfinns i den digitala versionen. EIII:1a 1659-1703 i ULA kan komplettera - se text här nedan!
73 1719 sidorna med Malung/Lima är skadade. volymen i ULA är inte tillgänglig se kommentar här nedan!  
- 1720 saknas - finns i ULA, men är inte tillgänglig se kommentar här nedan!  
- 1744 saknas - finns i ULA, men är inte tillgänglig se kommentar här nedan!  
-  1761 saknas - det kan ej verifieras om den finns p.g.a. at längden i ULA inte är tilgänglig se kommentar här nedan!  
152-179 1801-1820 Har mantalsuppgifterna skannats?
 
För åren 1719-1729, 1744 och 1761 går det tyvärr ej att använda volymen EIII:5 i ULA som ersättningskälla för förkomna eller delvis skadade volymer. Se för övrigt här nedan.  
 
Landsarkivet i Uppsala (ULA), Länsstyrelsen i Kopparbergs län, Landskontoret i Kopparbergs län
Kopparbergs län
Volym År Anmärkning om volymen
EIII:1a 1659-1703 Är OK att läsas i arkivets läsesal. Bör kunna arkivfilmas.
EIII:5 1717-1787 Rödmärkt: Deras konservator säger att den är så skadad att den inte ens kan konserveras! Innan konservering får den inte användas!  
 
-----
mvh Björn

2006-09-25, 16:54
Svar #17

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Maria! Det är förmodligen inte fel. Min morfars farfar kallades både för Fall och för Pellanna. Han var från Falla i Norra Mon, men gifte sig till Pellanna i Idbäck.  
 
Jan Jan Janssons morfar hette Ås Erik Gabrielsson OCH Ingeborgs Erik Gabrielsson, vars far anges vara Ingeborgs Gabriel Larsson. Har i litteratur, bl.a. artiklar i hembygdföreningens årsskrift Skinnarbygd litteraturen sett att namnen Ås och Ingeborgs växlar. Det finns bl.a. studier av Östra Fors by och gårdar av Skol Olof publ. i Skinnarebygd. Se Sjögrens Acta genealogica Malungensia, avdelningen med avskrifter av avlidna, del VIII Östra Fors nr 75, 132 och 143. - Obs! att uppgifterna bör kollas i kyrkböckern så de stämmer. I samma bok ges förklaring till namnet Ås på sidan 30. En förklaring till Ingeborgs ges på sidan 23 i samma bok.  
Josef Sjögren hänvisar till Ml 1538, mantalslängd 1538. Men en sådan har aldrig funnits och äldsta skattelängden börjar år 1539. Är därför osäker på vad han menade. Tycks innebära att på Åsen i Östra Fors låg Ingeborgs gård. Kanske fanns flera gårdar på Åsen.  
 
På kommunbiblioteket finns ju en byagrupps utredning om Östra Fors.  
 
mvh Björn

2006-09-25, 21:20
Svar #18

Maria Ås

Tack Björn för din förklaring! Får nog ta en tur förbi biblioteket nästa gång jag har vägarna förbi Malung.  
Jag har även hört den muntliga vägen att Ingeborgs Kerstin skulle ha varit ganska glad i flaskan och att detta mer än en gång satte henne i situationer, vet du om det finns några dokumenterade belägg för det?

2006-09-29, 13:29
Svar #19

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Maria!  
 
Gårdnamnet Ås kommer nog från den gård, Åsen som Åsgubben Ingeborgs Erik Gabrielsson (1814-1890)förvärvat. Om han grundat eller bara övertagit en tidigare gård genom köp eller arv är oklart. Åsgubben själv kom från Finnkari som förr hette Ingeborgs, hade littera B vid laga skiftet på 1850-talet.  
 
Se Olof Olsson och Niss Hjalmar Matssons uppsats Östra Fors by. I. Byggelsens sydligare delar., sidorna 13-18 i Skinnarebygd 1950. Fortsättning på uppsatsen finns i Skinnarebygd 1951 och 1952. På sidan 57 (1952) finns bomärken i byn avbildade och sidorna 8-13 berättar om skolor, kyrka, prästgpård, kyrkogård, terräng och vägar.  
 
mvh Björn

2006-09-29, 13:46
Svar #20

Maria Ås

Tack så mycket för att du tagit dig tid att kolla upp detta åt mig och jätte tack för källhänvisningarna!

2006-11-13, 23:07
Svar #21

Utloggad Lina Lukas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 17:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag heter Lina Lukas oxh söker en person på min mormors sida, från familjen Sundin från Malung söker jag sonen till Anders Andersson född 1850-05-15 (? Mangskog socken ?) och dog 1938, han var rattare. Han gifte sig med Märta som föddes 1846-07-02. de fick tillsammans barnen:
 
1. Anna Maria Andersdotter 1875-1961 (min mormors mormor)
 
2. Brita 1878-
 
3. Anton 1883-
 
och den sista som jag skulle behöva hjälp med hette Adolf Andersson, han föddes 1874, men han emegrerade till Usa, troligen missisipi(?), man vet bara att han ahde gort en kvinna med bran.
 
 
skulle bli glad att få veta vad som hände med honom, hur han åkte dit oxh om det står något i kyrkoböckerna
 
tack i för hand
 
e-mail: linakatt@hotmail.com

2006-11-17, 07:12
Svar #22

Victor Larsson

Hello!
 
I was wondering why Malung birth records only go back to 1775 and house records to 1815? Were they burned or did Malung belong to another Parish before?
 
Best Regards,
Victor

2006-11-17, 09:57
Svar #23

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hi, Older house records were burned in 1797. But the birth-, death- and marrieth records from1775 were in the church together with some other archivals. Some documents today from times before 1797 is copies from Lima parish or from the chapel of Yttermalung or Öje.  
 
The houserecords begins first in 1803 and was done by the assistant clerk. The parish priest was psychially broken by the fire. Part of the oldest book has been destroyed ?by ? Some villages in missing.  
 
Other sources dan be used instead. personal taxes and court book and so on.  
 
With Regards, Björn

2006-11-19, 14:12
Svar #24

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Lina. De bodde i Sörbäcken i Lima 1890.
 
Här är familjen enligt Sveriges befolkning 1890. (Varje post är en person i databasen):  
 
Post 4031656
 
Andersson, Anders
Timmerarbetare
 
f. 1850 i Mangskog (Värmlands län, Värmland)
 
Gift man, far i familjen
 
Sörbäcken
Lima (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Mangskog,Karlstads l.
 
Post 4031657
 
Andersdotter, Märta
 
f. 1846 i Gunnarskog (Värmlands län, Värmland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Sörbäcken
Lima (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Gunnarskog, Karlstads l.
 
Post 4031660
 
Johan Adolf
 
f. 1874 i Mangskog (Värmlands län, Värmland)
 
s.
Ogift man, barn i familjen
 
Sörbäcken
Lima (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Mangskog, Karlstads l.
 
Post 4031658
 
Anna Maria
 
f. 1875 i Malung (Kopparbergs län, Dalarna)
 
d.
Ogift kvinna, barn i familjen
 
Sörbäcken
Lima (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Malung, Falu l.
 
Post 4031659
 
Brita Kristina
 
f. 1878 i Malung (Kopparbergs län, Dalarna)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Sörbäcken
Lima (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Malung, Falu l.
 
Post 4031661
Anton Alfred
 
f. 1883 i Malung (Kopparbergs län, Dalarna)
 
s
Pojke, barn i familjen
 
Sörbäcken
Lima (Kopparbergs län, Dalarna)
 
Födelseort i källan: Malung, Falu l.
 
Adolf Andersson kanske är identisk med den Johan Adolf som utvandrade från Göteborg 19020314 utan medåkande. Han uppgav Mc Cord i Wisconsin som sin destination. Källkod är 69:239:952. Med den kan man kontakta  Svenska Emigrantinstitutet i Växjö, Emigrantregistret i Karlstad och Göteborgs-Emigranten i Göteborg. Det är de som har sammanställt Emigranten 2001.  
 
Det finns en nyare databas på CD. Emibas, men han som utvandrade 1902 är inte där?? Kolla i ancestry.com, det är gratis att söka november månad ut i de emigrantdokument som upprättades när de kom till U.S.A.!  
 
mvh Björn

2006-12-01, 10:08
Svar #25

Maria Ås

Kan någon namnge min fffmf andra hustru? Hon ska ha gift sig år 1910 med Olof Persson (f.1849-10-14 Tällbyn d.1921-10-27)Vem var hon?
Tacksam för svar.

2006-12-01, 10:15
Svar #26

Maria Ås

Hoppsan! Kom med ett f för mycket där, Olof är min ffmf var klart!

2006-12-05, 13:29
Svar #27

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Jag har nyligen upptäckt att jag har en hel del släkt i Malung och efter att ha läst i flera av trådarna här har jag förstått att J Sjögrens bok Acta Genealogica Malungensia är en intressant bok. Är det någon som vet vart jag kan få tag på den, skulle helst vilja köpa den om möjligt?

2006-12-06, 12:36
Svar #28

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Maria! jag hittar ingen Olof Persson på mikrokort A79059 där lysningsboken EI:4 är filmad. Däremot finns andra Olof som gufter sig det året, Larsson etc. De kanske gifte sig i en annan församling eller ett annat år?  
 
mvh Björn

2006-12-06, 12:43
Svar #29

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Jenny!  
 
Nej boken är slutsåld. Antikvariat och auktioner är bästa sättet att få tag på den om du inte har någon anhörig som redan har boken. Helst inte i just Malung, om man vill få tag i den så billigt som möjligt. För egen del fick jag tag i en bok om Ekshärad billigt, 400 kr. En liknande bok i samma serie såldes för 4-5000 kr /om jag minns rätt) på auktion i Norra Ny för några år sedan.  
 
Sök på antikvariat.net, Svenska Antikvariatföreningens gemensamma söksida. Boken Vägvisare för bokvänner III ger en översikt och kort presentation av de antikvariat som finns.  
 
mvh Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna