ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 februari, 2006  (läst 2859 gånger)

1999-02-03, 02:28
läst 2859 gånger

Erik Holmlund

Jag söker efter förfäderna till lantmajoren
Mårten Nyman f.1635 d.17151011
1672 nämns han som volontär vid livgardet
1679 blir han löjtnant vid Västerbottens regemente
Han bor på Gammelbyn nr 3, Burträsk.
 
Jag söker även efter förfäderna till hans hustru
Sara Abrahamsdotter Krook
 
tack på förhand
/Erik Holmlund, Umeå

1999-02-22, 18:41
Svar #1

Utloggad Ninja Kjell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mårten Nyman.
Hans far kan vara Henrik Nyman ( Tillnamn 1611Neuman)från Stockholm arbetade i  
Kungens tjänst gjorde många resor till Norrland lämnade även en son efter sig. Men helt säker är jag inte...
 Men säker är jag på att Sara Abrahamsdotters far är Abraham Krook från Lövånger..

1999-02-22, 21:55
Svar #2

Erik Holmlund

Stort tack för upplysningarna, Kjell!
 
Jag ska kolla upp Abraham Krook. Vad mer vet du
om honom? Jag har forskat lite i Lövånger men
inte stött på namnet Krook förr. Var han månne präst?
 
Oerhört tacksam för spåret om Henrik Nyman.  
Om du vet något mer om Henrik Nyman så skulle jag hemskt gärna vilja ta del av det. Uppgifter som födelse/död/gift etc. Du säger att han arbetade i Kungens tjänst. Vad var hans tjänst, mer specifikt? Vem var Mårten Nymans mor?  
 
med vänliga hälsningar
/Erik Holmlund

1999-02-24, 09:36
Svar #3

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Erik! Jag vet inte om du är intresserad av tidigare Nyman eller om det ens är släkt men född i Lövånger fanns en Carl Fredrik Nyman. Han var smed och lärde hos E. Linderoth d.y. i Umeå. Burskap i Umeå 1846-10-08. Han stämplade 1846-1874. Död 1874-03-18. Änkan Gustava Sofia Albertina Ryman f.1830 stämplade 1874-1875 med (vad jag antar) makens stämpel och från 1876 med egen stämpel.
Källa: Svenskt silversmide av Kerstin Holmqvist.

1999-02-25, 21:48
Svar #4

Erik Holmlund

Jill.  
Med all respekt för ditt goda uppsåt att vara hjälpsam, men jag är inte det minsta intresserad av nån Nyman som levde 200 år senare än personen jag frågar efter i min efterlysning.  
 
Läs frågan innan du bemödar dig att besvara den.
Kanske finns det ett samband mellan din Nyman och min Nyman, fast jag skulle säga att chansen är mikroskopisk eftersom Nyman är ett av de vanligaste efternamnen (borträknat patronymikon) i hela Sverige. Och finns det ett samband så är jag som sagt helt totalt ointresserad.
 
Inlägg som inte rimligen har någon direkt anknytning till efterlysningen saknar relevans för diskussionen. Läs frågorna. Har du något som skulle kunna tänkas bidra till att besvara frågorna/efterlysningarna så skriv ett svar. Annars, skriv ingenting.  
 
Nu lät jag kanske grinig, men det må vara hänt.
 
med vänliga hälsningar
 
/Erik Holmlund

1999-02-26, 08:53
Svar #5

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Jag försöker hjälpa en vän som kört fast på Nyman och tänkte att det skadar ju inte att fråga, för jag såg ett halmstrå där att kanske kanske med en fruktansvärd tur så hade du redan denna Nyman i din databas och då hade vi också kunnat bistså med  en del Nymanuppgifter. Jag tog fel och ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag besvärade dig och för att du behövde ta dig tid att läsa mitt korkade inlägg.  
 
Mvh
Jill

1999-09-06, 22:11
Svar #6

Astrid Ytter

Hej Erik och Ninja.
Hemkommen från en resa i Burträsk med omnejd, där jag fick uppgifter ang. min farmors anor,så finner jag denna diskution. Läste den redan i våras, utan att då känna till att denne Mårten Nyman var min fm ff ff mf genom hans dotter Sara 1683-1700.
 
Uppgifter ang. Henrik Nyman m. Hustru och  
               Abraham Krook m. Hustru är därför av stort intresse även för mig.
Hälsningar Astrid Ytter, Nora (T).

2001-05-28, 21:20
Svar #7

Youcef Taalbi

Hej!
Jag ser att den här diskussionen är gammal men hoppas att jag ändå kan få svar på mina frågor.
Jag har kollat lite här och var efter Mårten Nyman  bl.a. i Kenneth Mossbergs soldatregister, men jag har inte hittat var han kom ifrån innan han kom till Bygdeträsk.  
Det här är vad jag har hittat (mer exakta datum har jag inte här just nu):
1672 Volontär vid livgardet
1675 Förare
1676 Slaget vid Halmstad, bataljen vid Lund, erövringen av Helsingborg
1677 Fältväbel, slaget vid Landskrona
1678 Erövringen av Beckholmen vid Kristianstad, var med när skansen vid Rönneberga intogs av fienden.
1679 Löjtnant vid Västerbottens regemente
1700 Kaptenlöjtnant
1701-06 Fälttågen i Polen, belägringen av Thorn, slagen vid Duena, Punitz och Fraustadt
1704 Premierkapten
1706 Lantmajor
 
Jag tänkte fråga om någon har hittat mer om hans ursprung nuy eftersom att det var ett tag sedan ni diskuterade Mårten och samtidigt om Johan Persson och Sara Nyman (Mårtens dotter) hade en dotter (Märta) som föddes 1709 i Gammelbyn nr 3.
Märta Johansdotter gifte sig senare med Nils Andersson och de födde sonen Johan Nilsson 1736 i Gammelbyn nr 3.
Jag har länge misstänkt att Märta är Johan Perssons dotter men har inga riktiga uppgifter om att det verkligen stämmer.
Dock är det väl troligt eftersom att JOhan Nilsson föddes på Gammelbyn 3 som Johan Persson och Sara Nyman hade ägt mindre än 30 år tidigare.
 
MVH Youcef

2001-05-28, 21:29
Svar #8

Youcef

Förresten vad innebär det exakt att vara LANTmajor?
 
MVH Youcef

2002-07-06, 23:11
Svar #9

Erik Holmlund

Jag tror att Lantmajor innebär att man var ledare för en militär enhet som kallades lantvärn, som inte var utbildade militärer såsom t.ex. de indelta soldaterna utan mer liknande dagens hemvärn.

2003-01-05, 22:08
Svar #10

Barbro Söderman

Det finns ju en liten avlägsen chans att din Neuman är släkt med Eric Neuman från Livland, som bör ha varit ganska jämngammal med Henrik. Eriks son Mårten var ju handelsman i Stockholm. Erik lär urpsrungligen ha kommit från Ingermanland, via Livland, till Sverige. Jag ska just restaurera min forskning en del och kommer att få gå igenom en del material på nytt, om jag stöter på en Henrik kan jag höra av mig.  
mvh
Barbro Söderman

2003-01-06, 18:38
Svar #11

Utloggad Marianne Granberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2012-10-23, 16:01
    • Visa profil
Henric Neuman Fältväbel finns omnämnd i Livenia A 2:1 Volym 28.
Han finns inte med i Personregistret mellan 1523-1630 i Boken Almqwist i Sverige.
Finns inte med i Hovstatsregistret ej heller klädkammarregistret
Han har inte arbetat som kungens tjänsteman.
Uppgifterna kommer från Kungliga arkivet och Kungliga biblioteket.
Krigsarkivet nästa.
Kan kanske vara till någon hjälp.
Det ar min ana också.

2003-06-02, 03:27
Svar #12

Erik Holmlund

Oj, den här diskussionen har jag glömt att bevaka. Tack Marianne och Barbro för era svar.
Att Henrik Neuman skulle vara far till Mårten Nyman är ännu inte bevisat. Jag har inte haft möjlighet att rota i arkiv efter Henrik Neuman. De uppgifter som kommit fram om Henrik Nyman/Neuman är mycket intressanta. Fanns det t.o.m. flera Henrik Nyman/Neuman ?
 
En sak som är intressant är dock att Mårten Nymans enda kända barn, Sara Nyman g.m. Johan Persson, döper en av sina söner till Henrik. Även i nästa led kan man se att dopnamnet Henrik återkommer. Åtminstone två barnbarn till Sara Nyman döps till Henrik. Att Mårten Nymans far skulle ha hetat Henrik förefaller sannolikt.  
 
Jag sprang på en annan intressant uppgift i en antavla som jag hittade på nätet. En dotter till Sara Nyman bar vidare på sin mors efternamn och kallade sig Magdalena Nyman Vislander(varifrån kom namnet Vislander?) och gifte sig med en Peter Berggren i Kalmar län. Det måste ha varit mycket ovanligt att bonddöttrar från Burträsk i Västerbotten gifte sig så långt bort som i Kalmar.
Kanske hade familjen (via Nyman-grenen ?) långväga kontakter i södra Sverige?
 
länk
 
mvh
Erik, Skellefteå

2003-06-02, 03:33
Svar #13

Erik Holmlund

Marianne> Livenia? Vad är det för något? Och vilka personer fanns upptagna där? Och vad är tidpunkten för när Henric Neuman omnämns?

2003-06-02, 16:15
Svar #14

Erik Holmlund

Hej igen.  
 
Jag hittade just en annan diskussion på Anbytarforum som handlar om Henrik Nyman, handlande i Stockholm på 1500-1600-talet. Den har olyckligtvis hamnat i den finska sektion, p.g.a. att han enligt vissa källor påståtts bo i Åbo. Detta var tydligen fel. Han nämns ska ha haft två döttrar. Anna Nyman, gift med en Carl Bildstein och Ingrid Nyman, gift med en William Heij (Hay), den sistnämnde handlande i Stockholm.
 
Kan denne Henrik Nyman, handlande, vara samma man som nämns som Henrik Neuman 1611? Och är denne Henrik Nyman samme man som nämns i Livenia? Och om två döttrar är kända till namnet kanske ytterligare barn också är kända? Många frågor...
 
Länk till diskussionen om Henrik Nyman:
 
länk
 
mvh
Erik Holmlund, Skellefteå

2005-03-10, 13:26
Svar #15

Lars

Hallå! Nu var det länge sedan det var liv i denna sida,men någon kanske läser detta ändå. Jag har anor bak till Gammelbyn,Burträsk,bl a till Olof Eliasson f 1707 Gammelbyn gm Elisabet Danielsdotter f 1671.10,d 1739 Gamelbyn.De hade en mängd barn och bl a ev.en Olof Olofsson,Gammelbyn.Hans mormor nämns i dmb 1722 Sara Krok. Sara Abrahamsdr Kro(o)k och Nyman var ju bos Bygdeträsk åtm 1683-91,Gammelbyn 1697-1715(1722).Så det passar ju in på Olof Olofsson i Gammelbyn. Elisabets,1671,svärföräldr Elias Månsson och Anna?Olofsdotter från Bygdeträsk. Vid detta tyder det på att Sara A Krok var gift med en Daniel tidigare,träffat Nyman efter att denne kom tll Västerbotten 1679. Vänligen Lars

2005-10-24, 23:29
Svar #16

Josef Taalbi

Hej! Jag har på en hemsida funnit en släkt Nyman från Stockholm inom vilken namnet Mårten figurerar flitigt. Kanske är detta släkten som Mårten Nyman kommer ifrån?
 
Adressen är:  
http://www.adelsvapen.com/genealogi/Nyman_i_Stockholm_och_Sm%E5land
 
Ett förslag är att vår Mårten Nyman skulle kunna vara son till släkttavlans anfader Hans Neuman eller dennes son Hans Neuman d.y.. Visserligen ser jag ju att namnet Mårten enligt denna tabell, kommer in i släkten via Christoffer Nymans hustru Brita Knutsdotter (vars mor hette Carin Mårtensdotter), men det ena utesluter ju inte det andra i detta fall.
 
MVH Josef

2005-10-24, 23:42
Svar #17

Josef Taalbi

Angående Lars inlägg, vill jag säga att det är intressant information. Frågan är ju bara vem denna Daniel kan tänkas ha varit. Då det inte verkar finnas någon Abraham Krook i Lövånger, mig veterligen, kan man ju spekulera i om denna Daniel kanske hette Krook. (Namnet figurerar exempelvis i prästsläkten Krook från Småland.) Frågan är ju bara om det finns belägg i kyrkoböckerna om det dels fanns någon Daniel Krook som skulle kunna passa in, dels om det fanns någon Daniel över huvud som var gift med en Sara, och som dog mellan 1671 och 1674 (då Sara och Mårten skulle ha gift sig i Stockholm).  Angående denne okände Abraham Krook, verkar det f.ö. troligt att denne i själva verket inte hette Krook, utan Abraham Persson och var son till Per Isaksson i Kräkånger, Lövånger (AC). (Tog han sig ett efternamn kanske Krook var bättre än kräk iofs :-P)

2005-12-16, 20:37
Svar #18

Lars

Hallå Josef! Roligt att se någon som tagit notis om mina teorier kring Sara Abrahamsdotter Krok och hennes dotter Elisabet Danielsdotters anor.  Jag är precis som du inne på att Sara är dotter till Abraham Persson i Kräkånger(se mitt inlägg på Burträsk 10 mars 2005 för mer ingående analys).  Nu har det ju gått ett par månader sedan du skrev Josef,jag ber om ursäkt att jag inte har sett det tidigare.Urskuldar mig med att jag segade ur då ingen till synes noterade under ett halvår,vare sig här eller Burträsk,då eller sedan. Jag undrar om du har hittat något i denna,för mig,intressanta fråga?  Mvh Lars

2006-02-03, 12:20
Svar #19

Nils Olofsson

Mårten Nyman, Kaptenlöjtnant skrev brev till greven Reinhold Johan von Fersen år 1701.
Brevet finns i Stafsundsarkivet. Reinhold Johan von Fersen. (RA/720807.028) volym 20  
 
Eventuellt är det samme Mårten som skrev brev till Magnus Gabriel de la Gardie från Paris 1674 i juli.
Brevet finns i de la Gardieska samlingen. Magnus Gabriel de la Gardies samling. (RA/720222.006) volym E1511
 
Kanske går det att hitta ledtrådar om Mårtens ursprung i dessa brev. All forskning i bestånden sker på plats i Riksarkivet. Fjärrlån till andra institutioner beviljas ej vilket omöjliggör det för mig att forska vidare.
Frågor kan ställas till rolf.linde@riksarkivet.ra.se.
 
/Nils

2006-02-06, 11:19
Svar #20

Josef Taalbi

Hej Lars och Nils! Till Lars vill jag säga att jag nog är lika seg själv. Dessvärre har jag inte funnit något nytt på denna front heller.  Vad gäller Mårten Nyman vet jag att det funnits åtminstone tre samtida varav en är omnämnd på hemsidan som jag refererat till tidigare, och varav en var lärd (mer specifikt kommer jag inte ihåg) och skrev böckerna Oratio de conservanda lingvae patriae integritate 1664 samt översatte  Apuleius bok som på (gammal) svenska fick heta Then vnderskiöne Psyche 1666.  Huruvida den Mårten Nyman som vi eftersöker befann sig i Paris 1674 och därifrån skrev ett brev till de la Gardie låter ju intressant. Men med tanke på att han då torde varit i Stockholm och tjänstgjort som volontär (fram t.o.m. 1675 då han blev livgardets förare) verkar det osannolikt. Det är isåfall mer sannolikt att det var någon av de andra samtida Mårten Nyman. Men det kanske är värt att kolla upp dock, man vet ju aldrig!  Däremot torde det ju vara utom tvivel att det var denne Mårten Nyman som skrev brev till von Fersen, om han omnämns som kaptenlöjtnant. Så, tack för tipset. Dessvärre bor jag inte i Stockholm...  Borde man f.ö. inte kunna be dem kopiera mikrokorten? Kanske är lite annat än att kopiera tidskrifter iofs.  MVH Josef

2006-02-06, 15:04
Svar #21

Lars

Tjenare Josef! (Titta,nu var man på hugget...) Jag funderar på en sak angående Sara.Om hon gifte sig med Mårten i Stockholm 1674 och de tog sig till Västerbotten först 1679,vad är det då,om man bortser från min teori om att Sara skulle vara dotter till Abraham Persson i Kråkånger,som talar för att Sara kom ifrån Västerbotten och inte varit gift med någon Daniel(Krook?) i södrare trakter,exempelvis då Småland.Att det därav inte går att hitta hennes dotter(frgm1)Elisabet 1671 häroppe. Skulle vara intressant att höra om någon av Daniel Krook i Småland fanns tillgänglig då och kanske tom gift med någon Sara.Man kan ju också tänka sig att om Daniel var av prästsläkt och Elisabet inte var avlat i äktenskap,att mor Sara och dottern blev bortskickade då de inte var godkända,men då kanske å andra sidan inte Sara skulle fått med sig något Krook som tillnamn.Det är nog mer sannolikt i sådana fall att det hade varit något gifte och att Daniel dog,gammal som ung-kan ju ha varit en del äldre än Sara.  Finns det någon uppgift som sägs om Sara för hennes och Mårtens gifte i Stockholm.  Tar gärna emot synpunkter eller uppgifter,också om eventualiteter nere i söder. Mvh Lars

2006-02-10, 10:12
Svar #22

Nils Olofsson

I personregister till domböcker i nuvarande Västerbottens län på SVAR kan man se att Mårten är flitigt omnämnd. Kanske finns släktskaps ledtrådar att inhämta där.
 
Mårten är omnämnd i domböcker i Villvattnet, Lövånger 1684-04-10 ?26, 1698-08-25 ?16 samt 1699-04-05 ?16,17,30.
 
I Skellefteå/Burträsk sn 1697-02-22/25 ?11, 1697-11-15 ?15 samt 1698-03-09/12 ?13.  
 
Även Mårten Ryman? Lövånger 1681 ?4.

2006-02-11, 02:08
Svar #23

Josef Taalbi

Hej Lars! Mig veterligen finns det inga egentliga belägg för att Sara ska ha kommit ifrån Västerbotten. Har aldrig sett förstahandskällor som visar på det, utan endast fått höra/läsa att det är så.  Vad gäller Daniel Krook har jag också en fundering: Om denna Daniel, verkligen hette Krook, borde ju Elisabeth Danielsdotter rimligtvis antagit det namnet. Mig veterligen omnämns hon aldrig som Elisabeth Danielsdotter Krook, varför det kanske ändå är så att det var Sara som bar namnet.   Enligt http://web.telia.com/~u11106381/anna2e36/4_55.htm fanns en Abrahamus Krook som föddes 1644 (som fick en son som hette Daniel). Detta torde dock inte varit Saras far då hon isåfall tidigast kunde ha fötts 1664, vilket ju är uppenbart orimligt! Jag har inte funnit någon annan lämplig Abraham eller Daniel. Saker och ting verkar alltså trots allt tala för att Saras far skulle varit Abraham Persson - även om det inte heller verkar finnas ordentliga belägg för det.   MVH Josef

2006-02-13, 15:09
Svar #24

Lars

Hallå Josef! Nej,det är nog så att i alla fall att Sara Krok kommer från Västerbotten och Gammelbyn.  Sara Kroks dotter Elisabet Danielsdotter föds 1671.10,i första hands antagande möjligen Gammelbyn(eller möjligen Bygdeträsk). Elisabets make Olof Eliasson är född/bonde/död i Gammelbyn.  Det att Sara och Mårten Nyman är bosatta i Bygdeträsk 1683-91,då även Olof Eliasson är vid tiden(sann.)är boende där-fadern Elias Månsson bonde/tolvman där n 1686-och Gammelbyn åtm fr 1697,då Olof är bonde där åtm fr 1695,är lite uppgifter.   Abraham har som sagt dotter Karin f 1650 i Gammelbyn,bosatt Åbyn 17 och död 1727 och ytterligare dotter bosatt i Åbyn nr 4. Abraham själv är sannolikt född i Gammelbyn,då hans far Per Isaksson är bonde där 1610-1625.  Mvh Lars

2006-02-23, 00:58
Svar #25

Lars

Hej igen. Krok var ju soldatnamn vid tiden i Umeå lfs.Kanske finns Saras fader där att finna? Tyvärr verkar det svårt att komma bortom 1700 där ang det... Mvh Lars

2006-02-23, 11:37
Svar #26

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Erik,  
mfl vi har en gemensan släktig i Mårten Nyman, jag tänkte skriva ner det jag har om honom det mestra är kanske gamal skåpmat men det som ev är nytt är historian nedan om Mårten Nyman finns i  Bertil Steckz?ns bok Västerbottens regemente, Officerare till år 1841 som trycktes 1955.
där kanske också svaret finns till hans föräldrar har själv inte hunnti kolla det pga att jag är mitt i flytten.  
 
fakta ..
Mårten Nyman ,Han nämns år 1672  som volontär vid livgardet .han var  officerare i Västerbottens Regemente.samt Förare därest.år 1675 och Fältväbel år 1677,Löjtnant  den 13-08-1679 vid Västerbottens. Regemente.Kapten löjtnant.den 16-18-1700 ,Sekundkapten  22-01-1703,Avsked den  01-03-1706 av blessyrer,Lantmajor den 16-06-1706,Penssion den 27-06-1712 Död den 11-11-1715 i Bygdeträsk, bosatt i  Gammelbyn nr 3 i Burträsk ett tag.
 
Dombok 1707: Kapten Nymans hustru Sara Abrahamsdotter hennes dotter Sara Johansdotter gift med johan Pärsson  (i Gammelbyn) Abraham Nilsson hustru Malin  Christiensdotter. Egen som med förra mannen Päder Pädersson hennes styvson Pär Mickelsson hennes dotter Sara Nyman.
-------------------------------------------------
 
År 1686 fick Löjtnant Mårten Nyman vid Lövångerskompani och hans hustru Sara Abrahamsdotter Hemmanet Vallen i Bygdeträsk som tilldess var kronoägt ,dom ägde alltså hemmanet under sin livstid efter kungligt brev,
han lyckades ej få hemmanet tillstånd utan vanbrukade det på grund av de många krigs inkallelserna, Mårten Nyman hade kyrkans förtroende och fick låna 60 daler under två år. 1708 beskrevs han så här i kyrkans räkenskaper Gamle Kapten Mårten Nyman ,ädel och tapper. han var Major vid sin död 1715  när han avled på sin gård i Bygdeträsk.
Utdrag av Bygdeträskboken sidan 389 Den tappre Krigaren Mårten Nyman
Mårten Nyman föddes 1635 och kom i Livgardets tjänst 1672 samma år som Karl XL blev myndighetsförklarad och därmed Sveriges konung. Tre år senare avancerade Nyman till Livgardets förare.
Så förklarade Danmark- Norge krig mot Sverige och Mårten Nyman och hans mannar kommenderades 1676 till Skåne som danskarna återtagit från Sverige. Där var han med och jagade bort danskarna från   Möllevare brygga. Sedan fortsatte kriget och Nyman var med vid slaget i Halmstad och vinterbataljen vid Lund. Den var hård med många sammandrabbningar mellan de svenska och danska härarna.
Slaget vid Lund avslutades den 4- 12 1876 då danskarna måste fly. Hälften av de stridande låg kvar på slagfältet men Mårten Nyman klarade si. Han var även med i kommenderingen som intog Hälsingborg.
Som fältväbel (underofficer som sköte polisgöromål vid infanteriet) var Nyman 1677 med vid slaget vid Landskrona och året efter kommenderades han med dem som intog Beckholmen vid Kristianstad.
När sedan skansen vid Rönneberga intogs av fienden var han även med där.
Den 13- 8 1679 blev Mårten nyman löjtnant vid Lövångers Kompani som tillhörde Västerbottens regemente.
Den 13 december 1686 fick Löjtnant Nyman ett brev från Kungl. Majt. där det stod att han för sin långvariga krigstjänstgöring skulle erhålla livstidsfriheter för sig och sin hustru Sara Abrahamsdotter Krook.
Mårten Nyman var anställd vid Lövångers Kompani i 19 år. Var sedan löjtnant vid Bygdeå Kompani året 1699.  
Den 16-8 1700 avancerade han till kaptenslöjtnant vid Livkompaniet i Luleå.
Han var då med om fälttågen i Polen 1701-6 under den unge konung Karl XII:s ledning. Där var han med om belägringen  av Thorn och och slagen vid D?na, Punitz och Fraustadt. 22- 1 1703 blev han sekundkapten.
Under kriget i Skåne blev Nyman sårad i vänstra låret och knäet och i Polen blev han så illa skadad att han blev oförmögen till fortsatt krigstjänst. Han får då avsked på grund av sina blessyrer den 1-3 1706.
Tre månader senare blev hna kommenderad av defensionskommissionen till lantmajor i Västerbotten.
Han hade nu sju stjärnor på sina axlar.
1712 beviljades pension till Mårten nyman men han fortsatte som lantmajor. Under sin tjänst som sådan bevakade han, från december 1714, tillsammans med en bondepostering, gränsen vid Torneå.
Den tredje januari året därpå överföll ett parti kosacker den snart åttiårige majoren och hans postering som blott bestod  av några bönder. De hade fattad stånd i en bondgård. Från den nedsköts några av bönderna
och tjugo man av fienden. Sedan gården antänts nödgades Nyman och hans mannar att hugga sig igenom
fiendelinjen och lyckades undkomma. På sin gård i Bygdeträsk avled den tappre majoren Mårten Nyman
död 11 oktober 1715.
De flesta uppgifterna om Mårten Nyman är hämmtade ur Bertil Steckz?ns bok Västerbottens regemente, Officerare till år 1841 som trycktes 1955.
 
Mvh Marc

2006-02-23, 12:43
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Lars,  Jag har också fått att är Karin Abrahamsdotter f.maj 1650 i åbyn död 1727 i Åbyn,Burträsk gift med Josef Håkansson född 1650 på Håkmarkshemmanet dvs Åbyn 17. Bosatta där. Hemmansägare av  Håkmarkshemmanet  Åbyn n:o 17. Dombok 1708:....Olofsson i Mjödvattnet lovar Joseph Håkansson i Åbyn att betala efter förlikning för att hans son Mårten gått soldat. Källa: Mossberg Burträsk s 589, 906 Karin och Sara Abrahamsdotter är systrar och båda födda i Åbyn, deras Far. Abraham Pärsson  Bonde i Åbyn sedan under sin ålders höst bodde Abraham som Bonde under åren 1675-1678 på hemmanet  Vallen, i Bygdeträsk . han hade ingen boskap eller sådd så efter hans död låg hemmanet öde några år.Källa Bygdeträskboken samt uppgifter av Mossberg.  om Abraham andvände namnet krok som soldat vet jag inget om men det är troligt efter som enda gånen som Sara nämnst med tillnamnet Krok är i samband med  militär rullarna. bekant är att Mårten och Sara Dog på hemanet i Bygdeträsk. så Gammelbyn står nämnt vilket inte har med Sara Att göra det står att Mårten kom från Gammelbyn,Burträsk så hans far kan ha kommit från stockholm som tidigare nämns och gift sig med någon från Burträsk ,Gammelbyn?  Mvh Marc

2006-02-23, 21:32
Svar #28

Erik Holmlund

Marc> Jo, det stämmer att det som står i Steckz?ns bok om Mårten Nyman är gammal skåpmat. Något om hans föräldrar går inte att finna i den boken. Om man vill ha fakta om Mårten Nymans militära bana så är Steckz?ns bok den självklara utgångspunkten. Det som citeras från Bygdeträskboken bygger nästan uteslutande på Steckz?ns uppgifter, och så som källa för forskning betraktat så är Bygdeträskboken egentligen helt onödig. Inget nytt verkar framkomma i den boken.  
 
Steckz?n skriver för övrigt än mer utförligt(än vad som citeras av Marc ovan från Bygdeträskboken)   kring gränsdrabbningen med kosackarna som Nyman var inblandad i.
 
mvh
Erik Holmlund, Örnsköldsvik

2006-02-27, 13:43
Svar #29

Lars

Hej Marc! Tack så mycket för ditt inlägg.trevligt att få bifall till det man tror,att Abrahams döttrarna Karin och Sara är systrar. Som bonus skulle det vara kul att få reda på om det går,var man kan se Saras ursprung.  Det med Saras tillnamn Kroks varande i enbart militära rullar verkar ju stämma,frånsett då i dmb 1722 i samband med hennes dotterson Olof Olofsson i Gammelbyn.Fortsatt frågetecken angående hennes namn Krok.  Det Gammelbyn jag nämnde var för att ange vilken uppgift jag hade på var Karin Abrahamsdotter var född 1650.05 samt var Sara A Krok var bosatt åtm fr 1697.  Den strösta frågan(för mig)är då vem denne Daniel kan ha varit,som Sara får barn med 1671.10 samt verkar fösvinna innan 1674 då Sara och Mårten Nyman gifter sig.I första antagande verkar Daniel ha kunnat vara soldat.Dotter Elisabet kan ju även ha varit oäkta...  Mvh Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna