ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krok, Nils Larsson från Klabböle - soldat (i Täfteå)  (läst 2889 gånger)

2002-09-30, 20:38
läst 2889 gånger

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 596
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:16
    • Visa profil
Hej
Ur boken blad ur Sävars historia av Karl Fahlgren på sidan 104 Stamfadern på möddernet för den Löfdalska släkten drev under svår storm i slutet på 1700 talet på kölen av en kantrad julle över till Björkö från Tavastskär i Västerbotten. Kan någon förklara var Tavastskär liggger.
Han som drev var soldaten Nils Larsson Krok.
mvh Kenneth

2002-09-30, 23:37
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Tavastudden/Tavastögern finns det iaf något som heter 10,2 km ONO om Holmsund i Sävar fs..
 

Mvh/Peter

2002-10-02, 11:40
Svar #2

Gun Jonsson

Det bör röra sig om Tavasten i Täfteå precis som kartan ovan visar. Men jag undrar lite över detta med Nils Larsson Krok. Det skulle vara intressant med lite mer data kring honom. Den soldat Nils L. Krok som jag tänker på var född ca. 1729 och han är en av de Täfteåsoldater vars ursprung jag misslyckats att reda ut, hustruns bakgrund vet jag heller inget om.

2002-10-02, 17:24
Svar #3

kenneth kolgersson

Hej Gun
Varifrån Kroken kommer vet jag inte.Men det jag har om honom och hans barn är följande.
Blad ur Sävar historia sid 104, med hänvisning till Den österbottniska byn Helsingfors 1947 sidan 386ff. vad som står där vet jag inte, har beställt boken, men jag misstänker att han kommer från Umeåtrakten, men vart??
 
1  
Catharina Nilsdotter Krok. Född 1750-10-02 i Sävar (AC) (C:2 60057 3/5 / Kenneth Mossberg). (Far 2, s 1, Mor 3, s 1)  
Gift 1768-04-26 i Kerklax, Maxmo, Finland (Hiski) med Anders Ersson Stenkull. Född 1748-04-26 i Kerklax, Maxmo, Finland (Hiski).  
Barn:
Erik Andersson Stenkull. Född 1769 i Kerklax, Maxmo, Finland.  
Maria Andersdotter Stenkull. Född 1771-04-21 i Kerklax, Maxmo, Finland (Hiski).  
Catharina Andersdotter Stenkull. Född 1772-09-26 i Kerklax, Maxmo, Finland.  
Andreas Andersson Stenkull. Född 1774-05-01 i Kerklax, Maxmo, Finland (Hiski).  
Anna Andersdotter Stenkull. Född 1776-02-04 i Kerklax, Maxmo, Finland (Hiski).  
Birgitta Andersdotter Stenkull. Född 1777-11-30 i Kerklax, Maxmo, Finland (Hiski).  
Generation I
2 f  
Nils Larsson Krok. soldat. Född 1724 i Västerbottens län (Kenneth Mossberg).  
En sägen med verklighetsgrund  
berättad av Anders Ohls i Björköby  
 
Våren 1787 befinner sig i en mindre fiskebåt soldaten Nils Krok från Bygdeå och hans unga dotter Britta. Näten är utlagda, och en och annan harr har fastnat och sprattlar så vattnet yr. Soldaten och hans dotter är ivrigt upptagna med att lösa och infånga de sprattlande fiskarna. Vädretär vackert, nästan lugnt. Solen har nyss sjunkit bakom grantopparna och allt syntes tyda på en lugn och vacker natt. Men något är i görningen, allt är icke som det borde vara. Varför är det så tyst och stilla? VAr dröjer sjöfåglarna, som icke låter höra sina locktoner. Norrlandets vår kan vara nyckfull. Ulliga moln har höjt sig, en kall nordanfläkt sveper över vatten och land, och innom kort är det rykande snöstorm. Nils Krok och hans dotter blir överraskade. Någon bärgning av näten är inte möjlig, intet land är mera synligt. Allt är vitt av snö, luften, vattnet - och så börjar det skymma. Att dtyra mot vinden är icke tänkbart. Sjögången tilltar för varje minut och deras belägenhet blir ytterst kritisk. Det är en kamp för livet. För dotterns liv egentligen, ty går hon förlorad är hans liv tämligen värdelöst. Håll fast, var den order han gav sin dotter, och detta var också det enda han själv kunde göra. Sjögången blev att våldsammare, och vad han länge väntat inträffade snart. Båten kantrade. Trots allt lyckades de komma upp på dess kjöl. I tre nätter och två dagar rasade ovädret med snöglop och hög sjö.  
En fiskare som spanar ut över havet från Pudemo fiskelöge utanför MAxmo på finländska sidan. Till sist märker hann ett mörkt föremål långt ute på vattnet. Han beslutar sig för att fara ut, och se vad det kan vara. Går in och tar på sig kläder, skjuter ut båten från stranden och ror i snabb takt ut till det okända föremålet. När han kommer närmare, ser han en person sittande på kölen av en båt. Var han månne död? I den hårda dyningen stötte hans båt emot vraket. Vid denna stöt rätade den förmodade döde upp sig och såg sig omkring. Försök nu komma i min båt sade den unge mannen. Henne först, sade den skeppsbrutne med svag viskande röst och rörde därvid något på ett bylte, som viade sig vara en ung flicka. Är hon död? frågade den unge mannen och liksom tvekade, om han skulle motta henne. Nej, jag tror att hon sover, sade den andre svagt. Det var svårt nog för den unge fiskaren Erik Lövdahl att få de skeppsbrutna Nils Krok och hans dotter Britta över till sin båt. Men när det var väl gjort, rodde han allt vad han förmådde till den i närheten liggande herrgården Tottesund. där överlämnade han dem åt folk, som bättre än han visste, huru till ytterlighet utmattade personer skulle behandlas.  
Det är högsommar. Höbärgningen pågår vid Tottesunds herrgård. Allt är liv och rörelse. Ungdomen glammar vid liar, räfsor och hölass. Bland de unga finner vi Britta Nilsdotter från Västerbotten i Sverig. Hennes fasr har återvänt dit, men hon har tagit tjänst på herrgården. Alla vet att Britta och Erik Lövdahl är trolovade. Efter någon tid firar de sitt bröllop. Som bröllopsgåva skänker herren på Tottenby dem ett hemman, som han för ändamålet inköpt i Björköby. De nygifta flyttar dit och tar sitt nya hem i besittning.  
Brittas far, f.d. soldaten Nils Krok, flyttar från Sverige över till sin dotter Britta i Björköby för att hos henne erhålla den vård, som han på sin åldedom behövde.  
Finns det något belägg i arkiven för hedersmannen Anders Ohls berättelse? Ämbetsbetyg nr 472 år 1947 för personforskningar lämnar följande uppgifter. Anna Britta Nilsdotter var född 8/4 1753 och kom över tillsammans med fadern Nils Krok 1787 från Bygdeå till Björköby. Hon avled 1835-02-22. Hennes man Erik Lövdahl var född den 1755-05-20. Några dödsdata för honom och hennes far finns inte.  
Släkten Lövdahl har i flera generationer levat och lever ännu kvar i Björköby. Det mest synliga resultatet av deras arbete är de kilometerlånga gärdesgårdar av sten, som de brutit från sina åkrar. Den gamle Erik Lövdahls stuga, den ryske generalenBarclay de Tollys f.d. högkvarter, står ännu orubbad kvar på sin gamla plats. Den inrymmer idag Björkö bygdemusseum.  
(Bygde sockens historia: Karl Fahlgren.)  
 
Född 1724-00-00 Antagen 1749-09-11 Avgått 1763-01-31 Till: Avsked. 1757: 27 år 7½ tj.-år. gift Wästerbottning, com. till Pommern 1757-08-24. 1759-02-12 på Rügen. Bissdorf 1759-11-20. 1760-11-14 i Löitz, sjuk i Stralsund av blessyre i Passevald 1760-10-03. Gribbnow 1761-12-15, 31 år 12 tj.-år. för svår blessyr hemförlovad på förbättring vid sjukmönstringen i Stralsund 1761-04-15 1762: Hemkommen på förbättring 1761-10-00, 32 år 12½ tj.-år. gift Wb. 1763: 32 år 12 3/4 tj.-år. gift Wb, illa blesserad genom wänstra foten får avsked och anmäles till dubbelt underhåll. Vigd 1750 senast med Marta Hindrichsdotter född 1720-00-00. Barn; Catharina född 1750-10-02, Anna Cecilia född 1752-02-12 död 1752-02-00 2 veck, Anna Brita född 1753-04-08 (Kenneth Mossberg)  
Rote 129 Krok (Barn 1, s 1)  
 
Gift med efterföljande ana.  
Barn:
Catharina Nilsdotter Krok. Född 1750-10-02 i Sävar (AC) (C:2 60057 3/5 / Kenneth Mossberg). (Se 1, s 1).  
Anna Cecilia Nilsdotter Krok. Född 1752-02-12 (C:2 60057 / Kenneth Mossberg). Död 1752-02-28 (Kenneth Mossberg).  
Anna Brita Nilsdotter Krok. Född 1753-04-08 (Kenneth Mossberg). Död 1835-02-22 i Björkö, Maxmo, Finland (Bygde sockens historia).  
3 m  
Marta Hindrichsdotter. Född 1720 i Västerbottens län (Kenneth Mossberg). (Barn 1, s 1)  
Gift med föregående ana.  
 
MVH
Kenneth

2002-10-02, 18:25
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Nils Larsson Krok var son till Lars Nilsson i Klabböle, men det är nog fel rubrik att diskutera vidare under

2002-10-02, 22:33
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Den här diskussionen låg tidigare under rubriken Var ligger platsen, men har nu flyttats till egen ny rubrik av anbytarvärden Peter. Mitt tidigare inlägg kanske blir mer begripligt med den förklaringen.

2002-10-03, 18:57
Svar #6

Rune Forsgren

Nils Larsson Krok fanns i Maxmo från 1766, noterad som fiskare i Kocklot eller torpare under Tottesund. Han och hustrun (född 8 apr 1720 enl en hfl) fanns kvar i Maxmo åtminstone 1789.  
Vargeringskarlen Eric Löfdahl och korpralsdottern Anna Brigitta Krok gifte sig 11 dec 1778, Eric hade innan varit dräng (inneboende?) hos Nils. De fanns kvar i Maxmo till c 1787.
Catharina Nilsdotter Krok gifte efter makens död om sig med Mats Matsson Friberg. De flyttade 1790 till Kvevlax, där han var korpral i Petsmo. Catharina fanns kvar där 1812 (längre har jag inte följt henne).
Inte långt ifrån Nils Krok kom efter ett par år Anders Andersson Bjur att bo. Han och Nils var ungefär jämnåriga, från grannbyar i Umeå och båda tidigare soldater i Umeå kompani. Senare beröringspunkter saknas inte heller, t ex kom Anders svägerska Catharina Fattenborg att gifta sig med Christina Nilsdotters svärfar.

2002-10-04, 10:19
Svar #7

Gun Jonsson

Jag har läst någonstans för länge sedan att Tavastögern tros ha fått sitt namn efter en ort i Finland, d.v.s den ort varifrån några finländare härstammade som efter ett skeppsbrott hamnade på Tavasten. Ser att jag skrev att Nils Krok var född ca. 1729, men det skulle ha stått ca. 1720.

2002-10-04, 18:59
Svar #8

Rune Forsgren

Catharina Fattenborg gifte sig med Erik Eriksson Stenkull, Catharina (ska det vara) Nilsdotters svärfar. Han hade tidigare varit gift med Maria Andersdotter.
Möjliga föräldrar till Eric Löfdahl; soldaten i Karfsor/Vörå Mats Löfdahl och Maria Josephsdotter. Maria gifter senare om sig med Johan Rex i Maxmo.Eric Löfdahls födelsedata i Vörå stämmer dock inte med Eric Löfdahl i Maxmo. Å andra sidan stämmer knappt några födelseuppgifter, dock har faktiskt Nils Larsson i en hfl försetts med korrekt födelsedata.
Det är möjligt att Eric Löfdahl inte fanns hos familjen Krok innan giftemålet, det är något oklart skrivet.

2007-05-24, 21:09
Svar #9

Rune Forsgren

Nils Larsson Krok dog som avskedad soldat på Björkö 1809, 82 år. Hustrun Märtha Henr.dr Krok dog som fiskarhustru 1795, 74 år 8 m. Eric Löfdahl dog 1804, utan åldersuppgift.
Erik Löfdahl var son till soldaten Mats Löfdahl och Maria Josephsdotter i Vörå. Maria gifter efterhand om sig till Maxmo och hos styvfadern Johan Rex återfinns styvson Erik till 1778, varefter Erik Löfdahl dyker upp hos Nils Krok.
Erik Löfdahl kallas Matsson några gånger i kyrkoböckerna. Mats och Maria hade också en son Carl, denne hamnar efter faderns död hos farfar Carl Ekqvist och farmor Margareta Matsdotter i Maxmo. Brodern skrivs oftast Matsson, men någon gång Löfdahl.
Bröderna är ett flertal gånger dopvittnen till varandras barn. Som dopvittnen återfinns också två fastrar med makar och barn.

2007-06-14, 20:02
Svar #10

Rune Forsgren

Namnet Marta Henriksdotter är förhållandevis ovanligt i Umeå den här tiden. En av de få som stämmer in är den piga Marta Henriksdotter som finns i Umeå stad c 1744-49. I den speciella piglängden anges hon vara från Stämningsgården i Skellefteå. Hon bör vara den piga Marta från Skellefteå född 1721 som finns hos Mårten Gran 1746 - 49. Noteras sista gång 29 jul, några veckor innan Nils Larsson i Klabböle gifter sig.
Som dopvittnen till parets barn påfallande många stadsbor.  
Förhörslängderna för Stämningsgården ger intet klart besked, men på nr 5 finns en dot Maret som skrivs till Umeå c1743. Frågan är om det är Marta och vem hon  är dotter till?

2007-06-18, 16:22
Svar #11

Rune Forsgren

Cecilia Olofsdotter flyttar o 1748 med andre maken Håkan Håkansson från Klabböle till Kåddis. Kåddishemmanet hade tidigare ägts bl a av befallningsman Nortman och kyrkoherden Hernodius, men före det av Håkan Olofsson. Cecilias mor hette Brita Håkansdotter. Finns det något som visar att hon kom från detta hemman i Kåddis?

2007-06-20, 20:21
Svar #12

Rune Johansson

Hej
 
Enligt mantalslängd finns Håkan Håkansson i Klabböle 1748 och Kåddis 1749.
Det finns även två fall i Umeå tingslag ht-1748 där Håkan Håkansson kommer ifrån Klabböle och vt-1749 där han kommer ifrån Kåddis.
Båda målen berör hemmanet i Klabböle.  
I det första målet hävdar Nils Larsson och Lars Nilssons omyndiga döttrars rätt till hemmanet i Klabböle mot Håkan Håkansson. I det andra målet hävdar Håkan Håkansson de omyndiga döttrarnas rätt till hemmanet mot Nils Larsson som synes sålt hemmanet.
Jag kan dock ej se några uppbud för Håkan Håkanssons köp av Kåddishemmanet.
 
Rune

2007-06-21, 12:19
Svar #13

Rune Forsgren

Rune,
det omnämns också på tinget 1751, och där nämns också de omyndiga systrarnas bror nuvarande soldaten Krok. Så där framkommer alltså att Kroken var son till Lars Nilsson och Cecilia Olofsdotter.  
Någonstans har jag sett skrivet att Brita Håkansdotter ska ha varit från Kåddis, men jag kan nu inte komma ihåg var. Tänkte att det någonstans kunde nämnas att Kåddishemmanet var Cecilias arvejord eller liknande.

2007-06-21, 14:32
Svar #14

Rune Forsgren

Tvisten om hemmanet kan ju ha bidragit till att ingen av systrarna är dopvittnen åt Nils Larsson Kroks och Marta Henriksdotters döttrar.

2007-06-22, 00:10
Svar #15

Rune Johansson

Rune
 
Enligt Umeå tingslag 19/11 1761 uppbud  20
Enligt köpebrev 20/11-1748 har Håkan Håkansson i Kåddis av framlidne befallningsmannen Jöns Nortman sig tillhandlat skattehemmanet i Kåddis av 4 tunnland och 5 skielland skatt för 2000 daler kopparmynt.och sedan hans hustru Cecilia Olofsdotter kort för sin död den 2 oktober sistlidna medelst testamente till sonen Nathanael Håkansson uppdragit sin 1/3 i berörda hemman så har och Håkan Håkansson  den 20 denna månad  upplåtit och sålt till bemälte sin son sina 2/3 i samma hemman..
 
Här verkar det inte framgå att det är Cecilias arvejord
 
Rune

2007-06-22, 16:32
Svar #16

Rune Johansson

Den som köpt hemmanet i Klabböle var soldaten Jon Larsson Stråhle-Kröger.Vad jag förstår av en del mål får Håkan Håkansson rätt i hävdande av Lars Nilssons omyndiga döttrars rätt till hemmanet. Jon Larsson som då flyttat till Berg återkräver då enligt ht-1752 tillbaka köpeskillingen. Vad jag förstår efterträder Jon Larsson Johan Nilsson på kronohemmanet i Berg som
numera bor i Klabböle.
Enligt vt-1756 framgår att Håkan Håkansson sålt dess styvdöttrars  hemmanet till Per Olofsson ifrån Grundsunda, med villkor att Per Olofssons son i unga år skall ingå äktenskap med Anna Larsdotter.
 
Rune

2007-06-22, 17:42
Svar #17

Rune Johansson

Angående ovanstående.
 
Anna Larsdotter verkar 1757 gifta sig med en Erik Johansson och bosätta sig i Tväråträsk.
Per Olofssons son Olof gifter sig däremot 1772 med en annan av Håkan Håkanssons styvdöttar Margareta Jacobsdotter se även bifogat mål
 
6 april 1773: Som avlidne Johan Nilsson i Klabböleå warit förmyndare för Håkan Håkanssons i Kåddis styvdotter numera gift med Bonden Olof Persson i Klabböleå och hennes arv utur Anders Jacobssons hemman i Baggböleå omhändertagit samt bemälte Johan Nilssons änka hustru Margareta nu måste tillstå, att ehuru Håkan Håkansson år 1771 på gravölet efter Johan Nilsson i dryckenskap sagt att emottagit styvdotterns arv 100 daler Copparmynt och hade dem i fickan som och quittence i Håkans namn på dessa penningar, då blivit skrivet så hade likwäl sådant warit och Håkan Håkansson inga penningar bekommit alltså och medan Håkan Håkansson, hwilken jämnte benämnda Johan Nilssons änka nu bliwit av Olof Pärsson angående betalning erhållande stämda, underlag ej hwala, ty aktade över skäligt Håkan Håkansson ?..förklarar Johan Nilsson av bara riktiga att till Olof Persson och barn förbinda etthundrade daler Copparmynt betala.
 
Rune

2007-06-23, 22:28
Svar #18

Rune Johansson

Det finns en del mål om Erik Johansson och hustru som jag delvis citerar så gott jag kan läsa
15/3 1758: Angaf Landsfiscalen wälbetrodde Lars Hedström att Olof Olofsson i Tväråträsk sistlidna höst försålt thes thes hemman i till  Erik Johansson skall i mantalslängden för detta åhr ej stå för rök, utan såsom i matlag med Erik Johansson, ther likwäl Olof Olofsson före mantalsskrivningen haft egen disk?, påstående således att Olof Olofsson dess förtigande lagligen umgälla måtte som i stämningen av landsfiscalen fandt wara klandrat att  Olof Olofsson wid hemmansköpet med Erik Johansson undantagit ngt av hemmanets ägor ?? för sig, hwilket likadeles förmentes wara lagstridigt, och warför i dessa mål nu Erik Johansson även stämd blivit, å Olof Olofsson wägnar som berättades wara sjuk, infant sik likmätigt skriftlig fullmakt klockaren Isak Strömgren och för Erik Johansson dess svärfader Håkan Håkansson i Kåddis etc etc
 
12 oktober 1768: Å egen och sin mans Inhysesmannen Olof Olofsson i Tväråträsk förekom hans hustru Anna Eriksdotter och klagad över bonden  Erik Johanssons och hans  hustru Anna Larsdotter åhr 1767 sommartiden åtskilliga gånger mot de förra varit otidiga …Erik Johanssons hustru nekade   nekade till detta tillmäle, förebörande att Olof Olofsson och hans hustru skola godvilligt flyttat till sin måg Lars Nilsson i samma by….åhr 1767 efter 1:a böndagen på en måndag under ordväxling med Olof Olofssons hustru sagt att hon skall ut etc etc

2007-06-24, 10:33
Svar #19

Rune Johansson

Om den andra systern Brita till Nils Larsson Krok finns det skrivet i mål ifrån 16/6-1764 lät Häradsskrivare Wilhelm Bodin i Torneå anhålla att Håkan Håkansson i Kåddis göra klart arv efter sin styvdotter och Bodins syskonbarn Brita Klingbergs arv efter henners moder Cecilia Olofsdotter.
Brita befinner sig i Torneå och Bodin åttog sig vara förmyndare för sitt syskonbarn.
Målet återkommer sedan 29/11 1764.
Det troliga är väl att denna Bodin härstammar ifrån Djäkneboda och Bygdeå.
 
Tyvärr har jag ju inte kunnat svara på huvudfrågan om Cecilia Olofsdotter moder Brita Håkansdotter kommer ifrån Kåddis.
 
Rune

2007-06-25, 16:57
Svar #20

Rune Forsgren

Rune,
Wilhelm Bodin och Brita Klingberg omnämns under Landskap/Gästrikland/Efterlysningar/Erik Johan Baudin (Bodin) där jag har försökt reda ut hur de var kusiner.  Båda två finns skrivna i Torneå stad med omnejd hos befallningsmanskan Hackzell, d v s Anna Catharina Plantin.
Enligt ett bouppteckningsregister för Norrbotten finns 1782 en bouppteckning efter Brita Klingberg i Nedertorneå, jag har inte hittat henne i dödboken.
En trolig ytterligare bror till Cecilia: sockenskrivaren Lars Bodin i Piteå och sedan Torneå.

2007-06-26, 00:23
Svar #21

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har en notering, gjord för många år sedan, om att Brita Håkansdotter skulle vara dotter till Håkan Olofsson i Kåddis. Som källa har jag slarvigt antecknat Kenneth Mossberg. Dock utan närmare angivelse om det är i något av hans publicerade material eller i privat korrespondens. Jag har tyvärr ingen möjlighet att efterforska det just nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna