ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Levrén, handelsman i Borås och Lars Olofsson Lefrén,pastor i Nådendal  (läst 949 gånger)

2000-08-24, 19:49
läst 949 gånger

Bengt Liliequist

Hur är Bengt Lefrén(Levren), f.1759 i Levene och sedan 1774 handelsman i Borås och Lars Olofsson Lefren, f. i Levene 19/12 1722, professor i Åbo, pastor i Nådendahl och död på sin egendom Hatanpää 1803 släkt?

2000-10-06, 21:03
Svar #1

Bo Lewrén

Jag har forskat en del i släkten Lefren från Levene (min farfars far Johannes Lefren levde där)
Har varit mycket konfunderad om släktskapet med professorn i Åbo och hans adlade söner sedemera bosatta i Stockholm. Kan inte finna någon som helst släktskap. Misstänker att min farsfars far helt enkelt tog namnet (det var tillåtet på den tiden). Vid den tiden var ovan nämnda söner (generaler) på utdöende och han tyckte väl det var ett lämpligt namn. Sedemera har även några till tagit detta namn.
Hoppa på fortsatt diskussion i denna fråga. Det kan ju hända att den nämnde Bengt och jag har gemensamma anor.

2000-10-08, 16:49
Svar #2

Bengt Liliequist (Lqt)

Hej. min mormors farmor hette  Brita Maria Levr?n f. 3/7 1792 i Borås och död 24/8 1835 i Undenäs,  gift med kyrkoherden i Undenäs Anders Skårman. Hon var dotter till handelsmannen i Borås Bengt Lewr?n (Leveren, Lefren m.fl. varianter tycks förekomma) f.i Levened och Hinrica Christina Themptander, dotter till handelsmannen i Borås Torsten Themptander från Tämta och hans fru Christina Lindqvist från Varberg.
Min mormor, Lisa Skårman-Stagh, berättade gärna i förra seklet när hon var över 80 år gammal om sin släkt och nämnde att Brita Lewr?n var av finsk släkt och nära släkt med två bröder af Lefr?n som var höga militärer. Mormor var då över 80 år gammal men kände sin släkt väl.
Lars Olofsson Lefr?n, professor i Åbo och pastor i Nådendal, uppges vara f. i Levene 26/12 1792 men jag kan inte verifiera det i födelseböcker från Levene. Pastorn hade tre söner, 2 adlade af Lefr?n och en tredje, Lars Gustaf,övertog faderns gård i Hatanpää intill Tammerfors när fadern dog 1803.
Min mormors berättelser om sin släkt har i andra avseenden visat sig vara riktiga varför jag i alla fall tror att det finns en kärna av sanning i att Brita Levr?n skulle vara befryndad med professorn i Åbo! Men hur?
Har du några mer kommentarer om släkten Levr?n så är jag mycket intresserad.
Bengt

2000-10-09, 23:31
Svar #3

Bo Lewrén

Lars Olofsson Lefren var född 1722 (ej 1792). Födelseorten kan vara Levene. Har sökt honom där men ej funnit. Föräldrarna var dock bosatta där. Fadern hetter Olof Carlson och modern Anna Persdotter.
Se Svenskt Biogr. lexikon 1835-07
Att det fanns en tredje son var för mig en nyhet. Han nämns inte i ovannämnda lexikon.
Jag har en förteckning över alla i Sverige nu levande med namnet Lewr?n om du är intresserad. Utöver min släkt finns några som tagit namnet runt sekelskifter 1900 e.dyl. men det finns flera som jag inte vet något om. Tänkbart att det är ättlingar till denne tredje son.
Det märkliga är att jag nyligen kommit i kontakt med en Lewr?n som tror sig härstamma från Finland.
Vill du att jag kontaktar honom åt dig?
Det har funnits en präst som hette Anders Levr?n som var son av Bengt Larsson och Kerstin Andersdotter och härstammar från Levene sn. Se Skara stifts herdaminnen.  
Helt klart att vi inte har gemensamma anor.

2000-10-10, 09:26
Svar #4

Bengt Liliequist (Lqt)

Hej Bo!
Lars Olofsson Lefren föddes 19/12 (26/12)1722(1792 felskrivning av mig). I Lefnadsteckningar övfer Kongl.Svenska Vetenskaps Akademiens Ledamöter, band I, Sthlm 1869 kallas han Lars Olsson Lefr?n. Om hans tredje son se Sv.Biogr.Lexikon 6, Örebro 1865, s. 205. Hans öden är för mig okända. Av de två bröderna som adlades af Lefr?n var den ena ogift utan barn, den andra hade en dotter.
Handelsmannen Bengt Levren f.1759 var son till Nils Benctsson och Brita Abrahamsdotter i Levene(Svar Levene C:3) och hade en äldre broder Sven Levren f, 4/5 1755. I Levene fanns också en Oluf Larsson med sonen Lars f. 11/12 1722. Barnets moder ej omnämnd. Vidare fanns Lars Lefren antecknad som nattvardsgäst i Levene år 1741.
Det fanns också en C.G.Levren född i Finland 26/61 1793 som flyttade till Sverige och var klockare i Köla, Värmland, där han dog 1845.
Nu några frågor: hör Brita Levren gift med kyrkoherden Anders Skårman till din släkt? I så fall vet du något om hennes mor, Hindrica Christina Themptander och hennes släkt från Borås och Tämta?
Ja, jag vill gärna ha kontakt med den person som säger sig hästamma från Finland liksom din förteckning över släkten Levren.
Bengt

2002-10-16, 20:37
Svar #5

marita.lewrn

Hej
Jag är också en Lewr?n, som bor i Göteborg.
Jag håller på med släktforskning, men ser att ni har kommit mycket längre än vad jag gjort.
Jag har hamnat hos en Johannes Andersson född 1825 död 1873. Han blir folkskollärare och sedermera klockare och får därför ta sig ett namn. Vad jag kan komma fram till så blir det nya namnet Johan Lewr?n (med den stavningen) han är gift med Maria Häll 1823 i Mellby.
Mitt namn är Marita Lewr?n och jag har tre syskon.

2002-10-16, 21:40
Svar #6

Marita Lewrén

Hej igen
Vill komplettera och ändra tidigare inlägg.
Maria Häll är naturligtvis född i Mellby
Johannes föräldrar är
Sven Andersson f 1798
Maja Andersdotter f 1803
deras barn
Anders f 1822
Johannes f 1825
Cathrine f 1828
Min källa till det här är landsarkivet
Leverne AI:9 1831-1836 sid 125 Pehr Olofsgården

2002-11-07, 18:40
Svar #7

Signe Hjernstedt

Hej Bengt Lilliequst!
Jag fann igår i en bouppteckning (Bou 1758:387 Viste härad) efter Petter Tommesson Måns Håkansgården Balgered (Baljered)som testamentstagare styfsonen academie adjuncten höglärde magister Lars Lefveren. Kan han vara identisk med den Lars Olofsson du nämner?  
Jag forskar på Bengt Lefr?ns bror Sven Leverins ättlingar och undrar om du funnit någon släktskap mellan Bengt Lefr?n och denne Lars Lefren?
Mvh Signe

2002-11-08, 11:12
Svar #8

Bengt Liliequist

Hej Signe,
I Levene C:2 finns en dräng Oluf Larsson i Bollsjögården som gifte sig 12/3 1712 med Karin? Bengtsdotter. De hade flera barn, bla. Lars, f. 11/12 1722. Vid giftermålet står antecknat, sannolikt infört senare, Magister Lefr?ns föräldrar. Oluf Larsson dog 19/4 1930. Sonen Lars var då 8 år gammal. Kanske blev han fosterson eller styvson i Måns Håkanssonsgården i Baljered. Jag tror att han är identisk med Lars Olofsson Levr?n från Levene sn, som blev professor vid Åbo Universitet. Vidare efterforskningar i Finland och i Nådendal där han blev pastor kan kanske löna sig.
Någon släktförbindelse mellan bröderna Bengt och Sven Leverin och Lars Olofsson Levr?n och hans söner har jag inte funnit även om min mormor, Lisa Skårman, som var dotterdotter till Brita Levr?n påstod att hon (Brita)hade nära släktingar i Finland (kusiner)som var höga militärer och som adlades till af Lefr?n resp. Lefr?n.
Mvh
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna