ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-28  (läst 1705 gånger)

2007-05-14, 13:30
läst 1705 gånger

Gun Jonsson

Anna Lisa nr 2 var nog dotter till Jan Ersson & Elisabet Katarina Persdotter, de finns i Västerteg. Källa: Umeå landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010219/A I/8 (1778-1786)s10. I nästa volym har de flyttat till Österbotten.
 
Vid kontroll av Umeå lands dödboksregister 1721-1857, så hittade jag en Anna Lisa död 1882?-02-01 i Teg, 1år, 5mån (C:3 s193). Jag gissar att årtalet är felskrivet och att det ska vara 1782.
 
Beträffande Anna Lisa nr 1 så undrar jag om hon och hennes båtsman befann sig i närheten av Nätra?

2007-05-14, 18:04
Svar #1

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 22:54
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Gun!
Tack för Dina uppgifter! Ja, det stämmer att hon och hennes båtsman var i närheten av Nätra. Johan Eriksson (1785-1812 i Husum, Grundsunda). Tre barn hade de tillsammans. Anna Lisa avlider 1852 27/3.
 
Då är det bara att forska vidare på sockenprofossen och hans hustru för vidare anor.

2007-05-16, 19:00
Svar #2

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Olof Forsberg f. 1864 och Antonia Jakobsdotter f. 1857 finns båda i 1900 års register över Sverige. Deras anfäder och deras födelse-/vigsel-och dödstider har jag sökt men inte lyckats få fram.
Tacksam för all hjälp
Lasse

2007-05-17, 15:49
Svar #3

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 13:32
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Söker efter Harrselet som försvunnit ur Umeå landsfs kyrkböcker efter 1828. Finns i AI:12B, men i nästa hfl-längd har byn försvunnit liksom ett stort antal andra byar. Har sökt i både AI:13A, B och C utan att hitta något.
Vem vet var jag hittar Harrselet efter 1828???
 
Hälsningar
Inger

2007-05-17, 18:00
Svar #4

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 769
  • Senast inloggad: 2016-09-11, 13:58
    • Visa profil
Inger
Det finns ett Harrsele i Vännäs, pröva där!
Mvh Christina

2007-05-17, 21:43
Svar #5

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Tillägg till Olof Forsberg och Antonia Jakobsdotter ovan.
Möjligen kan Olof bytt till Forsberg efter att tidigare haft Johansson som efternamn.
Tacksam för all hjälp
Lasse

2007-05-18, 10:01
Svar #6

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 13:32
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Christina!
Tack för tipset, det var helt rätt!
 
/inger

2007-05-18, 16:16
Svar #7

Gun Jonsson

Olof Forsberg ohh Antonia Jakobsdr finns bl. a. här i husförhörslängd: Umeå lfs AI:21a s63 Västerteg, 1886-95, han ditflyttad från s1841 Hammarkulla. Där han även föddes 18640524 [Umeå lfs scb födda].  
Hustrun född 18570831 i Västerteg, Umeå lfs [C:8]. Enligt husförhörslängderna gifte de sig 18880930 i Umeå lfs [scb vigda].

2007-05-18, 16:59
Svar #8

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Gun!
Hjärtligt tack.
Jag får spinna vidare på den tråden.
 
Mvh
Lasse

2007-05-19, 09:39
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Lars och Gun
Dessa personer rör upp så mycket knepigheter till att börja med
så jag frestar med några generationer som vi kanske kan bolla kring:  
 
Antabell 1. Axel Olof Anton Forsberg * 1890-02-24 Umeå lands (AC)
 
Generation I (se Gun ovan)
2. Olof Forsberg * 1864-05-24 Umeå lands (AC)
g: 1888-09-30 Umeå lands (AC)
3. Antonia Jakobsdotter * 1857-08-31 Umeå lands (AC)
 
Generation II
4. Olof Jonsson * 1831-06-05 Bjurholm (AC) ? 1889-09-07 Umeå lands (AC) Hammarkulla 1
g: 1855-06-03 Sävar (AC)
5. Ulrika Kristina (Johanna !) Jakobsdotter * 1832-05-20 Umeå lands (AC) ? 1894-01-21 Umeå lands (AC) Hammarkulla 1
 
6. Jakob Andersson * 1823-03-16 Umeå lands (AC)
g: 1849-04-01
7. Lovisa Lundberg * 1827-09-01 Umeå lands (AC)
 
Generation III  (För detta folk finns ytterligare generationer via Databas Kråkens Hemsidesregister
8. Jonas Mikaelsson 1763-10-02 Nordmaling ? 1838-12-13 Bjurholm Lillarmsjö
g: 1831-01-08 Bjurholm (AC)
9. Katarina Margreta Jonsdotter 1785-02-04 Nordmaling ? 1839 Bjurholm Lillarmsjö
 
10. Jakob Johansson 1797 Umeå lands (AC) [far Bröms]
g: 1823-04-20 Umeå lands (AC)
11. Ulrika Nilsdotter 1801-04-11 Umeå lands (AC)
 
12. Anders Emanuel Emanuelsson 1802-10-25 Umeå lands (AC) ? 1831-10-02 Umeå lands (AC) VästTeg
g: 1822-02-11 Umeå lands (AC)
13. Anna Magdalena Olofsdotter 1801 Umeå lands (AC)
 
14. Jonas Larsson 1805
g: 1827-06-12 Umeå lands (AC)
15. Magdalena Martina Hansdotter 1802 [sök på Förnamn med Magdalena Martina 1802]
 
Varma Hälsningar /StigLennart

2007-05-19, 10:33
Svar #10

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Stig-Lennart och Gun.
Jag är oerhört tacksam för det arbete ni lagt ner.  
I en släktutredning betr. familjen Kröger, gjord av en släkting till min hustru finns följande anteckning:
Kröger, Alma Viktoria, född 1891,05-19 i Böle, Umeå lfs (AC), fastighetsägare. Alma gifte sig 1913-12-21 med sin kusin plåtslagaren Axel Forsberg född 1890-02-24 i Västerteg, Umeå lfs (AC). De flyttade efter 1916 till egen fastighet på Kungsgatan 51 i Umeå. Eftersom hennes morfar och mormor är Jakob Andersson och Lovisa Jonsdotter Lundberg finns det ju en koppling här. Deras anfäder får jag också titta närmare på nu.
 
Utredningen beträffande släkten Kröger, som jag bara har i pappersformat, är fullständig i rakt uppstigande led till början av 1700-talet.
Här finns något som gärna kan diskuteras vidare.
Vi får hålla kontakten uppe.
Mvh
Lasse

2007-05-20, 12:18
Svar #11

Gun Jonsson

Stig-Lennart
Det är endast Bröms- och Slumpare-/släkterna som jag vet något lite om. Knepigt nog kan tyckas - ju längre bakåt i tiden man kommer .... 1600t.
Men det är antagligen helt andra knepigheter som du menar?

2007-05-20, 13:24
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Gun (till att börja med...)
 
T.ex. nr 5 ovan: Ulrika Kristina (Johanna !) som efter Vännfors,AI:13b,s851 förvandlas till  
Ulla Stina född 1830 och så gift fast döpt Ulrika Johanna 1832 [i FB/C:6 GID 2021.65.18600] !
 
Umeå lands HFL/AI:13b,s851 är ju ett paradexempel på hur det går att strula till det  
om viljan och förmågan finns ... (Vilket man kan skratta åt när det ljusnat men dessförinnan  
både gråta över och slita de få grå som finns kvar !)
 
Numera fåhårige /StigLennart

2007-05-22, 17:49
Svar #13

Gun Jonsson

Stig-Lennart
Det är minst sagt rörigt på s851. Annat krångel med familjen är att pappa Jakob saknas i dopboken. Hans mor i sin tur, finns inte i vare sig Umeå lands eller Sävars dödböcker.  
Det finns inte någon bouppteckning efter vare sig Ulrika eller Jakob, men det behövs knappast något mer styrkande i fråga om föräldraskapet till Ulrika Johanna/Kristina. Syskonen till Jakob tycker jag mig ha koll på, beträffande när de gifte sig och dog. Bror Johan saknas i Sävars dödbok, men efter honom finns det en bouppteckning. Nu är jag förstås rätt säker på att du också har koll på familjen.  
Jag har lite funderingar kring Bygdeå-ursprunget som jag måste undersöka närmare. Det gäller mor(?)-systern Anna som finns i Skinnarbyn (kommunionlängderna), intill 1740talet, först hos Olof Klint och sen hos Johan Bröms. Frågan är vems syster hon var?  
 
Släktforskning är ofta ett rent slitgöra. När jag började att släktforska så råkade det bli på nybyggarna i släkten. Det var nära att jag gav upp p.g.a. det. Som tur var fanns det viss hjälp i form av register m.m.

2007-05-22, 23:53
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo Gun, även jag fick lära mig att slita med nybyggarna.
 
Du tar upp nästa knepighet: utan att det påverkar faderskapet till Ulla Stina,  
verkar fader Jakob inte vilja gå att finna i FB.
Han förs hemma i Kroksjö bara med födelseår 1797 tills han arbetsvuxen dyker upp 1821  
i Baggböle som dräng [AI:12b,s576] med födelsedatum 29/10 som blir bestående till döddagar  
(med ev. lästolkningar alltifrån 23-24-27 till 29/10). Men varifrån datumet om inte i någon FB?
 
När paret återinträder i Umeå landsförsamling 1862 skriv f.ö. hustrun Ulrika Nilsdotter f.1801 i Sävar.  
Men hon finns ju i FB/Umeå-Tålsmark 1801 (fast Tålsmark 1862 tillhör Sävar) ! Denna knepighet är det  
som förs vidare (och det är Legio i) Folkräkningen, där hon 1870 sägs vara född just  
i Sävar församling som ju inte ens fanns 1801...
 
Skinnarby-Anna kanske Brömsarnas (Johan & Annas) moster ?
 
/StigLennart
PS är det någon som hittat den sedan 2002 efterlyste fadern till nr 12. ovan ?

2007-05-23, 12:28
Svar #15

Gun Jonsson

Visst menar du Ulrika Nilsdotter med ursprung i Tväråmark?  
 
För att ytterligare krångla till sökande efter personer vid tiden för Sävar sockens tillblivelse, så flyttade byarna i Sävar nedre över några år senare än de i moderförsamlingen.
 
Jag har också funderat på Anna som moster till Johan och Anna, och dessutom från Gumboda. Men sedan blev det tvärstopp!
 
Nr 12: hette han inte Jakobsson ibland? Som t.ex. 1823 när son Jakob döps. Kan du länka till efterlysningen? För jag fick det inte till att stämma. Möjligen hamnade jag i fel diskussion.
 
1802-10-25 [Umeå lfs C:5]: oäkta, Anders Emanuel, fader angives vara betienten Emanuel Rosengren. Den betienten finns i Umeå stad AI:5/2 s106, född 1782 med attest af Granlund.
Gift i Umeå city [C:2, 1/6] 1805-11-03: då (volontär?) vid Vbtn reg, Kalix kompani. Sen sergeant enligt SiU och död 1808.
 
Granlund = Piteå?
Rosengren måste kanske sökas i militära rullor.

2007-05-23, 14:32
Svar #16

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ja, Gun: Ulrika Nilsdotter, Nr 11 ovan, är född i Tväråmark som 1801-04-11 hörde till Umeå lands
 [C:5, GID2021.95.100800] men alltså i HFL kring 1870 felaktigt skriven som född i Sävar församling  
vilket i Folkräkningen skrivits av rätt upp och ner fast missledande...
 
Nr 12 ovan kallas helt riktigt efterhand Jakobsson men det är efter styvfadern -  
dock föds han utomäktenskapligt med far så som du angett [GID 2021.95.104000] och tidigare
 efterlyst Emanuel Rosengren och även här - t.o.m. vid vigseln kallas den då 21årige grabben  
bara Bondeson Anders Emanuel från Västerteg, alltså utan efternamn ! [GID 2021.68.56600]
 
Jo, fadern sägs i Umeå stad kommen med attest av Granlund och född 1782. Men den ende  
Emanuel som finns i Piteå 1802 skrivs född 1784! och har dessutom tillskrivet namn Rosengren  
samt finns hos Per Häggberg och Sofia Margareta Klingberg [bara 600 sidor HFL  
för att finna AI:3c,s255 = GID 1991.112.9100 !!]
 
Och ett sådant barn går att finna: Emanuel 1784-09-14 i Skellefteå lands [C:5,s504]
 eller Rosengren Emanuel 1784 Skellefteå lands  
 
Så nu, Lars, är jag allt lite nyfiken på vad din släkturedning kommit fram till  
vad gäller far till Nr 12. Anders Emanuel ?
 
/StigLennart

2007-05-23, 15:23
Svar #17

Gun Jonsson

Emanuel Rosengren var soldat 808/48 Dunderberg i Korpikån, Kalix kompani från 180(2?) noterad som Västerbottning i GMR, 23 år gl. och i R1724 Vbtn reg 1808: död i Jarv[..?] den 14 juni sistlidne.
 
600 Skellefteåsidor - inte så kul ...
 
Undrar om det finns något faderskapsmål? Noteringar som fadern angives/föregives vara - är ofta inget bra tecken.
 
Ja, födelsesocknarna i Folkräkningarna blir fel när det inte tas hänsyn till dåtida tillhörighet vid registrering. Förväxling kan också uppstå av annan orsak vid flyttningar och då blir t. ex. Nysätra i Nordsverige ändrat till sydligare socknen Nysäter, även Sävar förvanskas ibland.
 
Mvh Gun

2007-05-23, 18:40
Svar #18

Gun Jonsson

Förtydligande: Rosengren insatt c 1802, enligt GMR 1805, och då 23 år.

2007-05-23, 21:40
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack, Gun, för dom militära ledtrådarna. Jag tycker (som du?)
att dom bekräftar 'mönstret' och min härledning av Rosengrenen...
 
1) Det föds en Emanuel Kiellman i Skellefteå 1784 (se länk ovan) med mor Sophia Klingberg -  
ett av dopvittnena handelsbetjänten Per Häggberg från Borås!
 
2) Vid tiden för Emanuel Rosengrens uppdykande i Umeå stad med attest från Granlund, finns i Piteå blott 1  
Emanuel, nämligen i familjen med kronolänsman Per Häggberg och dess hustru Sophia Margr. Klingberg.
Denne Emanuel uppges vara Styfson, född 1784 och har tillskrivet efternamn Rosengren.
Utan att ha funnit alla steg mellan Skellefteå 1784 och Pite 1802, skulle jag våga bra mycket på
att det är Kiellmans son som blivit Rosengren och att Sofia Margr. Klingberg är hans mor som gift om sig -  
fast hon i Skellefteå kallas blott Sofia Klingberg.
 
3) I Umeå stad dyker det 1802 upp en Emanuel Rosengren med attest från Granlund som
knepigt nog sägs vara född 1782 - fast ingen sådan går att uppbringa i Pite då (eller född
efter norra Norrlandskusten!).
 
4a) han betecknas som betjänt Rosengren hos majoren Lars Jacob von Knorring till och med 1804;
b) som betjänt Emanuel Rosengren uppges han också vara far till utomäktenskaplige Anders Emanuel (se Nr 12 ovan)  
och han verkar inte neka därtill - då skulle väl du, Gun, ha funnit honom vid den genomgång av sådana mål som du gjort?  
c) han kallas vid vigseln 1805-11-03 i Umeå stad volontär vid Calix Compagnie och skrivs också volontär Rosengren i HFL till 1807.  
 
5) i HFL 1808 [Umeå stad/AI:6,s150] skrivs han blott Emanuel Rosengren samtidigt som notering upphör, och  
eftersom han hustru gifter om sig 1809-12-26 måste han ha varit död minst ett år vilket stämmer bra med  
Guns uppgift från Militärrulla och sergeant Dunderberg (som inte verkar skriven bland soldaterna i Korpikån!)...  
Så det är ganska säkert samme man men med det enligt min tolkning 'knepiga' födelseåret 1782.
 
6. Födelseåret 1782 i GMR 1805 kanske kan tillmätas samma (låga) status som Folkräkningsavskrifterna av  
felaktigheter i HFL - det verkar ibland som det bara är släktforskare (knappt ens prästerna själva) som alltid  
ska kolla mot födelseböckerna ?
 
7. Men på grund av 'förvandligen från Pite till Umeå' och avvikande födelseår mellan FB/Skellefteå  
och militärrullorna, mottages naturligtvis såväl stödjande som motsägande fakta med yttersta tacksamhet
 
Varma Hälsningar /StigLennart

2007-05-24, 09:51
Svar #20

Gun Jonsson

Stig-Lennart
Jag är helt övertygad om att du hittat rätt Emanuel.  
Däremot är jag ofta misstänksam numera, vad gäller fäder till oäkta barn, även om de så namnges i dopboken. Men så länge motbevis saknas så köper jag att Rosengren var pappan.
 
Jag har inte gått igenom faderskapsmålen åren 1802-03 i landsförsamlingen. I stadsförsamlingen har jag bara letat enstaka mål.  
 
Det där med sergeant såg jag inget om i rullorna.
 
Jag snubblade över en flyttbilaga Umeå lf HII:10, kort 6/13, rörande nybyggaren Jakob Johanssons dotter Ulrika Kristina, född i Sävar 1830-05-20, som gift sig med Olof Jonsson. Dopnotis fanns även i Sävar 1832-07-20 [C:1] för Ulrika Johanna, men som synes något datumjusterad.
 
Punkt 6. Åldersuppgifterna i militärrullorna speglar ofta inte verkligheten så vidare bra.
Men större krav borde kunnat ställas på att uppgifter i dopböckerna skulle vara korrekta. En person som saknades eller blivit felaktigt namngiven i dopbok fick antagligen vissa problem vid flytt, giftemålsplaner och studier. Men den mänskliga faktorn får man nog ta med i beräkningen, nu som då.
 
Det vore förstås mkt intressant att få ta del av vad som framkommit i ovannämnda Krögers släktutredning ang. ana nr 12.
 
Lika varma hälsningar tillbaka/GJ

2007-05-24, 16:37
Svar #21

Utloggad Agneta Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2012-08-27, 18:09
    • Visa profil
Hej!
Det är jag som forskat på släkten Kröger och även sökt efter Emanuel Rosengren ett antal gånger.  
Om man går vidare till husförhörslängden AI:4D s 90, år 1807-1817 = GID 1991.68.2240, så finns det hos skomakare Per Nordlund en lärling Emanuel Kjellman född 1784. Tror inte att han är den Emanuel Rosengren vi söker.
Jag har letat i Norrbotten och följt de med namnet Emanuel som fötts runt år 1782. Har kunnat avskriva alla utom den som föds 1782-02-28 i Råneå, Mjöfjärden, föräldrar Hans Eriksson och Maria Ruth. Födelsebok C:3, GID 1992.17.109000. Husförhör AIB:3 1770-1798, sid 229 = GID 1991.112.9100. Här blir det stopp. Jag hittar inte denne Emanuel i de nattvardslängder som finns ej hellere i vigsel- eller dödbok.
Mvh
Agneta Andersson f Kröger

2007-05-24, 20:31
Svar #22

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Agneta - detta var verkligen intressant och kan måhända leda till större klarhet (åtminstone för mig )...
 
Först en komplettering till punkt 2. --- Utan att ha funnit alla steg mellan Skellefteå 1784 och Pite 1802--- (och tack Bosse för påminnelse)
   På Kyrkobordet i Skellefteå [AI:3b,s609 GID1858.53.49700] finns Häradsskrivare (Anders) Klingbergs änka Anna Stina Sundström med dotter Sophia Gretha f.1758.
Hon noteras gift med Handelsman Magnus Kjellman f.1764 och gemensam son Emanuel f.1784.
    Hon blir änka och återfinns på föregående sida omgift 1785 med Handelsman Per Häggberg fr. Borås f.1789 och sonen Emanuel Kjellman f.1784.
    De lämnar församligen 1790 och i Piteå föds gemensam dotter 1794 - så de kan ha varit dit de for då (årtalsnoteringar saknas...)
 
Men styvson Emanuel har tillskrivet ej Rosengren utan Kielman [AI:3c,s255] - så denna 'knepighet' återfaller på mitt huvud!  
Tack vare Agnetas inlägg kan jag nu se att K i Klingberg liksom K i Kielman skrivits med sluten överdel och av mig feltolkats som R!! (Jag har också besvär med H i Häggman som mer liknar ett M!)
Och att det säkerligen är denne Emanuel Kjellman som är noterad skomakarlärling på AI:4d,s90 (omkring 1808?)...
 
Åter alltså till ny genomgång av HFL Piteå runt 1802 på jakt efter en Emanuel f.1782. Men nu kanske Guns tveksamhet kommer till pass: han kan ju möjligen då finnas bara i särskild soldatbok - som jag dock inte känner till.
 
Jo, jag har också kollat FB efter kusten och uppåt Tornedalen 1780-85, med samma resultat som Du. Emanuel i AIb:3,s229/GID1992.40.45300 saknar ju dessutom helt förhörsnoteringar till 1798, vilket dock syskonen har!?
 
Fortsatt 'slitande' /StigLennart

2007-05-24, 21:56
Svar #23

Gun Jonsson

När jag letade i militärrullorna, så fann jag en trumslagare Per Rosengren vid Lifkompaniet år 1762. Han byter år 1765 till Lövånger och får avsked 1768. Det fanns inga åldersuppgifter och jag vet inte var man söker vidare ...
I bouppteckningsregistret (Lövånger) fanns bara handlande Olof Rosengren ohh f. Hallonqvist åren 1849-50 utan bostadsort, men det är kanske en annan släkt.

2007-05-25, 15:08
Svar #24

Gun Jonsson

Per Rosengren kan strykas, han bodde sen i Granträsk, Älvsbyn och hade bara en dotter enl. bou. Klensmeden Isak R i Öjebyn likaså.
Det fanns en furir Hans R i Heden, Ö-kalix, men han var död 1780.
 
Rosengren var ett soldatnamn i Innervik, Ske-å.
 
Emanuel mantalsskrevs i Umeå stad vissa år, men saknas där 1803-04 och 1807-08, tjg 1806. Han skrevs aldrig med patronymikon

2007-05-25, 19:14
Svar #25

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ja, det går framåt - om så bara genom uteslutning.
Skellefteå är snabbkollat utan resultat...
Och Rosengren lutar åt att vara släktnamnet ?
 
Dopvittnen för Emanuel barn (om jag läst rätt )
    För Johan Fredrik 1806:
KopparslagarMäster Nils Tunberg / Hustru Maria Norberg
Arbetskarl Pehr Esberg /  Hu Maria Olofsdr Löfgren
HandelsBetj: Eric Sandberg / Demoiselle Sundelius
Gesällen Jonas Tunberg / Jungfru Brita Christina Isberg
 
    För Emanuel 1808:
Stads.Comministern Er. Ol. Häggbom /  Barnmorsk. Fru Anna Helena Haehne
????Junkaren Herr Wikström, Torneå / Inspectorskan Fru Johanna Wilhelmina Wincent
   född Holzheit  
HandelsLärl? Johan Fredric Dyhr / Mademoiselle M[aja]. C[ajsa]. Wikström, Torneå nu Teg

2007-05-25, 23:58
Svar #26

Lars

Hejsan! Ville lyfta några för mig frågor. 1.Per Ersson Graan/Grefve f 1733 hu Malin Olofsdotter,vilka var hennes föräldrar? Hon ska ju vara,enl dmb 1695 brorsdotter till företrädaren på gården Olof Olofssons hu Anna Olofsdotter,alltså då en man vid namn Olof Olofsson. Rör det sig om Olof Olofsson och dennes hu Cecilia Olofsdotter? Vad finns om dessa?  Har även läst uppg att Pers hustru NN var född 1673 Granö och att Pers hustru var lapska.En hustru till Per skall ha dött 1743-11-22 i Ekorrsele. (Per Erssons son Per var bosatt Ekorrsele.)  2.Nils Persson 1710 Granö hustru Margareta Andersdotter f 1711 Baggböle.Hennes föräldrar?  3.Sedan undrar jag lite var uppgiften att Erik Eriksson i Knaften,f 1669,skall ha varit född 1666 i Österbotten,kommer ifrån? Att han är av finsk börd misstänker jag är helt riktigt,han är ju från finnbyn Mjösjö och nämns ju 1699 såsom Örträskfinnen...  Mvh Lars

2007-05-27, 22:28
Svar #27

Lars

Malin Olofsdotter verkar vara en dotter till Olof Olofsson fr Flarken och dennes andra gifte Cecilia Olofsdotter. Olof skall ifrån ett tidigare gifte ha sonen Anders,född Flarken 16,bonde samt död 1702 Flarken 16 Nysätra,även kallat Pellboda. Fader Olof skall ha dött i Flarken. Kan detta stämma? Mycket tacksam för klarläggande angående dessa personer.  Om det stämmer,kanske(måste)uppgifterna Per Erssons hustru f 1673 Granö,lapp samt död 1743 Ekorrsele härröra ett andra gifte.(Måste försöka hitta vilka böcker jag har läst detta i...)  Vänligen Lars

2007-05-28, 09:59
Svar #28

Gun Jonsson

Stig-Lennart
Framåt, var ordet - och längre fram i tiden fanns i bouregistret på 1850talet stadsfiskalen Johan Fredrik Rosengren i Piteå stad. Född 1806 och enl. hfl in från Uleåborg 1827. Cirkel som sluts?

2007-05-28, 21:55
Svar #29

Gun Jonsson

I mantalslängden för Piteå stad år 1801 s779 fanns betjänten Em. Rosengren med not hos major [...] von Knorring ... fri efter adeliga privilegium. Läsning rek. för den som söker, jag kunde nml. inte tyda detta så bra som jag skulle ha velat.  
 
När stadsfiskalens son döps 1836 i Piteå stad fanns många faddrar och flera av dem med fina titlar.
 
J F Rosengren f. 1806-03-31, Piteå sf AI:3 s164.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna