ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annika Petersdotter i Skövde f.1832-08-28  (läst 735 gånger)

2002-04-20, 22:24
läst 735 gånger

Utloggad Helene Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 18:55
    • Visa profil
Hej!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att finna ett svar.Foskar om Annika Petersdotter f.1832-08-28 enligt Mölndals kyrkoförvaltning men landsarkivet hittar inte Annika med det födelsedatumet utan  Annicka Petersdotter f.Ale-Skövde 1832-08-22 som dotter till Peter Andersson och hans fru Britta Andersdotter i Balltorp Skattegården.Jag tror att de två är en och samma person, det kan ha blivit något skrivfel på några dagar. Tar tacksamt emot svar för att få klarhet på det hela.

2002-04-20, 23:28
Svar #1

Eivor Andersson (Majken)

Hej Helene,
I Ale-Skövde  vigdes 1829-03-01: Dräng Petter Andersson Balltorp Skatteg. och änkan Britta Andersdotter Balltorp. Han var 32 år och hon var 23 år. (ung änka).
Källa: Släktdatas register för vigde Ale-Skövde V2.
Ibland kan det vara några dagars skillnad om en skriver efter födelsedagen och en annan efter dopdagen. Jag har tyvärr inte födelseavskrifterna för Ale-Skövde.
MVH Eivor

2002-04-21, 17:24
Svar #2

Utloggad Helene Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 18:55
    • Visa profil
Hej Eivor!
Tackar så mycket för din information.Synd att du inte har info.om födelse/Dop  Ale-Skövde,där kanske det står hur Annika stavar sitt namn.Det är nog samma Annika ändå.Men kanske har du någon info. om när Peter(petter) Andersson är född samt Britta Andersdotter när hon är född och var.
Finns det någon Hembygdsförening med någon bok om olika gårdar där det står om familjen på gården,exempel:Familjen Petter och Britta Andersson bodde på gården skattegården Balltorp samt hur många barn de hade vid den tiden.Tack igen Eivor hoppas att du kanske kan hjälpa mig igen.Mvh Helene Svensson

2002-04-21, 19:08
Svar #3

Eivor Andersson (Majken)

Hej igen Helene.
Efter vigselbokens noteringar om deras ålder, så bör Petter vara född c:a 1799 och Britta 1806.
Nu är det så att Ale-Skövde tillhör inte Skövde, så du bör nog gå ut med en efterlysning under Västergötland-Ale-Skövde istället. Det ger nog mest napp. Ale-Skövde ligger i närheten av Lilla Edet m.m.
Hälsn. Eivor

2002-04-22, 08:43
Svar #4

Utloggad Helene Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 18:55
    • Visa profil
Hej Eivor!
Din information har hjälp mig mycket.Så jag tackar dig så hjärtligt för hjälpen.Jag är rätt så ny på att släktforska.En sista fråga.
Hur avslutar man en sån här diskussion?
Jag ska försöka prova under västergötland-Ale-Skövde.Ta väl hand om dig,och en god fortsättning på året.
Mvh Helene Svensson

2002-04-22, 18:11
Svar #5

Eivor Andersson (Majken)

Hej Helene.
Du behöver inte fundera över att ta bort eller avsluta dina inlägg. De står kvar i 1 dygn, sedan läggs de i olika ämnesområden, som man kan gå tillbaka till. Det är mer i diskussioner om andra saker, som man kan sätta punkt för en diskussion.
Lycka till i fortsättningen!
MVH Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna