ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2014  (läst 558 gånger)

2013-09-01, 22:03
läst 558 gånger

Utloggad teddan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 14:40
    • Visa profil
Hej.
Uttryckte mig kanske felaktigt eller otydligt.  
I denna tråd  
Och i Skinnskatteberg C:3 Bild 158 sid 307 skrivs det att han kommer från Västergötland i Lill Härads socken och Åsaka by. Det finns ingen by i Dingtuna, Lillhärad vad jag vet som heter eller har hetat Åsaka by.
Och nog tror jag väl att en Präst i Skinnskatteberg (som ligger i Västmanland) kan skilja mellan Västmanland och Västergötland?  
Är inte riktigt beredd att idiotförklara prästen ännu.
Helt hundra kan man väl inte vara om hans ursprung (Det finns inte så gamla böcker i Dingtuna, Lillhärad) men jag tycker nog att det är mer troligt med Åsaka och Västergötland. Prästen kan ju ha råkat skriva fel namn på socknen och kanske menat Lindärva socken, pga närheten (prästens) till Lillhärad. Jag har tyvärr inte lyckats hitta vigsel noteringen, men i hustruns dödsnotering framkommer det att paret gifte sig 1661, dock inte var. Önskar verkligen att jag kunde hitta den, och jag har letat......
Jag funderade ett tag på Lillhärdal också, men den tillhör W och Z län och det finns ingen Åsaka by där heller. Namnet Åsaka är väl typiskt för Västergötland?
Gudmund Bengtsson föddes ca 1621, han blev 97år. Så att hitta honom i en födelsenotering är nog i alla fall helt omöjligt.
 
Trevligt efternamn du har förresten.
 
// Ted

2013-09-01, 22:14
Svar #1

Utloggad vineld

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 12:17
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Japp, Åsaka är typiskt för Västergötland. Du motsäger dock dig själv lite grann. Prästen kan skriva fel på socken men inte på landskap menar du?  Att endera är fel kan vi nog vara ganska så säkra på men det går ju inte att säga vilket utan någon ytterligare källa. Konstigare saker har hänt.
Presenterar forskningsresultat på Släktingar.se:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-01, 22:43
Svar #2

Utloggad teddan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 14:40
    • Visa profil
Tja.
Självklart kan väl prästen skriva fel på landskapet, men är det troligt att skriva Västergötland i stället för Västmanland om man bor i Västmanland? Men å andra sidan så kanske Prästen kommer från Västergötland och har tullat på nattvardsvinet...
 
// Ted

2013-09-02, 07:36
Svar #3

Utloggad liza52

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-04-09, 19:26
    • Visa profil
Hej
 
Tittar i DIS (Disbyt)
Finns en forskare där som har skrivit att han är född 1621 i Barne Åsaka, Skaraborgs län. Ett tips!
 
vänliga hälsningar
Elizabeth J

2013-09-02, 08:58
Svar #4

Utloggad teddan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 14:40
    • Visa profil
Hej Liz.
Kanon,tusen tack.
Ska kolla upp det spåret.
// Ted

2013-09-02, 14:06
Svar #5

Utloggad vineld

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 12:17
    • Visa profil
    • Släktingar.se
En sådan uppgift i DIS är ju tämligen värdelös i sig. Däremot kan det förhoppningsvis gå att fråga uppgiftslämnaren varför denne gjort detta antagande.
Presenterar forskningsresultat på Släktingar.se:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-02, 17:53
Svar #6

Utloggad teddan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 14:40
    • Visa profil
Tja, det håller jag med om, det kan ju vara taget från luften.

2013-09-02, 18:15
Svar #7

Johan Mattsson

Eller så tar man Elizabeth på orden, att det är ett tips....
 
Var lite generösa på den här siten, BITTE
 
Johan

2013-09-02, 18:56
Svar #8

Utloggad teddan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 14:40
    • Visa profil
Jag tar det absolut som ett tips och som jag absolut tänker följa upp.
 
Jag sväljer det bara inte med hull och hår.

2013-09-18, 20:12
Svar #9

Utloggad dante

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Klev?
Jag har en uppgift om att Helena Bengtsdotter skulle vara född 1771-03-22 i Klev i Västergötaland.
Jag antar att Klev har försvunnit upp i någon annan församling. Och jag hoppas nu på hjälp.
1. Var finns Klev?
2. Är 1771-03-22 rätt? Och finns hennes föräldrar där?
MVH/Ingemar

2013-09-18, 23:11
Svar #10

Utloggad ternis

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2019-07-07, 13:26
    • Visa profil
Ingemar, du kan hitta ett antal Klev i Västra Götaland här:  
http://www.svenskgeografi.se/soek/index.php?category=false&lan=28&q=klev
Du kan också googla på strängen klev parish familysearch, så får du fram ett antal församlingar
där Klev förekommer.
 
MVH/Stefan

2013-09-19, 09:12
Svar #11

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6090
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 05:32
    • Visa profil
Ingemar,
Varifrån har du uppgiften om födelseort?
Finns det någon källa att utgå ifrån?
Hade hon barn? Födda var och när?
Uppgifter som kan hjälpa till att finna henne.
 
Mvh
Christina
Eagle

2013-09-20, 22:00
Svar #12

Utloggad dante

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Hej Christina
Uppgifterna kommer från Hov (Älvsborgs län) AI:5 sid 18 och AI:1 sid 29
Jag har uppgift om ett barn (Men det finns troligen flera) Maja Jonsdotter f 1813-05-10 i Hov. Källa Hov AI:5 sid 18 Tacksam för all hjälp.
MVH/Ingemar

2013-09-21, 09:28
Svar #13

Utloggad arnekling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-06-18, 11:47
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/arnekling/hemsida/index.html
Hej Ingemar
Klev kan vara Mårdaklev i Svenljunga kommun.
Där finns Klevs gästgiveri som är en restaurang i Mårdaklev i Svenljunga kommun, som ägs av en stiftelse. Gästgiveriet har anor från 1600-talet och är byggnadsminne. I den omgivande kulturmiljön finns ett museum, som drivs av Mårdaklevs naturskyddsförening.

2013-09-21, 11:28
Svar #14

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6090
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 05:32
    • Visa profil
Hej Ingemar och Arne,
 
Helena finns inte i födelsebok för Vilske-Kleva, Kinne-Kleva eller Mårdaklev.
Det är en svårfångad dam.
 
Hon finns inflyttad i Ollestad,  
(Skölvene C:3 (1770-1818) Bild 390 / sid 406)1808},  
då kommer hon från Vings pastorat och skrivs som unga hustrun.
 
Det finns en vigsel i Grovare 3 april 1808 (Grovare C:2 (1799-1852) Bild 51 / sid 91, då sägs hon bo i Sjögården.
Där hittar jag henne inte (men kan ju ha missat).
Dit flyttade hon in 1807 och kom då från Od (Härna B:1 (1806-1852) Bild 7 / sid 5).
 
I Od utflyttningslängd (Od B:1 (1806-1849) Bild 9 / sid 5) står hon utflyttad från Ullstorp 1807.
Första husförhör i Od börjar 1808, första inflyttningslängd 1806, där finns hon inte.
 
Att observera är att hon skrivs född 1775
 
Jakten må fortsätta!
Hälsar
Christina
Eagle

2013-09-21, 18:49
Svar #15

Utloggad dante

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Hej Christina
Jag har hittat att hon 1807 flyttade till sin blivande man Anders Bengtsson som nr 16 1807. Hon kallas då Margareta men är säkert somma person Namnet kan ju ha ändrats Både före eller efter.
Jag har svårt att läsa och behöver Din hjälp. Jag tror det står att han bor i St. Lustotp i Björkhe?
Källa: Skölvene C:3 (1770-1818)sid 406 bild 390
 
Jag har hittat ett barn till fött 1808-09-14 i Hov. Så familjen måste ju ha flyttat nästan omgående.
MVH/Ingemar

2013-09-22, 09:39
Svar #16

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6090
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 05:32
    • Visa profil
Ingemar,
 
Nej, det är inte Margareta!
Helena Bengtsdotter flyttar in som nr 7 1808, unga hustrun Helena Bengtsdotter till sin man Jonas Bengtsson i Nyhemman vid Ollestad) (Skölvene C:3 (1770-1818) Bild 390 / sid 406).
Där föddes också dottern Annika 14 sept 1809 (Skölvene C:3 (1770-1818) Bild 100 / sid 98.
 
Mvh
Christina
Eagle

2013-09-25, 18:05
Svar #17

Utloggad dante

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Tack Christina och alla andra som hjälpt mig.
Men var är Helena Bengtsdotter född? Uppgivet född i Kleva 1771-03-22 Källa: Hov (Älvskorgs län) AI:5 sid 18 och AI:1 sid 29
Nu får damen vila i frid för min del (tror jag)
Tack MVH/Ingemar

2013-09-26, 08:30
Svar #18

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6090
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 05:32
    • Visa profil
Ingemar,
Jag har sökt igenom det mesta som har med Klev-Kleva att göra utan att finna Helena.
Någonstans har det troligen blivit en felskrivning.
Jag kommer inte längre.
Mvh
Christina
Eagle

2013-09-26, 17:18
Svar #19

Utloggad brattis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2832
  • Senast inloggad: 2019-07-15, 20:58
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ingemar och Christina,
I Helena Bengtsdotters vigselnotis står hennes föräldrar angivna. De var Bengt Andersson och Maria Andersdotter.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2013-09-27, 08:25
Svar #20

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6090
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 05:32
    • Visa profil
Jo, Sven-Ove, jag har sett det, men det ledde ändå inte framåt.
Eagle

2013-12-01, 14:22
Svar #21

Utloggad arnander_

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-06-08, 20:35
    • Visa profil
Jag söker födelsesocken för min farfars fars mormors farfar Håkan Arnander född 1730 Västegötland. Han flyttade till Uppsala omkring 1750 och var organist 1759 tills sin död 1800 Heliga trefaldighetskyrkan Uppsala.  
 
Det vore intressant att få redan på i vilken soken Västergötland han föddes och var hette fadern  
Källor Uppsala, H. trefaldighet husförhör AIb:1 s.33 AIb:2 sid 40,  
AIb:3 sid 30, AIb:4 s.25.

2013-12-11, 17:02
Svar #22

Utloggad krifr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 18:07
    • Visa profil
Hej!
 
Jag födelseort för medlemmarna i följande familj som flyttade 1765 från Skaraborgs län till Lilla Mollungen, Od(P):
 
Jonas Gunnarsson f 1726 d 1809 i Od
h Anna Börjesdotter f ? d 1785 i Od
d Stina f 1759 okänd ort levde 1809 nämnd i faderns bouppteckning, bara funnen där
d Maria f 1764 okänd ort i Skaraborgs län d 1837 i Stenunga Käregård,Hudene(P)

2014-02-02, 19:50
Svar #23

Utloggad pudding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2019-05-25, 00:38
    • Visa profil
Hej
 
En gosse vid namn Anders Johan föds i Ljungarum/Sanna (F-län) 1798 3/8, se Ljungarum C:3 (1793-1869)bild 18/sid 27. Denne gosse, vilket framgår av Ljungarum/Sanna A1:5 (1816-1825) bild 10/sid 1, flyttar år 1818 till Västergötland utan närmare geografisk beskrivning och benämnes då bara såsom Anders. Att gå igenom samtliga luntor gällande Västergötland aktuellt år skulle innebära ett enormt Sisyfosarbete, varför jag stillsamt undrar över om någon har någon som helst kunskap om var denne Anders Johan/Anders hamnar i Västergötland?
 
I ö en trevlig afton och tack på förhand vid tillfälle.
 
Vänligen/Lennart
Norra Sandsjö (F-län)

2014-02-02, 20:05
Svar #24

Utloggad pudding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2019-05-25, 00:38
    • Visa profil
Hej, igen
 
Kanske skall tillflika att gossens efternamn, se efterlysningen ovan, är Johansson och fallen efter postiljonen Johannes Hultman och Hedvig Osbäck.
 
Vänligen/Lennart
Norra Sandsjö

2014-02-06, 16:06
Svar #25

Utloggad esse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 22:17
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har tappat kontakten med ett par soldater från Hemsjö. Det gäller Anders Rydberg, tidigare Larsson, som var soldat på Ryd Skattegården under perioden 1720--1736 ( född ca 1690 i Närke någonstans) och Harald Tängqvist, tidigare Månsson, som var soldat på Ryd Kiempegården under perioden 1712--1729 (Född ca 1688 någonstans i Västergötland). Efter det att de fått avsked från sin tjänst är de båda som bortblåsta från Hemsjö. De här soldaterna är av ett speciellt intresse varför jag hemskt gärna skulle vilja veta vart de tog vägen för att kunna få fram lite uppgifter om deras familjer också. Den kunskapen är näst intill obefintlig. Med all sannolikhet har de lämnat Hemsjö.
Finns det till äventyrs någon där ute bland alla forskare som har eller kan få fram något i detta ärende vore jag kolossalt tacksam.
 
Med bästa hälsningar
Leif Essefjord

2014-02-20, 19:47
Svar #26

Utloggad helenabl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 06:37
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker födelseort/socken och notisen i kyrkböckerna för Petter Wahlberg född 1802-10-06 Västergötland, död 1857-05-20 Grötlingbo, Gotland. Petter Wahlberg var bryggare i Visby och gift med Catharina Dorothea Malmström, född 1799-08-18, Visby, död 1852-08-19 Visby, Gotland. Jag har hittat honom i Visby husförhörslängd [1/70 1848-1856, bild 226/sid 430, Riksarkivet SVAR.] I längden för födelseort står endast Västergötland. Socken/församling står inte angivet. Skulle verkligen uppskatta om jag kunde få hjälp att spåra min farfars morfar.  
 
Vänligen
Helena

2014-02-20, 23:49
Svar #27

Ulla Bagge

Petter Wahlberg,f 1802 6/1 färgaregesäll, om det nu är samma person, kom från Stockholm 1813 och född uti Westergarn enligt denna attest:
Visby domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Bilagor till inflyttningslängden, SE/ViLA/23085/H II a/8 (1824-1825), bildid: C0073298_00346
 
Och här står att bryggaren var född 1802 6/1
Visby domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ViLA/23085/A I/70 (1848-1856), bildid: C0073246_00226

2014-02-21, 06:17
Svar #28

Utloggad helenabl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 06:37
    • Visa profil
Tack så mycket Ulla!  
 
Vilket jobb med att hitta Petter Wahlberg i flyttbilagan! Det kan mycket möjligt vara han. Jag känner inte till om han var färgaregesäll i sin ungdom. Vet att han var bryggare, och slutade sina dagar som lumphandlare.
 
Ja, nu ser jag i böckerna att Petter Wahlberg var född den 6/1 1802. Jag har tittat i Västergarns födelsebok och hittat en Petrus Wahlberg född den den 12:e februari 1802. Det kan tänkas vara rätt person, rätt årtal men datum stämmer ej. Föräldrarna kan tänkas vara rätt. Jag har en släkting som släktforskade för flera år sedan som noterade att Petter Wahlbergs far var Lars Wahlberg, styrman och modern Maria Kollberg (dock utan födelseort eller årtal). I Västergarns födelsenotis den 12:e februari 1802 anges föräldrarna vara capit. Pehr Wahlberg (fel förnamn)och Madame Maria Helena Kollberg. Det är väldigt nära men stämmer ändå inte. I our family genealogy pages har de också tolkat informationen som Västergötland för Petter Wahlberg. Den övriga informationen där är rätt angående hans hustru och barn. Även i Visby husförhörslängd 1/71 år 1857-1860 bild 412/sid 873 ser det ut som det kan stå Västergötland. Blir inte klok på detta.
 
Vänligen
Helena

2014-02-21, 15:13
Svar #29

Utloggad lzachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1457
  • Senast inloggad: 2019-03-18, 15:17
    • Visa profil
Hans H,
För mig verkar Arnander vara ett släktnamn och Haguin (Håkan) Arnanders far kan tänkas ha samma efternamn. Om du inte får något bättre tips så föreslår jag att du försöker hitta vart komminister Anders (Andreas) Arnander flyttar från Källsjö. Där får han två barn enligt Slaktdata.org. Sonen Theodor den 1 maj 1717 och dottern Marta 26 mar 1720. Dessa båda har modern Bengta Schyring och föds i Böke.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna