ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderström i Värmland  (läst 2523 gånger)

1999-01-23, 16:05
läst 2523 gånger

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Under ett antal år har jag letat bland Söderström i Värmland. Min FF FF F tog sig namnet 1803 när han var färdig garvargesäll i Varnum/Kristinehamn. Det intressanta är att några av hans syskon också gjorde det trots att de inte var hantverkare utan bönder och torpare. Min anfader var född 1774 i Varnum och lämnade Kristinehamn 1803. Hans syskon blir kvar i trakten, speciellt söder om Kristinehamn i socknarna Visnum och Visnums-Kil.
Eftersom jag upptäckt fler Söderström i Ölme, Väse och itrakterna norr om Karlstad samt i Fryksdalen (främst Sunne), har jag undrat om det finns någon form av släktskap mellan dessa olika grenar.
Jag vill börja denna diskussion med två allmänna frågor:
1. Finns det någon mer som forskar kring några av dessa Söderströmmare?
2. Finns det någon som lyckats utreda något samband mellan olika grenar?
 
Det ska läggas till att jag, med hjälp av andra forskares resultat, någorlunda kartlagt ättlingar till Söderströmmare från Visnum och Visnums-Kil plus ättlingarna till min gamle Lars, som 1803 kommer till Gnarp i Hälsingland och som, omkring, 1825 flyttar vidare till Torps socken i Medelpad, där han blir lille-stamfar för en gren norrlänningar. Det intressanta är att det i Västernorrlands län, främst i Ångermanland, finns fler Söderström, dock uppenbarligen inte besläktade med värmlänningarna.
 
Jag hoppas på några reaktioner på detta!
 
Jan Söderström
V:a Storgatan 21 B
66130 Säffle (jodå, jag är tilllbaka i Värmland!)
Tel: 0533-10982
e-mail: pbudjaso@alfaskop.net

1999-01-24, 00:27
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jan!  
Timmen är sen, men detta måste omedelbart kommenteras. Söderströmar i Ångermanland har visst koppling till Värmland. Åtminstone den släkt som är min mors, född Söderström i Gudmundrå socken.
 
Långresenären är Lars Larsson Söderström f 1830 5/5 i Bråsstorp, Sunne. Han flyttar, som drängen Lars Larsson, från Sunne 1852 7/11 till Gräsmark och vidare därifrån 1856 11/2 till Härnösand. 1858 köper han Ytterfälle nr 4 i Gudmundrå och på den vägen är det.
Vad jag har förstått så antar han namnet Söderström samtidigt med flytten. Kanske det faktum att han kom söderifrån inspirerade. Någon koppling till några Söderström i Värmland känner jag inte till, men det borde kanske undersökas.
 
Vilka Söderström i Sunnetrakten känner du till?

1999-01-24, 12:27
Svar #2

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Hej, Anders!
Fantastiskt att få en reaktion så snabbt! Jag har pysslat med detta problem sedan tidigt 80-tal, men det är först nu det kan bli litet effektivitet på det hela.
I mitt sökande efter en förfader i Värmland, enligt en uppgift genom muntlig tradition, bläddrade jag  för snart 20 år sedan mycket i Hf-längderna i Värmland. Jag har inte sparat så mycket dokumentation eftersom jag inte fick träff då. Jag har gjort en liten notering att Släktnamnet Söderström finns i Sunne, Rottneros, Östra Ämtervik, Karlstad samt, speciellt, i Munkfors och Hagfors. Det är möjligt att flera/alla är släkt med torparen Anders Söderström, född i Ransäter 1791-02-25 och som senare bodde i Rottneros. Hans far, Anders Söderström, var född 1754, okänt (ännu) var. Han bodde i Munkfors. Anders´ far hette Anders Jansson gamle soldaten, född 1720 och död trol. 1790-91. Yngsten av alla dessa tre hade barnen : Anders 1819, Maria 1823, Erik 1826, Olof 1830, Anna 1833 och Jan 1838. Alltså ingen Lars. Anders´ syskon var: Maria 1779, Britta 1781, Catharina 1784, Stina 1786, Lisa 1788 och en Maria till 1793. Alltså ingen Lars där heller.
En annan sparad liten uppgift är att en änkefru Anna Norblad, född Söderström 1833-03-24 i Sunne, flyttar från Nors socken till Kristinehamn 1891-09-29. Detta är väl då dottern till ovan nämnde Anders, född 1791.
Om man går in i Släktnamnregister för Värmland (finns bl a på Länsbiblioteket i Karlstad) hittar man följande (baserat på födelseböcker före 1801) fäder nämnda: Bokhållare Peter S. i Kila, 1780, mästersven Anders i Lungsund 1779, samma i Aktjärn, Älvsbacka 1781-86 och i Ransäter 1788-93 samt i Gunnarskog 1796-99. En Olof S nämns som far till 5 barn i Blomskog 1786-1800. Om man går vidare i registret till den del som är baserad på HF-längder dyker Anders och Olof upp igen. Utöver dessa finner man en Anders i Kila, född 1740, ytterligare en Anders i Kila född 1745, kronolänsman Erik S. i Gillberga född 1755, informator Hans S i Kroppa och Färnebo, född 1724, en annan Olof född 1744 är kusk i Sunne och senare i Rottneros (Hfl 1776-81). Ur vigsellängdern kan plockas bokhållaren Anders i Kila född 1779, mästersvennen Anders Andersson S i Lungsund, född 1779, samt drängen Olof född 1786 i Blomskog, son till ovan nämnde Olof. Olof i Kila kom från Åmål. (Det fanns en präst nere i Steneby i Dalsland också minns jag nu. Han hade visst problem med spriten!).
Alla dessa verkar jag inte ha något samband med. Mina släktingar verkar finnas mer österut, men jag är fortfarande inne på att det möjligen kan finnas något samband. Jag har följt upp i Visnum, Visnums-Kil, Varnum/Kristinehamn, iviss mån Amnehärad (R) söder om Visnum, Ölme, Väse samt en gren som rör sig till Stavnäs och trakterna däromkring (Gillberga, Arvika, By, Säffle). I ett stråk från Kristinehamn via Ölme till Väse (de ligger i en följd från öster mot Karlstad i väster) förekommer ett antal individer Söderström, som jag inte kunnat plocka in i mina an- eller stamtavlor.
I mitt sökande var jag ute på nätet och rotade bl a i amerikanska Social Security search index. Söker man där på namnet Soderstrom över alla delstater, får man 634 träffar på Soderstrom som avlidit i USA mellan ca 1967 och 1995. En del av dem verkar ha finska rötter och namnet Söderström finns idag i Finland. Eftersom jag har ganska många finska svedjebönder bland mina anor på 1500- och 1600-talen, leker man med tanken att det kan finnas någon sådan koppling. Både Värmland och Medelpad tog emot många svedjebönder, liksom Dalarna och Hälsingland.
Detta blev långt, men en liten intressant sak till slut, som du kanske redan sett: Bland Efterlysningar i denna goda nättidning, hittar du en från 11 januari i år (nummer 2677) från Karin Edvardsson, som söker en Lars Larsson Söderström, född 1833-05-05 i Sunne! (ej 1830-05-05). Har du varit i kontakt med henne? Det verkar ju vara samma gubbe som du arbetar med, Anders.
Jag hoppas att läsare/debattörer inte tröttnar pga detta långa inlägg, men nu har jag nog skrivit ner det mesta jag dokumenterat (utom det jag redan konstaterat vara rätt för min del alltså).
Avvaktar med spänning fler inlägg!
(Anders: jag gick inte genom Ångemanlänningarna jag hittat, men det kan vi ta sedan).

1999-01-24, 21:01
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jan, tack för denna genomgång. Jag har sparat uppgifterna och ska gå igenom mina anteckningar. Det kan ju tänkas att släktskap råder med min Lars Larsson. Inte otänkbart att han valde namnet Söderström om någon kusin eller farbror eller liknande använt namnet. Jag återkommer.
 
Tack också för hänvisningen till Efterlysningar. Följer inte den sidan längre. Få se vad Karin Edvardsson svarar, jag har nu mejlat henne. Det är säkert samma person, vill minnas att det i någon hfl blev galet årtal på honom.
 
(om red. läser detta tycker jag att efterlysningar bör hänvisas till Anbytarforum från och med nu)

1999-01-25, 16:29
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jan, det visar sig att jag noterat denne Anders Andersson Söderström i Rottneros, Sunne, men inte hittat någon koppling till min anfader. Tänkbart ändå att han fungerat som inspirationskälla, Lars Larsson Söderströms far var nämligen född i Bergstorp under Rottneros! Generellt kan man väl säga att standardnamn typ Söderström plockades fram oberoende av varandra på många håll, så jag har egentligen aldrig haft någon tanke på att hitta släktingar med namnet i Värmland.
 
När jag ändå håller på så skissar jag min Lars Söderströms närmaste värmlandsanor, utifall det ändå dyker upp någon koppling eller annat intresse kan finnas:
 
F Lars Olofsson, Bråttstorp f 1785
FF Olof Månsson, Rottneros Bergstorp, f 1752
FFF Måns Larsson, Norra Åna, f 1723
FFM Marit Olofsdotter, f 1719
FM Karin Nilsdotter, f 1759
FMF Nils Svensson, Rottneros Bergstorp, f 1726
FMM Gertrud Ersdotter f 1722
M Karin Ersdotter f 1802
MF Erik Jonason, Bråttstorp, f 1760
MFF Jonas Ersson, ibidem, f 1725
MFM Karin Persdotter f 1726
MM Marit Håkansdotter f 1774
MMF Håkan Andersson, Årnäs, f 1733
MMM Margit Ersdotter f 1744
 
Alla platser i Sunne. Mer finns, men en del är också otillräckligt efterforskat. Värmland har kommit på mellanhand de senaste tio åren...!

2000-07-03, 19:50
Svar #5

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Jag (och förmpdligen fler) har fått en förfrågan på e-mail från Melanie Perner ( melbwlk@win.bright.net ). Hennes farfars mor var Walborg Söderström Hjort, född 2 juli 1850 i Sunne. Allt hon vet om familjen är, att faderns namn var Erik och att Walborg hade en bror Nils. Hon emigrerade 1879 efter att ha gift sig med Per Gustav Hjort från Folkärna socken (strax norr om Avesta). Brodern Nils emigrerade också och båda kom till Wisconsin, där även skrivaren, Melanie, bor. Hon är tacksam för all hjälp.

2000-07-05, 10:31
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har redan talat om för Melanie att hennes Per Gustaf Hjort utvandrade från Ludvika med sin familj, och att det alltså är vidare forskning i Ludvika som gäller. Hon är inte helt på det klara med att det är skillnad på Ludvika och Folkärna.

2000-08-23, 23:55
Svar #7

Utloggad Lena Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lars Hansson Söderström
Söker efter en Lars Hansson Söderström,när o  var han är född,
hh Anna PersdotterWik född:2/4 1694,död:27/11 1762 i Söderhamn.
Deras son Borgman & Svarfare Lars Larsson Söderström född:30/12 1726 i Söderhamn,
hh Brita PersdotterÅkerström född:28/11 1733
deras barn
Per LarssonSöderström född:2/5 1758
Lars LarssonSöderström född:12/4 1764
Anna LarsdotterSöderström född:8/1 1761
Christina LarsdotterSöderström född:12/5 1766
alla födda i Söderhamn.
 
Per & Lars flyttar senare till Hudiksvall 1789. Christina till Sthlm 1783, men är tillbaka 1789, och gifter sig med en Häggberg 1795.
 
För övrigt forskar jag på min far sida  
Allan Söderström f:1911 i Ore, Dalarna.
FF LarsGustaf Söderström f:1872 i Gnarp
FFF LarsOlof Söderström f:1833 i Gnarp
FFFF NilsOlof Söderström f:1810 i Umeå sfs  
FFFFF Olof Söderström f:1771 i Söderhamn
FFFFFF Lars Larsson Söderström f:1726 i Söderhamn.  
Min pappa som fortfarande lever, har berättat att han har fått det berättat för sig att han härstammar från Finland. Det närmaste jag hittils hittat är att LarsGustaf lär var far till en flicka Anna Wilhelmina Grönlund f:1899, och hennes mor Anna Sofia Grönlund var piga hos familjen och kom ifrån Pitolax i Finland. Lars Gustaf gifte sig senare med en Anna Brita Forslin, som hade en oä son som LarsGustaf lovade att ta hand om som sin egen.Var han far till honom med tro? Anna Sofia Grönlund fick oxså en son 1905 men där nämns ej vem som är far. Vore tacksam för hjälp, o hoppas att detta kan hjälpa någon.

2001-01-14, 21:54
Svar #8

Utloggad Lena Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan Jan!
Jag måste fråga ditt första inlägg här nämner du en Lars som kommer till Gnarp 1803, var kom han ifrån o när var han född? Är lite nyfiken eftersom jag har mina Söderströmmare där.

2001-02-04, 20:07
Svar #9

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Lena!
Som nämnts tidigare, kommer Lars till Gnarp från Varnum (S) 1803. Han blir kvar där till 1823. Sedan flyttar han vidare till Saxen i Medelpad och blir kvar i den socknen (Torp). Dina Söderströmmare verkar komma från annat håll. Kolla in min kommentar under Hälsingland detta datum (Per Söderström).

2003-11-16, 19:38
Svar #10

Helena Söderström

Även om det är länge sedan någon skrev om Söderströmmarna så har jag ett litet inlägg kring Söderströmmarna i Sunne.
 
Min släkt (Söderström)från Väse förgrenade sig under 1800-talet till Sunne och Kristinehamn. Som jag har hört det delade två bröder på sig efter en dispyt.  
Jag känner till lite om släkten i Kristinehamn men tyvärr inget om dem i Sunne.
 
De släktingar jag känner till är bosatta i Stockholm, Arvika, Gävle.  
Kristinehamns släkten heter Söderström/Löwed.
 
Jag är nyfiken på hur Kristinehamns släkten och Sunne släkten ser ut idag.  
Är det någon som känner till något om dem?

2004-02-08, 00:00
Svar #11

Maritha Söderström

Hej!
Är en Söderströmrare född i Munkfors. Min far, Ragnar Söderström var plåtslagare, och vad jag förstått var det ett yrke som gick i arv. Farfar hette Oskar Söderström.
Undrar om någon känner till mer om denna släktgren, som jag hört inte har något släktskap med Söderströms-släkten i Hagfors?
Det intressanta är att jag förra veckan köpte ett gammalt torp i Nedre Ullerud, och i de gamla pappren fann jag att en man: Olof Söderström, 1901 köpt torpet. Känner någon till något om honom, som även han hade rötter från Norra Råda?

2004-03-17, 22:14
Svar #12

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Helena Söderström
 
Det skulle vara intressant att få en beskrivning av de två brödernas delning. När man söker efter Söderström i Värmland, hittar man, till synes, helt oberoende släkter i Kristinehamnsområdet, Klarälvdalen och Fryksdalen. Eftersom natur-efternamen blev vanliga i Sverige under 1800-talet, finns det naturligtvis möjligheter till att olika familjer råkade ta samma efternamn, men samtidigt finns det alltid möjligheten till en koppling mellan dessa människor. Därför är varje kunskap om släktingarnas flyttningar av stort intresse.

2004-11-02, 18:52
Svar #13

yvonne

Hej,
 
Jag söker föräldrarna till en Anders Magnus Söderström, född 1809-10-26. Osäker om Visnum sn. Gift med Maja Lisa Bengtsdr.

2006-04-02, 15:13
Svar #14

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Yvonne!
Magnus, som hans tilltalsnamn var, hade som föräldrar Anders Svensson Söderström, född 1784-08-17 i Östervik, Varnums sn, och Johanna Ullgren, född 1777-08-10i Kristinehamn. Anders föräldrar var soldaten Sven Svensson med soldattillnamnet Sundbom, född 1745-06-01, och hustrun Brita Larsdotter från Viketorpet, född 1751. De bodde på soldattorpet i Östervik, Varnum.
de är mina FF FF fars föräldrar. De hade barnen:
 
Brita, född 1771
Lars, -74
Sven, -77
Anna, -79
Anders, -84
Maria, -88
Sara, 92.
 
Det finns fler uppgifter om du kontaktar mig.
 
Vilken är din släktrelation till Magnus?

2006-09-12, 20:04
Svar #15

Finn Söderstöm

Hej
 
Min farfar Allan Söderström föddes 1900 i Karlstad och han gjorde en s.k. släkt tavla
som förde honom tillbaka till erik den helige.
Men det är nog ett skämt.

2006-11-09, 19:54
Svar #16

yvonne

Hej Jan!
 
Tack för ditt svar. Jag har nyligen återupptagit släktforskningen så ditt svar har varit mig till stor hjälp.  
 
Anders Magnus Söderström är min morfars farmors morfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna