ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salomon Olofsson född 1811, Visnum, Gisslegård  (läst 297 gånger)

2001-01-16, 18:17
läst 297 gånger

Sture Sjöö

Hej!  
Min faderslinje leder till Visnum och Gisslegården. Salomon Olofsson f. 16/1 1811, Olof Olofsson f.16/2 1780, Olof Nilsson är anfäder till mig.  
Olof Olofssons fru hette Brita Maria Salomonsdotter f. ca. 1776 i Kil?.  
Olof Nilsson hade en fru Stina Olsdotter.  
 
Jag har kört fast sedan...  
 
Har någon med Visnumanknytning fler värdefulla uppgifter som jag kan få ta del av?  
 
mvh / Sture Sjöö, Gävle

2001-02-16, 22:55
Svar #1

Mats Johansson

Hej!
På vår 1876 fick Degerfors (Vämlands Län) besök av en rysk Ingenjör, Aleks Hasselblatt. Denne var ursprungligen från Finland och av svensk börd. Han var nu anställd vid de så kallade Paschkofska bruken, Tirliän, Ural i Ryssland. Han ville ha hjälp att få de föråldrade lancashire-smidet upparbetat.
 Vid Degerfors pågick smältesmidet då, vid så kallade dubbelhärdar, efter den Lagerhjelmska-Nanfeldtska typen. Hasselblatt skaffade sig ritningar till dessa nya härdar och två stycken smeder följde med, ursprungligen från Wisnum.
  Olof Friberg f. 1837
  Johan Jansson Skog f. 1848 11 12 (troligen kallad Stor-Johan pga sin enorma styrka.)
 
 1878 skickades Friberg hem (Degerfors) för att hämta flera smeder. I Maj månad 1878 avreste 15 st,varav två gifta samt smidesmästare Friberg till Ural bl.a  
   Erik Adolf Wahlström f 1854 09 08
   Anders Gustav Johansson Kvist f 1859 04 29, dessa födda i Wisnum.
 
 I början av Dec, 2000 gjorde Aktuellt SVT, ett reportage (Per Enerud) från Ural.Han interjuvade en dam som hette Ludmila Larsson. Hon talade om att hennes morfar? hette Carl Larsson, som också var med från Degerfors.
 
 Jag har en bild på denne Carl Larsson, men jag hittar inga mera uppgifter om honom.
 
 Hoppas vi kan hjälpas åt att finna mera uppgifter om dessa herrar....
 
 PS Jag har namn och  flera uppgifter på de andra smederna som reste till Ural.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna