ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Yngström, Magnus  (läst 945 gånger)

2000-03-19, 13:35
läst 945 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Magnus Yngström misstänks vara far till min Maria Magnusdotter född 1804 i Gustav Adolf. I domboken står det att han blivit antagen till Livgardist, men rymt till Norge. Jag tror det skall finnas en släkt i eller runt Färnebo som heter Yngström. Jag har även träffat på namnet i Gustav Adolf, men ingen med namnet Magnus.Känner någon till denne Magnus´öde?

2000-03-20, 09:47
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte något om denne Magnus, men släktnamnet Yngström härstammar från Yngshyttan. Om jag inte missminner mig var det en förvaltare där som tog sig namnet.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-02-12, 19:40
Svar #2

Johan R:son Sjöberg

Hej Marianne!
 
Om inte jag är helt fel ute, så såg jag en Yngström i Fogdhyttan, Färnebo idag, i Färnebos hfl 1841-1845.

2001-06-16, 19:05
Svar #3

Kurt Åkerlind

Hej Marianne!
Jag vet inte heller något om Magnus Yngström,
men jag har en fmmm som hette Stina Britta
Karlsdotter Yngström och var född i Hellefors,
Västmanland, Värmlands län den 21.1.1825.
Hellefors är kanske ett spår!
Mvh Kurt Åkerlind

2001-06-17, 18:46
Svar #4

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Kurt!
Jag har varit på arkivet i Karlstad och tagit kopior på det mesta av materialet rörande Magnus Yngströms kända släkt. Dvs John Ericsson.(typiskt, att man skall vara släkt med tjuven i släkten, men man får väl ta det som bjuds!!) I de släkttavlor jag sett finns flera med efternamnet Yngström, men ingen leder mig till Magnus. Jag skall titta i dessa papper om jag hittar något om din ana. Det kanske inte är så konstigt att denne Magnus inte nämns, ingen vill ju skylta med en tjuv i släkten. Tyvärr hittar jag ingen lösning eller tråd att nysta vidare på. Troligen kommer jag en vacker dag att stöta på honom av en slump.  
Tack ändå för ditt tips, jag skall kolla upp det!
MVH/Marianne

2001-08-06, 19:08
Svar #5

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Jag har nu fått en uppgift rörande min Magnus, att han skall vara nämnd i SV.Ättartal 5:458. Har någon vänlig själ denna bok och kan återge vad som står om denne min fffmmf??
MVH/Marianne

2002-03-09, 17:47
Svar #6

Leif Svensson

Angående Magnus Yngström, så var han fadder när Spelmästaren Olof Jansson Holms son Olof döptes den 26/2 1799, (Denne Olof tror jag är densamme som Olof Olsson Holmgren som enligt hfl. Långbanshyttan 1831-35  ”Pliktat 24 för oqvädningsord, H. T. F. 1828. Pliktat 13,6 för sabbatsbrott för det han obehörigen och i vredesmod dragit knif mot annan person, samt för ett...”. Man kanske inte skall skylla på Magnus för att det gick som det gjorde för Olof . Långbanshyttan var nog en hård plats att växa upp på, bland mördare och andra våldsmän)

2002-03-15, 19:14
Svar #7

Bengt Svensson

Hej Marianne
 
Är detta din Magnus??
 
Individual Record FamilySearchT Vital Records Index  
Eva Lotta YNGSTROM    
  Sex: F    
Event(s):      
 Birth: 19 Sep 1824  Place:  
 Christening: 24 Sep 1824  Place: Sodertalje, Stockholm, Sweden  
 Parents:      
  Father: Magnus YNGSTROM  
  Mother: Stina Cajsa OLSDR  
Mvh
Bengt

2002-03-15, 19:59
Svar #8

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Så som det verkar ÄR det inte han,MEN väl värt att kolla upp.
 
Man kan ju alltid kolla upp vem som lämnat uppgifterna för att se vem det gäller.
MVH/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna