ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolschmidt, Eric(h) i Gärdhem  (läst 416 gånger)

2003-06-12, 10:53
läst 416 gånger

Sven Karngård

Enligt familjetradition kom min mormors farfar från Tyskland. Han lär ha hetat Eric (dvs rimligen Erich) Bolschmidt, var förmodligen skräddare och möjligen av judisk släkt. Hans son, Andreas Ericsson (alt Eriksson) föddes i Sverige, i Gärdhem, 1844-10-15. Farbror Bolschmidt är lite knepig att hitta - är det någon som vet något om honom?

2003-06-13, 10:37
Svar #1

Leif Josefsson

Hej!
 
Jag har tittat i Släktdatas filer ( www.slaktdata.org ) över födda i Gärdhem under den period du uppger. Det datum du skriver att Andreas Ericsson föddes (1844-10-15)kan inte stämma. I gärdhem föddes den dagen en flicka vid namn Hedda och en pojke som hette Carl. Ingen av fäderna hette Eric. Någon Bolschmidt hittar jag överhuvudtaget inte i Gärdhem.
 
M.v.h. Leif.

2003-06-13, 10:57
Svar #2

Leif Josefsson

Hej igen!
 
Det finns en Andreas född i Gärdhem 1844-01-17 vars föräldrar hette Eric Ericsson och Anna Andersdotter.
Kan detta vara rätt person?
 
M.v.h. Leif.

2003-06-13, 12:12
Svar #3

Sven Karngård

Hej Leif!
 
Om han föddes i 17/1 skulle det förklara varför det är så träligt att hitta något. Fadern kan fortfarande vara tysk och ha bytt namn av praktiska skäl. Bolschmidt är inte lätt att försvenska, så en dubblering av förnamnet kunde vara en smidig lösning.  
 
Jag ska se vad dessa nya uppgifter kan ge. Tack så jättemycket!
 
Hälsningar SK

2003-06-13, 12:23
Svar #4

Sven Karngård

...en annan förklaring kan vara att han är född i Västra Tunhem, vilket jag får upp när jag kollar DISBYT för att titta på de nya uppgifterna! Jag försöker titta i Släktdata själv nu, så jag inte låter andra göra jobb åt mig som sedan inte stämmer för att jag givit fel uppgifter. Men jag har kollat flera gånger, och det här är första gången han dyker upp!  
 
Tack och förlåt!
SK

2003-06-14, 16:16
Svar #5

Sven Karngård

Till Leif
Nä, Västra Tunhem fungerar inte det heller. Så ditt förslag kan vara det rätta, trots allt. Eller så är det jag som inte hanterar Släktdata så bra.  
 
Andreas Ericsson tycks ha gift sig under efternamnet Hjelm. Hade ingen aning om någon militär anknytning där, men det verkar OK med tanke på att hans svärfar lär ha varit officer.
 
Men hans dödsdata stämmer bra, dt är ju skönt att veta. Nu ska jag titta om jag hittar något mer på Eric Ericsson.

2003-06-14, 22:35
Svar #6

Sofie Johansson

Kan det vara Väne-Åsaka församling som gränsar till Gärdhem och Västra Tunhem?Ett litet tips bara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna