ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bildefterlysning, en gård troligen i Sjuhärad-, Fristads- el. Mariestadstrakten  (läst 420 gånger)

2001-03-28, 18:57
läst 420 gånger

Eva Ström

Finns här någon som känner till den här gården - tyvärr finns inga noteringar alls bevarade. Troligt är att det rör sig om antingen Sjuhäradsbygden eller Mariestadstrakten, möjligen även Fristad/Gingri (även om jag tror att det sistnämnda är mindre sannolikt). Tacksam för alla uppslag!
 

2001-03-28, 20:18
Svar #1

Berith Svantesson

Hej Eva!
Var i Mariestadstrakten tror du att det är? Jag tycker det verkar vara en stadsbild, eftersom det ser ut som kullerstenar och människorna är lite för fint klädda för att vara vanligt gårdsfolk.
 
mvh
Berith, Mariestad

2001-03-28, 21:04
Svar #2

Eva Ström

Jo, jag har också tänkt så till att börja med, det ser ut lite som en småstad i vilda västern! Men det finns en vällingklocka på det bakre huset, som jag förmodar är något slags uthus. Och vällingklockor tror jag inte att man hade i städerna, men man kan väl inte vara alldeles säker på det... Min gissning är att det är en större gård med stenlagd gårdsplan, trots allt. Personerna på bilden har säkert klätt sig i söndagsstassen för att de skulle fotograferas, med statussymbolen häst och allt.
 
Möjliga gårdar i Mariestadstrakten skulle t.ex. kunna vara:
Tisslegården, Forshem
Kyrketorp, Tisslegården/Äskekärr, Forshem
Anders Mathsgården, Karleby, Leksberg
Persgården, Karleby, Leksberg
Korpralsgården, Karleby, Leksberg
Kvarntorp, Noltorpa, Björsäter
och lite längre från Mariestad:
Såtenäs säteri, Tun (el. Lantbruksskolan där?)
 
Sen beror det ju väldigt mycket på vilket årtal det skulle kunna vara. Själv har jag inte den blekaste aning, mer än 1800- eller tidigt 1900-tal, men så långt kan väl alla gissa. Rör det sig om tiden före ungefär 1870 så kommer fler gårdar i fråga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna