ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tarvainen och Floren  (läst 1036 gånger)

2000-07-24, 23:59
läst 1036 gånger

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:06
    • Visa profil
Söker info om en Anna dotter till Tarvainen på Snopptorp gift med Olof Larsson (Bovigg-Ola) bror  
till min Farmors farfar Lars Larsson kallad skinnar Lars född 1850.
 
Söker även information om Anna Floren Min Farmors Mamma som dog vid födseln 1907 alt två år senare 1909 vart kom hon ifrån har väldigt få uppgifter
annat än att hon är farmors mor och fick ett barn med Verner Larsson son till Lars Larsson.

2000-08-30, 22:54
Svar #1

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Läs underPorkka-släkten i Värmland under Efterlysningar. Där nämns Tarvainen i ett av inläggen. Det är den Tarvainensläkt som fanns i Hassela i skiftet 1500-/1600-talet. Härstammar själv från Hälsingarna.

2001-01-13, 23:13
Svar #2

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Hej!
Tarvainen är en finsk släkt. Jag är också släkt med en gren av Tarvainen. Min Tarvainen, Tarfen, kom till Sverige någon gång på 1600-talet från Finland. Det roliga är att det är män som jag är släkt med ända från 1600-talet fram till i våra dagar då det bröt då det är på min farmors sida som jag är släkt med dem. Så från 1600-talet fram till 1907 då farmor är född följde namnet Tarvainen med. Farmor är född i Tjärnberg i Nyskoga socken, Värmland. Hennes farfars far Anders Andersson Tarvainen gifta sig med Lisa, nu minns jag inte hennes efternamn för jag har inte papperen med mig, jag tror det var Mattsdotter, i alla fall var hon en Moijainen från Tjärnberg. De är också en gammal släkt i Tjärnberg. På dig låter det som om Tarvainen var ett förnamn men det är det inte utan ett finskt efternamn, med många ättlingar.  
Om du vill veta mera, jag har en del om dem, så får du höra av dig.
 
MVH
 
Cecilia Hedtsröm

2001-01-14, 00:10
Svar #3

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:06
    • Visa profil
Hej Cecilia
 
Anna dotter till Tarvainen på Snopptorp är det jag har angivet i en gammal utredning om släkten.
Att det är ett efternamn det vet jag, har själv mycket finskt från Grue i Norge samt Östmark, Nyskoga(Norra Viggen Rass vid Vinikka)och Södra Finnskoga. Skulle tro att Snopptorp ligger i Östmark någonstans vid Röjdåsen eller Tväråna. Hur som helst denna Anna gifter sej med en bror till min farmors farfar Olof (Bovigg-Ola)Larsson. 1867 bor familjen i Röjdåsen men flyttar sedan till Sikkastorp och Boviggen där Olof arbetar som skogvaktare åt Faernlei og Eger (Norskt skogsbolag) Därefter flyttar familjen till Okkotorp i Mangen.
 
Olof Larsson f. 1845, jordTorpare född Östmark
Anna Henriksdotter f. 1843
Laurentius f. 1867
Axel Melis f. 1871
Johannes Marselius f. 1874
 
Detta är vad jag har idag om Anna förutom att hon  
är dotter till Tarvainen.
 
OBS familjen är ett antagande hämtat från folkräkningen som ligger ute på nätet och inte kontrollerad  
 
MVH
Mikael

2001-01-14, 00:18
Svar #4

Mikael Andreasson

Kan passa på att avlysa efterlysningen av Anna Floren.  
Farmors mor hette Hilma Bengtsdotter f1882-d1908. Namnet Floren kan tänkas komma från en bror till Hilma's mor som tog namnet Floren.
Erik Eriksson f1844 i Hästberg uppgiften om Erik har jag fått av Yngve Fredsberg i Östmark.
 
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna