ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidavad  (läst 1289 gånger)

2002-11-12, 15:03
läst 1289 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej alltihopa,
jag öppnar en ny diskussion för att få hjälp vid söket efter anorna till min fru Birgitta, född Tidholm. Hon kommer från Sverige, jag är tysk. För över 40 år sedan var jag student i Upsala. (Jag hoppas, att ni kan förstå, vad jag vill säga, även om jag använder en litet egendomlig svenska.) Eftersom våra barnbarn börjar att interessera sig för sina svenska rötter, vill jag göra en utredning om deras mormors anor.
 
Birgittas farfar, Johann Ernst Augustsson, vilken senare antog namnet Tidholm, är enligt folksräkningarna 1890 och 1900 född 1876 i Tiavad (=Tidavad), Skarab.län. Hans mor, Maria Kristina Johannsdotter var 1890 redan änka. De 5 barnen, alla med efternamn Augustsson, är födda mellen 1870 och 1877 i Ti(d)avad. Maria Kristina var Arrendator på ”Hule-el.Fogdegården”. Hon är född 1847 i Berg, Skarab.län. Närmare och noggrannare uppgifter hittar Ni i Peter Karlssons inlägg under Västergötland/Hångsdala. Kanske har hon efter 1890 gift om sig med någon som heter Lars eller Larsson, ty mindst två av barnen kaller sig senare Larsson.
 
I gravstenkatalogen har jag hittad, att 1884-03-28 i Ti(d)avad begravdes (Sten Nr. 8) en Johann August med efternamn Roger. Är han kanske Maria Kristinas make och Johann Ernsts far? (Jag vet inte tillräckligt besked om svensk namnsbruk på 1800-talet!)
 
I alla fall skulle jag gärna vilja veta litet mera om Johann Ernst Augustsson Tidholms far och hans familj. Om farfarsfar var gårdsägare i Tidavad är det ju kanske lätt möjligt, att komma ännu längre tillbaka. Efter modern Maria Kristina söker jag väl bäst i Berg.
 
Tack i förväg för allt interesse och hjälpsamhet!
 
Med hjärtliga hälsningar
 
Walter (och Birgitta, som inte bor i samma stad som jag)

2002-11-16, 19:42
Svar #1

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Eftersom Nytt senaste veckan“ hos mig inte fungerar, vill jag upprepa mitt inlägg från 13/11, med tanke att många kanske bara på veckohelgen kommer att bry sig om forumet. Jag hoppas att det finns någon, - såsom jag fick uppleva det i Hångsdala -, som har tillgång till Tidavads födelseböcker och vill titta in för mig efter upgifter till svärfarfars föräldrar, framförallt till fadern, vilken inte levde mera vid folkräkning 1890. Här följer barnaskaran enligt folksräkningen 1890:
Anny Augusta Augustsson f. 1870 Tiavad, H:seg.  
Hilda Margareta Augustsson f. 1871 Tiavad, H:seg.  
Karl Emil Augustsson f. 1874, H:seg.  
Johan Ernst Augustsson f. 1876 Tiavad, H:seg.  
Alma Emilia Augustsson f. 1877 Tiavad, H:seg.  
 
Med vänlig hälsning
 
Walter

2003-11-17, 19:56
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej allihopa igen!
I sista veckan var det ett år sedan jag gjorde mina inlägg, där jag bad om hjälp vid forskningen efter Birgittas farfars far som levde och dog på fogdegården i Tidavad. Nu vill jag i tacksamhet meddela, att jag under det här året med Birgittas anor har nått tillbaka till tidiga 1700-talet. delvis till 1600-talet. Tack vare Eskil Wernersson och Christer Bengtsson och många andra vänliga släktforskare i trakten, och tack vare Skara Bibliotekets personal och alla pastoratsmedarbetare! Birgitta och jag har i september varit i Skaraborgslän och rullade filmer. Början till all framgång skedde dock här i anbytarforum. Och det ville jag tala om här inför de som forskar i Tidavad och runt umkring.
Lycka till!
Walter

2015-08-15, 12:53
Svar #3

Utloggad Moderator Västergötland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En diskussion är flyttad till Läshjälp: http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=29510&post=1415582#POST14 15582. 
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

2015-10-22, 21:40
Svar #4

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Tacksam för hjälp med läsning i Generalmönsterullan/Västgötakavalleri.Personen ifråga är nr61 Anders Handfast
Källa: Generalmönsterrullor - Västgöta kavalleriregemente 545 (1802-1805) Bild 102 (AID: v60359.b102, NAD: SE/KrA/0023)
Tack!
Solveig Jolbäck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna