ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Søker etter min oldefar Anders Eriksson født 1858 (Karland ?)  (läst 820 gånger)

1999-02-07, 15:00
läst 820 gånger

Kjell Hovind

Jeg har i mange år søkt etter min oldefars slektninger i Sverige. Jeg fikk hjelp fra DIS-Norge og fant ut at han het Anders Eriksen (Eriksson?) og hadde flyttet fra Karland (Karlstad?) Wermeland, til Sarpsborg i Østfold i Norge. Jeg har alle data for hans norske familie, så jeg ønsker å vite mer om den svenske delen. han ble født i 1858 i Sverige. Dette er tatt ut fra folketellingen i 1900 i Sarpsborg, og da var han norsk statsborger.  Håper at noen kan hjelpe meg videre????

1999-02-07, 16:36
Svar #1

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Østfold Historielag har i mange år registrert svenskeinnvandringen til Østfold.
Fant selv ut hvorfra i Sverige mitt barnebarns ane
kom fra gjennom denne tjenesten. De tar betalt pr. oppslag som fører til noe.
Tror du kan kontakte Knut Hamre: knhamre@online.no
mvh Kari

1999-02-07, 17:59
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Kjell! Gissar att din oldefar kom från Karlanda socken. Den ligger i västra Värmland ganska nära gränsen. Har du hans födelsedatum eller datum då han utflyttade till Norge borde det inte vara några större problem att hitta honom och hans anor i Karlanda - om vi nu antar att det är det som menas med Karland.

1999-02-12, 22:13
Svar #3

Kjell Hovind

Takk for svaret Carl...
Du har sikkert rett når det gjelder navnet Karland at det er Karlanda.  Jeg finner jo dette på kartet idag også.  Jeg har ingen datoer for når han reiste eller kom hit til Norge.  Jeg skal prøve å undersøke nærmere, men det er nok ingen som er i live her i Norge idag som vet noe mer.
Kjell.

1999-04-13, 16:02
Svar #4

Solfrid Henriksen

Augusta Viktoria Olsson fra Karlstad?
I forskjellige norske kilder står det følgende fødselsdato: 2 april 1873, 1875 og 1880. Skal være født i Karlstad, men det ser ut til å være feil. Hun føder sitt andre barn i Seffle (min farmor), som blir døpt i Kila. Det er jo ikke så langt mellom Seffle og Karlstad. Men nå tror jeg Karlstad ikke er hennes fødested, siden det ikke finnes hennes navn i kirkebøkene.Nå kan det jo hende at hun ikke var døpt? Og hvis hun ikke var døpt(i kirken)så er hun vel ikke ført inn i kirkeboken? Ble alle døpt?
Solfrid

1999-04-13, 18:15
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Solfrid!
När föddes din farmor i Säffle? Har du kollat det - vad anges då om Augusta Viktoria och hennes födelsedatum och -ort. Att börja i Säffle skulle kunna vara ett bra sätt att komma vidare.

1999-05-15, 16:52
Svar #6

Sissel Lintho

Min tipp-tipp-oldemor het Kathrine Långvenna (el. Langvenna). Hun kom fra Karlanda i Värmland. Hennes datter, Karin Långvenna, ble gift to ganger. Først med en Forsberg. De fikk sønnen Anders. Hva som skjedde med denne Forsberg vites ikke, men hun giftet seg på nytt med en Nilsson. De fikk barna Ole, Nils, Erik, Kristian og min oldemor Kajsa (født 3.10.1854). De tok alle navnet Forsberg. Alle gutten skal ha reist til Amerika, men Ole kom tilbake og kjøpte gården Fagerbol i Karlanda. Senere kjøpte han Solberg i Köla.
Min oldemor, Kajsa, reiste til Norge. Hun giftet seg med min oldefar Bremer Olsen fra Åmot i Østerdalen. Han var anleggsarbeider og jobbet på vei- og jernbaneanlegg. De bodde på forskjellige plasser i Norge, og også en tid i Holmedal i Värmland. De bosatte seg til slutt i Askim i Østfold.
Jeg søker informasjon om Kajsa's søsken, og også nærmere opplysninger om hennes foreldre og besteforeldre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna