ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Nilsson, nybyggare i Degerfors & Sorsele  (läst 1197 gånger)

1999-02-07, 17:10
läst 1197 gånger

Erik Holmlund

Jag söker efter föräldrarna till nybyggaren Anders Nilsson f.1781(okänt var) d.1841 i Sorsele. Jag har spårat honom i husförslängderna men till sist tappade jag bort honom. Han dyker upp 1a gången 1806 i Åmsele, Degerfors sn, där han står omnämnd som dräng. Under de följande åren flyttar han omkring i Degerfors sn i byar som Blåliden, Abborrträsk, Strycksele, Mårdsele, Sävsjön och bebor olika nybyggen. Han gifter sig 1807 med Ulrika Andersdotter f.1781/3 i Forsliden, Burträsk sn. d.1858 i Wännäs, Sorsele sn.
 
1814 flyttar paret med sina barn till Övre Sandsele, Sorsele sn och 1819 flyttar de ännu en gång. Denna gång till Wännäs, Sorsele sn, där de bor tills de dör.
 
Vem vet något om Anders Nilssons föräldrar?

1999-02-23, 22:15
Svar #1

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Enligt Ossian Egerbladhs bok Degerfors 1700-talets kolonisation utgiven på Bokförlaget Björken Umeå 1972; Under byn Hjuksnoret: Anders Nilsson född 1780 son till Nils Nilsson Tysk i Myrträsk Arvidsjaur gift med Ulrika Andersdotter född 1783 dotter till Anders Andersson Vaken i Björnliden Burträsk socken

1999-02-23, 22:52
Svar #2

Erik Holmlund

Tack för att du kollade upp det i Degerforsboken, men Ossian Egerbladh har faktiskt fel så det sjunger om det!
 
Jag känner till den där boken och det där sakfelet sedan länge, och han torde ha vilselett många släktforskare. Om jag minns rätt när jag kollade upp Nils Nilsson Tysk i Myrträsk, så hade han faktiskt en son som heter Anders, men han tar sig namnet Myrenius och stannar i Arvidsjaur.
 
Han har dock rätt i att Ulrika Andersdotter är dotter till Anders Andersson Vaken. Jag vill också
poängtera att jag haft mycket fin hjälp av Ossian Egerbladhs böcker. Han har skrivit en bok om Sorsele och en bok om Örträskfinnarna också som är
väldigt användbara för släktforskare i södra Lappland.
 
Mysteriet Anders Nilsson består...
...var kom han ifrån?

1999-02-24, 00:31
Svar #3

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Tack för påpekandet Erik!
Det talas och skrivs så mycket om, att var och en bör kontrollera källorna. Men vem rättar upp skrivet material? Material som kanske har vilselett många glada amatörer, som tar en veterans ord för givet. Kanske dags för ett sådant forum och varför inte börja med det som finns publicerat om Västerbotten?

2003-05-09, 23:44
Svar #4

Erik Holmlund

Jag har inte löst mysteriet med Anders Nilsson ännu, men jag har sammanfattat de olika ställen han bott på, enligt följande.
 
1806 Dräng i Åmsele, Degerfors
1808 Blåliden, Degerfors
?    Hjuksnoret, Degerfors
1809 Abborrträsk, Degerfors
1810 Strycksele, Degerfors
1811 Abborrträsk, Degerfors
1811-12 Mårdsele, Degerfors
1812 Sävsjön, Degerfors
1814-18 Övre Sandsele, Sorsele
1819-41 Vännäs, Sorsele
1824 Insynar nybygge i Rabnaviken, Sorsele
 
Min morfars far Henning Gustafsson (1878-1970) var ett barnbarnsbarn till Anders Nilsson. Henning föddes i Wännäs och levde som vuxen som hemmansägare i grannbyn Hemfjäll. I en ljudinspelning från 1967 som finns på DAUM (Dialekt-,ortnamns- och folkminnesarkivet) berättar Henning att hans farmors far, var från Burträsk. Anders Nilssons hustru Ulrika Andersdotter var bevisligen från Forsliden, Burträsk och hennes förfäder är kända. Det vore ganska rimligt om även Anders Nilsson var från samma socken. Jag har dock letat febrilt i olika Burträsk-material, Isak Grapes familjeregister t.e.x. utan framgång. Om Ulrika Andersdotter i Forsliden har Grape noterat Gift med Anders Nilsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna