ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byggherren Josef Norén som var med och byggde NK i Stockholm. Känner någon till hans ursprung?  (läst 844 gånger)

2004-07-01, 10:08
läst 844 gånger

Utloggad Eva Blüchert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 06:31
    • Visa profil
Hej! Jag har fått tagit del av ett gammalt foto som kommer från min ffm Gabriella Rachel Carlsdotter f.1857 i Frösve. På det fotot står det Bonden Norén från Kliened i Västergötland. Min faster som äger fotot berättade att bondens son ska ha varit med och byggt NK. Har nu spårat upp den här familjen tack vare folkräkningen 1890.  Där står bonden Carl Gustaf Norén f.1820 i Frösve och hans familj boende på Kliened i Frösve. Han har en son som heter  August Josef Nathanael Norén och föddes i Partille 1872. Kan detta vara Josef Norén som senare kom att bygga NK huset i Stockholm?  Jag har forskat fram att min ffm Gabriella Rachel och hennes syster kom till Partille från Grava sn i Värmland efter det att de blivit föräldralösa. De var just hos bonden Norén och hans familj. 1890 flyttade familjen Norén till Kliened i Frösve.   Jag undrar nu om det är så att någon känner till om det finns ett släktskap mellan min ffm Gabriella Rachel och denna familj Norén? både Carl Gustaf Norén och min ffm Gabriella Rachel är födda i Frösve. Kan det finnas eventuellt släktskap här? Varför hade Gabriella ett foto av bonden Norén annars? Är det någon som känner till något om detta vore jag mycket tacksam. Vore kul att veta hur det kom sig att Gabriella hamnade just hos Noréns som piga när föräldrarna dött, ända nere i Partille.  Vänliga hälsningar Eva Blüchert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna