ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öndesson, Matts i Öndebyn, Bygdeå.  (läst 2295 gånger)

2000-02-24, 10:39
läst 2295 gånger

Rune Edström

Har en Matts Öndesson i Öndebyn, Bygdeå som enl. Agneta Olofsson: Bygdeå byar och gårdar är gift med Margareta Hansdotter, dotter till Hans Andersson och Cecilia Bure.
Databasen ANGUR har att hans hustru ska heta Märta. Inget efternamn.
Hans farfar som även han heter Matts Öndesson har i Agnetas bok ingen hustru, men i ANGUR anges att hon ska heta Märta Hansdotter och vara dotter till Hans Andersson, bonde i Bureå ohh Cecilia Hersesdotter.
Min misstanke är att Hans och Cecilia är samma på både ställena. Och att boken eller databasen är felaktig.Det verkar lite undeligt om både farfar och hans sonson ska vara gift med systrar.
Någon som kan greja ut det?
mvh
rune

2000-02-24, 15:00
Svar #1

Leif Boström

Enligt mina anteckningar är Hans Andersson nämnd 1551-1582 i Bure, Skellefteå lfs. Hans och Cecilia Hersesdotters dotter Mariet Hansdotter var gift med Mats Öndesson, nämnd 1573-1592 i Öndebyn, Bygdeå. Mats var son till Önde Jonsson i Öndebyn, Bygdeå. Mina uppgifter är främst hämtade ur Ulf Lundströms bok Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650.

2000-02-24, 21:10
Svar #2

Rune Edström

Tack Leif.
Hade den Mats som var gift med Mariet en son Jon Mattsson som övertog Öndebyn 3. Han är den siste som är angett årtal på, som är 1630. Enligt AO så heter hans far Önde Mattsson och farfar Matts Öndesson. Han är den siste som finns i Bygdeå byar och gårdar. Du har att fadern ska heta Önde Jonsson. Har du nånting om hans farfars namn, som ju bör vara Jon.
mvh
rune

2000-02-25, 11:13
Svar #3

Leif Boström

Jag har antecknat att Mats Öndesson hade sonen Jon i Öndebyn och sonsonen Önde Jonsson i Degernäs. Mats farfar Jon Öndesson är nämnd 1539-1549 i Öndebyn.

2000-02-25, 19:00
Svar #4

Rune Edström

Tack igen Leif.
Då var alltså AO mer trolig. Då står valet mellan Matts eller Jon.
rune

2000-02-26, 13:55
Svar #5

Gun Jonsson

Hej!
I Södra Vbtns släktforskares medlemstidning, skrev Ulf Lundström en artikel rörande Önde och Öndebyn (1997). Här står bl.a som följer:
Enligt Johannes Bureus: Om Bura namn och ätt, har Hans Andersson och Cecilia Hersedotter i Bureå, en dotter Mariet som är gift med Mats Örjansson i Öndebyn i Bygdeå socken. Paret har sönerna Hans och Önde Matsson.
 
Många slälktforskare tycks vara eniga om att Bureus felaktigt skrivit Örjansson, det rätta namnet bör vara Öndesson.
 
Jag förutsätter att Bureus för övrigt är rätt informerad och då borde det vara Mats Öndesson d.ä som är gift med Hans Anderssons och Cecilia Bures dotter
 
Matts Öndesson d.y (nämndeman) hade sönerna; Nils, Erik och Jon.
 
Matts Öndesson den äldres far kan ha varit Önde Jonsson. Som i sin tur kan ha varit en son till Jon Öndesson som finns i jordaboken för Öndebyn 1543. Han kan i sin tur vara en son till Önde, omnämnd i Stockholm stads tänkebok 1498.
Men, det torde vara svårt att bevisa Matts d.ä härstamning.

2000-02-26, 19:13
Svar #6

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Snälla ni!
Hjälp mig, jag hänger inte med i svängarna. Av  
fredagens diskussion verkar det som om det bara  
fanns plats för en enda Matts Öndesson - och han  
var far till Jon 1630 (följden: Jon- Önde- Matts-  
Jon- (Önde i Degernäs)).  
Men förstår jag Gun skall det troligast vara Jon  
(1543)- Önde- Matts d.ä.(1573)- Önde- Matts d.y.-  
Jon(1630), och att Agneta Olofsson placerat  
Cecilia vid fel Matts.  
Är den Matts Leif nämner en sammanblandning av de  
båda???
Och vem är Önde i Degerbyn? Son till Jon(1630)???

2000-02-26, 20:36
Svar #7

Rune Edström

Hej
Det här börjar bli intressant. Hoppas vi får till det.
Enligt AO:Jon Mattsson- Matts Öndesson d.y. gift med Margareta Hansdotter - Önde Mattsson- Matts Öndesson d.ä.
Enl. Angur: Jon Mattsson - Matts Öndesson d.y. gift med Märta - Önde Mattsson - Matts Öndesson d.ä. gift med Märta Hansdotter
Märtas syskon Nils Hansson gift med Kjellög Larsdotter och Anna Hansdotter Buraea gift med Nils Svensson i Skråmträsk.
Båda Matts verkar ju ha varit nämdemän.
 
Som det verkar nu är det ju d.ä. som var gift med Mariet (Märta),så då var Angur mer trolig.
mvh
rune

2000-02-29, 11:25
Svar #8

Leif Boström

Det troliga är att jag blandat ihop de två Mats Öndessönerna. Jag har inte antecknat mina källor för Mats barn och barnbarn. Johan Bure nämner endast Hans och Önde som söner till Mats Örjansson (dvs Mats Öndesson d ä). Om Jon Matsson nämnd 1630 är sonsons son till Mats Öndesson d ä (nämnd 1573-1592) så verkar det vara lite väl nära mellan generationerna. Det normala är att det är minst 30 år mellan varje generation. Jon Matsson bör vara född senast 1610. Det skulle innebära att Mats Öndesson d ä skulle vara född senast 1520. Det skulle kunna vara så att Mats Öndesson d ä är bror till Jon Öndesson nämnd 1539-1549 istället för sonson.

2000-02-29, 21:05
Svar #9

Rune Edström

Hej
Skulle behöva under vilka år mellan 1582-1630 som Önde Matsson och Mats Öndesson var skrivna för Öndebyn 3 i Bygdeå.
Finns någon bok som anger det? Eller finns någon som har det i datan?
mvh
rune

2000-03-09, 20:06
Svar #10

Leif Boström

Jag har studerat några spridda skattelängder för Bygdeå socken. Önde Matsson har jag inte hittat nämnd i någon av dem. Mats Öndesson nämns 1571-1620 i de skatteländer jag studerat, hustru Mariet 1625, Jon Matsson 1640-1667 och Mats Jonsson 1669-1695. Jag är ganska övertygad om att Mats Öndesson är son till Önde Jonsson och att de två Mats Öndessöner som nämnts i ovanstående diskussion är samma person. Det verkar stämma bäst med när personerna kan tänkas vara födda.

2000-03-10, 09:54
Svar #11

Leif Boström

Jon Matsson nämns i roteringslängd 1630, vilket innebär att han senast är född 1615. Eftersom han inte nämns i tiondelängd 1625, då istället hustru Mariet nämns, så är han möjligen inte född före 1610. Då bör hans mor vara född tidigast 1570 och senast omkring 1590.
 
Mats Öndesson bör vara född senast 1550 eftersom han nämns vid Älvsborgs lösen 1571. Möjligen skulle han kunna vara född omkring 1540, sonen Önde omkring 1565, en sonson Mats Öndesson omkring 1590 och Jon Matsson omkring 1615. Så det är möjligt med två Mats Öndessöner.
 
En invändning är att Johan Bure då borde ha tagit med även Mats Öndesson d y i sin släktsammanställning eftersom han gjorde sin resa omring 1600.
 
Men min teori med endast en Mats Öndesson får till följd att det var en stor åldersskillnad mellan makarna och att Mats Öndesson inte kan ha gift sig med Mariet Hansdotter förrän omkring 1590, trots att han nämns i skattelängder från 1571. Det verkar inte heller så troligt.

2000-03-10, 20:40
Svar #12

Gun Jonsson

Leif
Jag har använt mig av föjande litteratur och skrifter:
 
Bygdeå- Nysätras släktforskares medlemstidning Åtabak nr 2, 1995, artikel om Åkulla- släkten.
Åtabak nr 1, 1996, stamtavla från bonden Matts Öndesson.  
Åtabak nr 2, 1996, artikel om Önde- släkten.
Släkten nr 2, 1997, Ulf Lundströms artikel, som jag nämnt tidigare.
Dessa tidningar finns att låna i inbunden form från Stadsbiblioteket i Umeå.
 
Utskrivning och utsugning: produktion och reproduktion i Bygdeå 1620- 1640; Jan Lindegren (1988).
Bygdeå byar och gårdar 1600- 1800; Agneta Olofsson (1993). Nils Matsson hittar man i Skinnarbyn och Åkulla i dessa böcker.
 
I Ulf Lundströms bok som du också nämner står det att Nils Hansson år 1561 fick böta vid vintertinget.  Han var bror till Mariet Hansdotter och borde vid detta tillfälle varit närmare 20 år, dvs f. omkr. 1540.
 
Jon Mattson var enligt D. Brömster i Åtabak nr 2, 1996, klockare år 1628.

2000-03-11, 11:51
Svar #13

Rune Edström

Hej
Tack Gun och Leif. Tycker att ni fått till det, så att det bör vara 2 Matts Öndesson, som det handlar om. Alltså att det var d. ä. som var gift med Mariet.
rune

2000-03-16, 21:39
Svar #14

Gun Jonsson

Det finns även uppgifter om Önde- släkten hos Mossberg. Marjeta Hansdotter var enligt honom gift med Matts d.ä.
Sonsonen Matts hustru hette Mariet, allt enligt det handskrivna materialet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna