ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson Ljus  (läst 290 gånger)

2001-05-23, 18:59
läst 290 gånger

JoacimWendin

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om efternamnet Ljus är ett soldatnamn eller ett lärlingsnamn. Personen jag har heter Margit Viola Persson f: Andersson Ljus 1915-08-18 i Falköping. Är tacksam för alla svar och råd....
Joacim

2001-07-22, 22:31
Svar #1

Joachim Wadström

Hej Joacim!
Vet inte om det är samma personer vi menar. Jag har en farfars farfar vid namn Andreasson-Ljus som ibland också stavas Andersson-Ljus. Denna person heter August i förnamn och är född i Horla 1848-08-15 i Hoberg i Kullinge-Skövde, Algustorps församling. Död 1893-08-27 och begravd i Horla kyrka. Han var vid giftomål 1870-12-30 i Horla kyrka soldat vid Horla stommen vilket kan betyda att hans namn Ljus kan vara ett soldatnamn. Du skall veta att hans pappa heter Andreas Ljus och är född 1820-12-27 i Hoberg i Kullinge-Skövde. Också han var soldat för Horla socken. Elvsborgs kompani soldat 108.
 
Hälsningar Joachim (ja, vi har nästan samma namn)

2001-07-24, 20:45
Svar #2

JoacimWendin

Hej Joachim Wadström
Det är ju så att Margit Viola Andersson är min flickväns mormor och i uppgiften från pastoratet stod bara att hennes flicknamn var Andersson-Ljus. Men om jag inte har fel för mig så dom som bor i Falköping får väl åka till Skövde lasarett till KK där? Jag skall kolla dina uppgifter och väldigt tack för att du svara....nu blir min flickvän glad. Har du inte uppggifter om släkten på 1900-talet? Har du inte Augusts barn?
 
Vänligen Joacim Wendin

2001-09-19, 10:29
Svar #3

Joachim Wadström

Hej Joacim!
 
Ja, jag har en del av släkten på 1900-talet beroende på vilken gren du vill har! Är det samma person vi menar så skall jag nog kunna hjälpa dig.
 
Jag har Augusts barn om vi menar samma person.
 
Hälsningar
 
Joachim Wadström

2002-01-19, 01:38
Svar #4

JoacimWendin

Hej Joachim Wadström
Ursäkta att jag ej svarat, men min dator har varit kass och jag har inte kunnat gå ut på nätet. Jag är intresserad av det du har på Margit Viola Andersson (Andersson-Ljus). Skriv till mig gärna.
 
Vänligen Joacim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna