ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockmästare  (läst 314 gånger)

1999-12-07, 15:35
läst 314 gånger

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Finns det någon i Värmland eller någon som kommit i kontakt med  Värmlänningen Bengt Nyström född 1787 i Nyed enl. uppgift i HFL för Grums. Sökt  och undersökt 3 personer födda i Nyed  med namnet Bengt född 1786-1787, men ingen passa in. Bengt Nyström flyttade till Karlstad ? För han finns där 1805-1816 ung. Där med  hustrun Lena Nilsdotter född 1792 i Alster sn enl.HFL gör Grums. De bodde i Gruvön, Grums. dit de flyttade 1819 och födde sonen Nils Magnus Nystöm  som blev soldat med namnet Udderman  boende med familjen i Ed, försl. Värmland på ett soldattorp Uddererud.
Men problemmet är att finan föräldrarnas födelsetid-ort o.s.v  
 
Bengt Nyström- Lena Nilsdotter. Sökt i närliggande socknar utan resultat. Även Alster fanns en Nils ericsson som jag trodde stämde tills jag fann henne gift med en annan man och bosatt i byn.  Jag skriver från minnet och kommer inte ihåg byn i Alster. Jag tror att Lena Nilsdotter som föddes 1792 i Alster sn blev gift med en bonde vid namn Anders Elofsson.  Någon mera Lena eller Helena Nilsdotter fanns inte 1792 eller åren däromkr i Alster sn, Värmland.  Karlstad HFL var mycket svårlästa. I någon kyrka måste de väl gift sig i, eller  var det ett Stockholmsäktenskap reda då i Värmland ?  En sonson till Bengt Nyström blev Stockholmare. Lars Magnus Nyström född 1855 7/3 i Ed.
 Sökt efter  Alster -Nyed-Ed-Grums- Segerstad-Kalstad utan resultat.
 
Tacksam för hjälp att finna Bengt Nyströms födelsetid-ort-föräldrar liksom hans hustrun Lena Nilsdotters födelsetid-ort-föräldrar.
 
Tack på förhand
Sweneric Andersson
E-mail Sweneric.Andersson@kemi.slu.se

1999-12-07, 15:37
Svar #1

Sweneric AnderssonTäljstensv 7CUppsala

TACK PÅ FÖRHAND
SWENERIC

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna