ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Petter Månsson Holmström (f. 1767) och h. Stina Nilsdotter, Varnum  (läst 304 gånger)

1999-08-03, 08:20
läst 304 gånger

Malin Warnqvist

Hej!
 
Är det någon som stött på dessa personer i sin forskning? Jag skulle behöva hjälp med födelsedatum/ort och föräldrar...
 
Soldaten Petter Månsson (el. Magnusson) Holmström, f. 1767 enl. Varnums hfl. Han blev soldat 1791 för Holmen i Varnum, bodde först på Hults Soldatboställe, sedan Holmens dito. Han var med i Närke-Värmlands regemente, Kristinehamns kompani till sin död 1811-07-22. Han dog under kommendering vid Göta Kanal på Wrå Siukhus.
 
Vid intagningen var han redan gift med Stina Nilsdotter (så de måste ha gift sig senast 1791). Hon var född 1747 enligt en hfl, 1757 enligt en annan. Beräknat från Dödboken var hon född ca 1752... Hon dog 1798-01-27 i barnsäng, sedan min anmoder Anna fötts den 18:e.
 
1798-12-12 gifte Petter om sig med Stina Jansdotter (piga på Holmen), f. (enl Varnum hfl) 1765-09-23 i Visnum. Med henne fick han två barn varav Olof, f. 1801-10-16 fortfarande levde vid Petters död.
 
(Om inget annat angetts har det skett i Varnum, så långt jag vet.)
 
Är det någon som har stött på dessa personer och kan hjälpa mig? Tack på förhand!
 
/Malin

2000-09-04, 09:53
Svar #1

Malin Warnqvist Rimby

Jag gör ett nytt försök - ett drygt år senare!
 
Jag vet fortfarande inte mer om ovanstående personer. Jag är dock helt säker på att varken Petter eller Stina är födda i Varnum eller Kristinehamn.
 
Är det kanske någon som har möjlighet att se om det finns bouppteckning efter antingen Stina eller Petter (eller båda)?  
 
Tacksam för all hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna