ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Andersen fra Lyby sogn i Skarebo len i Vester Gøtland ca. 1610-1650  (läst 808 gånger)

2000-05-26, 11:33
läst 808 gånger

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Jeg har kommet over en mann ved navn Anders Andersen som ble tiltalt for tyveri i Norge i 1666. Under rettsforhandlingene fremkom det at han var født i Lyby sogn i Skarebo len i Vester jytland i Suericke. Han skal ha blitt utskrevet til Keisekrigen (1625-1629), og deretter tjent i Tyskland i 18 år.
 
Ca. 1648/49 skal han ha utvandret til Rørås i Østerdalen i Norge. Etter en noe omflakkende tilværelse endte han opp i Sande i Vestfold, og ble dømt til fengsel for tyveri som var begått.
 
Er det noen som kan fortelle meg hvor dette Lyby sogn og Skarebo len lå/ligger rent geografisk, og er det noen som kjenner noen til Anders' familiebakgrunn og/eller på hvilken måte han tjenestegjorde i Tyskland under 30-årskrigen?
 
Er takknemlig for alle svar, og gjerne henvisninger til kilder jeg kan søke videre.

2000-05-26, 14:55
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Skarebo len er Skaraborgs len. Det omfatta den nordøstre delen av Västergötland, og eksisterte frå 1634 til 1997. Det hører i dag til Västra Götalands län, men i alle gamle arkiver er det fortsatt Skaraborg som gjelder.
 
Men Lyby (Lijby?) sogn finner jeg ikke. Det næreste er Le(d)aby, men det ble slått sammen med Karleby allerede i 1545 ca.
 
De som best kan besvare spørsmål om militære forhold på 1600-talet er > Krigsarkivet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-05-26, 19:36
Svar #2

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei Jørgen og takk for svar!
 
Jeg ser at jeg antagelig har feiltolket kirkesognet. Dette skal etter alt å dømme være Egebye, og ikke [Lyebye] som jeg antok.
 
Forøvrig er det opplyst om Anders at han ....vdj Kæriserskrig bleff vdskreffuen for en tradse pog udJnd tyskland, huor Vndr hand tient 18 Aar....
 
Er det noen som har en god forklaring på dette med tradse pog. At pog er tilsvarende det svenkse pojk er greit nok, men tradse forstår jeg ikke helt.

2000-05-26, 21:00
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det fins to tenkelige Egebye sogn i Skaraborgs län: Eggby i Valle härad, og Ekby/Eggby i Vadsbo härad.
 
Tradse pog skal vel være trosspojk, som vel ellers vanligvis ble kalt trossdreng.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna