ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Larsson född 172(3) i Otterstad  (läst 1071 gånger)

1999-01-02, 13:13
läst 1071 gånger

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Bengt Larsson, död 1791 4/2 i Sunnersberg uppges vara född 1723 (åu) i Otterstad av föräldrarna Lars Bengtsson och Anna Jonsdotter, men är ej återfunnen där. Finns det någon som kan tala om var man kan hitta dessa personer?

1999-01-25, 15:36
Svar #1

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
[color=119911]Ovanstående [color=0000ff]Bengt Larsson[/color] bör vara det gossebarn som föddes på gården Lottkälle i Otterstad 19/1 1722 av föräldrarna [color=0000ff]Lars Bengtsson[/color] och [color=0000ff]Anna Nilsdotter[/color]. På det hela taget har jag märkt att man bör ta [color=0000ff]föräldranamn[/color] och [color=0000ff]ålder[/color] på den avlidne, med en nypa salt, när han inte är född i socknen. Prästen kollade ibland i sin egen församlings födelsebok (och tom skrev vid födelsenotisen, har jag sett någon gång) när personen hade avlidit. Han kollade då föräldrar och ålder. Då skrevs ofta typ 56 år 3 mån 7 dagar och det stämde bra. Står det 67 år och personen var född på annan ort så förekommer åtminstone upp till 10 års fel. Stämmer det med denne [color=0000ff]Bengt Larsson[/color] har han en broder [color=0000ff]Sven Larsson[/color], född 2/1 1718. Dock föds det en [color=0000ff]Daniel Larsson[/color] 11/9 1726 och en [color=0000ff]Kerstin Larsdotter[/color] 6/7 1730 av föräldrar [color=0000ff]Lars Bengtsson[/color] och [color=0000ff]Anna Jonsdotter[/color] på Storegården i Otterstad. Möjligen är det den familjen där din [color=0000ff]Bengt Larsson[/color] hör hemma.
[color=0000ff]Christer[/color][/color]

1999-01-26, 18:50
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Tack för uppgifterna Christer,
Jag ska snarast möjligt försöka fastställa vilket par som är Bengts föräldrar, det förefaller kanske mest troligt att det senare paret (som ändå har rätt namn) är hans föräldrar. Det är väl inte helt osannolikt att de bodde på annan ort vid tiden för Bengts födelse? Men flyttade till Otterstad strax därefter??
/Torbjörn/

1999-01-26, 19:14
Svar #3

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Lars Bengtsson i Storegården är enligt mina forskningar av släkten Strandman från Jäleviken (över sjön)
Fadder är hans bror Johan Strandman, han får 1729 en dotter Ingrid i Jäleviken, kallas då för Strandman. Lars Bengtsson Strandman dör 1730.
Vid den här tiden finns också en Lars Bengtsson på Tranebergstorpen som får en dotter Kerstin 6 juli 1730.
Thage

1999-01-26, 20:16
Svar #4

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Angående Lars Bengtsson på Kållandsö på 1720-talet vill jag göra några förtydligande. Vid
den här tiden är i mantalslängderna några noterade. På ”Frijstorpet” under Vänsjö läser vi i
1730 år mantalslängd att här bor Lars Bengtsson med hustru, detta torp har i tidigare längder
på 1720-talet varit noterat som ”öde” och ”utan åbo”.
Under Storegården (Jäleviken) saknas Lars Bengtsson Strandman han har avlidit under året.
År 1720 ser vi ”djurgårdsvaktmästaren” Lars Bengtsson (Svan) på Stora Djurgården.
År 1716 har vi i Källegården, Lars Bengtsson med hustru och dotter, han bor här även 1720
med hustru. I Assmundstorp (under Läckö) bor också en Lars Bengtsson (man) med drängen
Per.
Om jag börjar ännu tidigare att leta så har jag i 1709 år längd. Lars Bengtsson i Assmundstorp
vidare en Lars Bengtsson på Berg, noterad som bonde med hustru.
Lars på Berg är gift med Anna Larsdotter, troligen han som (omkring 1712) flyttar till
Källegården. Lars på Assmundstorp omtalad som ”oförmögen”. Av dessa är  det väl Lars i
Källegården som är möjlig far till Bengt Larsson. Lars i Assmundtorp tror jag är för gammal.
Så långt mantalslängderna på Kållandsö, återstår att gå igenom kyrkböckerna, släkten
Strandman har jag väl utrett men inte de övriga.
Thage

1999-01-27, 14:29
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Thage och Christer,
Av de alternativa Lars Bengtsson som framkommit i diskussionen har jag fått några att välja på. Jag har dragit följande slutsatser:
-Lars Bengtsson på Frijstorpet under Vänsjö och -Lars Bengtsson på Tranebergstorpen är inte belagda före 1730
-Djurgårdsvaktmästaren Lars Bengtsson (Svan) på Stora Djurgården verkar inte vara belagd efter 1720, och då utan hustru?
-Lars Bengtsson i Assmundtorp håller jag med om är för gammal.
-Om Lars Bengtsson i Berg är identisk med LBS i Källegården anser jag att även han är för gammal, har han en dotter antecknad i mtl 1716, bör dottern vara född senast 1701 (15 år) vilket innebär att hustrun (Anna Larsdotter) borde vara minst 40-45 år 1723 vid min Bengts födelse, inte omöjligt såklart men sannolikt borde en av de första söner döpts efter farfadern.
 
Återstår då två st. Lars Bengtsson (Strandman) i Storegård (Jäleviken) och LBS i Lottkälle, av dessa har åtminstonde den första en hustru med rätt namn enligt Bengt Larssons dödsruna.  
 
Thage, släkten Strandman nämner du att du har väl utredd, finns där någon son Bengt dokumenterad tidigare? Är det helt uteslutet att BLS (172(3)-1791) kan vara hans son?
/Torbjörn/

1999-01-27, 21:11
Svar #6

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Torbjörn Näs...
Som jag skrev i första inlägget fick Lars Bengtsson och Anna Jonsdotter på Storegården i Otterstad barnen Daniel Larsson 11/9 1726, Kerstin Larsdotter 4/9 1730 och din Bengt Larsson kan vara född på annan ort tidigare ca 1723 av dessa föräldrar.

1999-01-28, 18:07
Svar #7

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Av vad jag nu kan se (avskrift av födelselängd) så är Daniel Larsson Strandman född 1726-09-19 och inte enligt ovan. Här stämmer föräldrarna men det saknas fortfarande en Bengt Larsson född ca 1722-23 i Otterstad. Kanske man inte skall lägga så stor vikt vid dödlängdens föräldrauppgifter.
Angående de olika källorna
För min del brukar jag tro mer på födelselängden, som är den bästa primärkällan angående föräldrar. Kravet på primärkällan födelselängd är att inskrivningen skedde i omedelbar anslutning till dopet och i Otterstad verkar det var ganska väl förda längder, tycker jag.
Jag forskade mycket på Levene men fick aldrig något till att stämma tills jag upptäckte att kvinnopersonen som stod (med en förkortad titel) bredvid barnafadern i födelse och doplängden var i själva verket en kvinnoperson som var behjälplig vid dopet (kanske bar barnet). Levene C:2 1710-1740. I Partille var det på ett liknande sätt och det är endast under denna tidsperiod som fenomenet uppträder.
Dödlängdens föräldrauppgifter är faktiskt en sekundärkälla och kan bestå av muntlig hävd sedan 70 år tillbaka. Naturligvis är död och begravningsuppgifter i dödlängden primärkällor.

 
Jag tycker nu att Torbjörn Näs eftersökta person Bengt Larsson stämmer bättre med den Bengt Larsson som föds 1722-01-19 på Lottkälle av föräldrar Lars Bengtsson och Anna Nilsdotter. Han är ju åtminstone född i Otterstad såsom det var sagt och året stämmer också bra. Kanske Sunnersbergs inflyttningslängd Sunnersberg C:1 och C:2  
kan ge något runt åren 1738-1750. Det brukar ju vara ganska lätt (förhållandevis snabbt) att söka i flyttlängderna, tycker åtmonstone jag.

1999-01-28, 20:57
Svar #8

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Christer,
I ditt svar måndag den 25 januari 1999 - 15.36: Uppfattade jag att det endast stod gossebarn i notisen 1722-01-19, och att barnet alltså inte var namngivet Bengt.
Jag har nu av Thage och dig förstått att Lars Bengtsson i Lottkälle (Låkälle) verkligen har en son Bengt född nämnda datum, samt att LBS Strandman inte har någon belagd son Bengt. Detta tillsammans gör att sannolikheten för att vi hittat rätt LBS är stor.
 
Du nämner flyttningslängderna för Sunnersberg; Jag letade lite i mina gamla anteckningar från tiden då jag forskade på denna gren, och fann följande som kanske kan vara av värde.  
 
[Sunnersberg C:2] Inflyttningsattester 1735 nr.7: then 4 aprilis wistes attest ifrå pastore i Otterstad Dn. Magister Magno Hestenio af d.14 febr 1735, Torparen Lars Bengtsson och thess hustru Anna Jonsdotter, at the ther sig ärhl. och christel förhållit. Boendes nu på Pehrs...... Fiskaretorpet under Stohla.  
 
Med reservation för felläsning..... (Det var minst 10 år sedan). Denna Lars hustru heter Anna Jonsdotter! Är detta ännu en LBS eller har jag tolkat texten fel, och platsen ska den vara det tidigare omtalade Frijstorpet under Vänsjö?
 
I födelseboken för Levene har jag ofta noterat förkortningen g.m. vilket bör stå för just Gudmor. Ibland står också B.b. = Bar barnet, eller Suscept-a (-trix) av suscep som betyder hålla upp, stötta, hålla fram ett barn vid dopet.
/Torbjörn/

1999-01-28, 21:22
Svar #9

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Det stämmer att det föddes ett gossebarn vid namn Bengt av föräldrarna Lars Bengtsson och Anna Larsdotter den 19/1 1722 på Lottkälle. Men nu bör väl denna Bengt falla på moderns namn Anna Jonsdotter i inflyttningslängden Sunnersberg 1735. Det var kyrkoherden Magnus Hellstenius i Otterstad som hade skrivit ut flyttningsattesten som fick visas i Sunnersberg. Vi får väl nu kolla upp ytterligare i Otterstad!!
[color=0000ff]?hrister[/color]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna